20.04.2024
 
אוצרות וחוויות בגליל המערבי

 

 

 

מאת אתי ישיב 

כשרעיה שטראוס בן דרור פרשה לפני שמונה שנים מעבודתה בתשלובת המזון שטראוס ("המחלבות שייסדו הורי" כפי שהיא חוזרת ומספרת בהנאה), היא חיפשה לעצמה עוגן חדש בחיים. אישה יסודית באופייה, ישבה רעיה ולמדה ארבע שנים, עד שמצאה את ייעודה החדש בפעילות חברתית פילנטרופית, עם דגש על טיפוח מצוינות ישראלית. עוד ארבע שנים של תכנון והשקעה כספית לא קטנה, הניבו, בשיתוף מכון ראות, את המיזם החדש "אוצרות הגליל", המבוסס על חזון "ישראל 15" שלהם. עם הרבה יוזמה ונחישות, מאמינים שטראוס ומכון ראות, כי ניתן להפוך את ישראל לאחת מ-15 המדינות המובילות בעולם באיכות החיים של תושביהן. הם גם מאמינים כי ניתן להקפיץ מדרגה את אזור הגליל המערבי והמודל שהם מייצרים אמור להוות מקור השראה לאזורים אחרים בארץ ובעולם. התיירות, לפי שטראוס, היא מנוע חשוב להגשמת החזון והתפתחותה תעצים את הצמיחה, תכפיל את ימי הפעילות השנתיים של העסקים באזור ותשפר את החיים לכלל אוכלוסייתו.

המיזם "אוצרות הגליל" הושק רשמית ב-25 באפריל. כלולים בו היום כ-300 עסקים ואתרים בערי האזור, במושבים, בכפרי המוסלמים והדרוזים ובקיבוצים. יש בהם בתי מלון, חדרי אירוח (צימרים), חניונים, אתרי טבע ומורשת, מסעדות (מדוכני פלאפל עד מסעדות שפים), גלריות וגופי תרבות העונים כולם על קריטריונים אחידים ושקופים כמו רמת ניקיון, רמת שירות, אמינות וזמינות.

הבחירה של שטראוס בגליל המערבי כנושא דגל המיזם החדש שלה, היא בחירה טבעית עבורה, ילידת העיר נהריה ותושבת האזור כל חייה. את טקס השקת המיזם החדש היא חתמה בסיור בארץ אהבתה ואני, תושבת הבועה התל-אביבית, שמחתי לתזכורת וממש נדבקתי מהתלהבותה. שוטטנו חצי יום בחבל ארץ יפהפה, שבצדו האחד משתרעים חופי הים התיכון, שבעה נחלים פורסים אותו כמו פרוסות לחם לרוחבו, ובין לבין טבע אותנטי, גבעות סלעיות ירוקות מתגלגלות בין הואדיות והבקעות, צוקים מרהיבים, מבצרי אבירים, כפרים ציוריים, חורשות אורנים, אלונים, ברושים, מטעי זיתים, אוויר צלול, מעיינות טהורים, מערות, פרחי בר, צמחי בושם ומרפא ואנשים כל כך יפים.

 

בתוך חמש שעות הספקנו לבקר במרכז למלאכות מסורתיות "רוקמות התחרה" שבכפר הדרוזי הססגוני חורפיש השוכן על פסגת הר, בגובה 300 מטרים מעל פני הים ומשקיף על נופי הגליל, הים התיכון ודרום לבנון. המרכז פועל בבית עתיק ששופץ על ידי נשים מתנדבות (ובעליהן, שנתנו יד תומכת לרעיון) והן פועלות לקידום מעמד האישה הדרוזית, שילובה בשוק העבודה ושימור מלאכות היד המסורתיות. 65 נשים מגיעות למרכז פעמיים בשבוע , עוברות בו קורסים, יוצאות יחד לימי כיף, עם מלאכות היד שלהן משתתפות בירידים וגם מדריכות תיירים ועורכות מפגשי היכרות לקבוצות.

טלפון: 050-6869439 (עפאף גאנם).

 

התחנה הבאה שלנו הייתה מצפה אבירים, מקום קסום בגובה 600 מטרים מעל פני הים, שתושביו מציעים למטיילים "צימרים" מפנקים במשקים (שהיו) חקלאיים והיום הם מיזמי תיירות. מקום מזמין במיוחד הוא "מקום בלב", במשק עדנה ואיל חפר.

בו לא רק שני צימרים כפריים מלבבים אלא גם מבחר גבינות תוצרת בעלת הבית, שאפשר לקנות בשירות עצמי ישר מהפריג'ידר ולהביא הביתה, דיר עזים וסוסי רכיבה להנאת מבקרים גדולים וקטנים, מקום לפיקניקים וסדנאות רבות לקבוצות.

טלפון: 052-5832632

 

אגב סדנאות - כמעט כל מיזם מציע גם סדנאות וההיצע פשוט עצום. מגיבון גבינות, ייצור סבונים , טעימת יינות, ייצור שמנים ובירות ורכיבה על סוסים, עד ימים רוחניים, ימי כיף וימי גיבוש, העצמה אישית, ימי סיעור מוחות - הכל ניתן לביצוע לטעמם האישי של המבקרים.

הספקנו עוד להציץ ב"הבית באבירים" - חמש סוויטות אירוח מעוצבות להפליא בידי בעלי הבית העונים לשמות רוני וטל. שניהם מעצבים במקצועם שהגשימו כאן את חלומם ליופי, הרמוניה ואירוח והקימו בחורש הטבעי של הגליל בית אבן לעצמם וסוויטות למבקרים על טהרת היפה והטוב ביותר.

טלפון 04-9870141

 

ואם כבר באבירים, אסור להחמיץ ביקור במרכז המבקרים "דברים טובים בגליל" - מתחם כפרי ובו מיטב תוצרת הגליל. המקום רחב ידיים ויש בו מרפסת עם קיר שלם של חלונות זכוכית המשקיפים למטה אל הנוף הנפלא של נחל אכזיב . לעמוד ליד החלונות הללו עם כוסית יין גלילי ביד - חוויה מרגשת ממש. לא פחות מרשימים הם השולחנות המעוצבים לממכר תבלינים, עם מבחר אין סופי של טעמים, ריחות וצבעים הטמון בהם ומעדניית הגורמה שבדוכניה 80% תוצרת מקומית ו 20% תוצרת חוץ - המעולה שבמעולה. גם גן אירועים יש כאן וכמובן - סדנאות ופעילויות.

טלפון: 04-8451527

 

בקיבוץ כברי פגשנו את שמעון שמלה במפעל שלו "מרפא הבושם". שמעון מייצר שמנים צמחיים, קרמים קוסמטיים, סבונים ושמפו, מוצרים לטיפול בפיגמנטציה, פילינג צמחי, דאודורנטים ועוד - מוצרים לגוף ולנפש, והכל מ- 440 צמחי ארץ ישראל שהוא מלקטף בטבע, כותש ובוחש ומוכר בתפזורת, בצנצנות, בשפופרות שרות שליחים מעביר את ההזמנות לכל קצווי הארץ ואף לחו"ל.

טלפון: 04-9952122

 

ועוד הספקנו להציץ ב"עידן הפרי" שבמושב בצת, שם מייבשים 18 סוגי פירות ללא תוספת סוכר, ללא חומרי הדברה וללא חומרים משמרים. גם כאן החנות מרהיבת עין והפירות טעימים ומגרים לעוד ועוד טעימות. בננות מיובשות, מנדרינות, פפאיות, לחליטה ולאכילה, בתפזורת, באריזות קטנות וגדולות ואפילו באריזות מתנה.

אז טיילנו, ביקרנו, קנינו וגם אכלנו (במסעדה הנחמדה "300 גרם") במושב בצת (שכנה של "עידן הפרי" ). ומה ייעשה אדם מן הישוב המבקש לבקר בגליל המערבי? ייכנס לאתר החדש של המיזם, otzrothagalil.org.il יענה על כמה שאלות פשוטות ויקבל "און-ליין" הצעה מפורטת לביקור, שתענה לצרכיו ולרצונותיו.

 

29/04/2013