יו-אס איירווייס ואמריקן בדרך להקים את חברת התעופה הגדולה בעולם
מאת גיורא נוימן "אם ייצא לפועל המיזוג המדובר בין יו-אס-איירווייס לבין אמריקן איירליינס, המהלך ייצור את חברת התעופה הגדולה בעולם במונחים של מספר המטוסים, מספר הטיסות ומספר הנוסעים," אומר אריק מטייה, מנהל המכירות העולמי של יו-אס איירווייס, המבקר השבוע בישראל. לדבריו, ההנהלה הבכירה של יו-אס איירווייס נלהבת לקראת המהלך המדובר ומשוכנעת כי הוא יגביר בצורה משמעותית את רווחיות הפעילות התעופתית. גם שוק ההון תומך ברעיון, ומניות יוס-אס זינקו בשבוע שעבר בתגובה על הפרסומים. שתי החברות החליפו ביניהן בשבוע שעבר התחייבויות שלא לנהל מו"מ עם צדדים שלישיים או להעביר להם מידע חסוי בזמן המגעים ביניהם. הבדיקות ההדיות הן מסובכות והמגעים צפויים להימשך זמן רב, לפחות עד האביב הבא, אומר מטייה. לדבריו, תופעת מיזוגים בענף התעופה האמריקאי החזירה את החברות המתמזגות לרווחיות. אם עד לפני עשור פעלו בשמי ארה"ב עשרות חברות תעופה בינוניות, הרי שמאז רבות מהן פשטו את הרגל או התמזגו עם מתחרות. יו-אס איירווייס חזקה בחוף המזרחי של ארה"ב אבל חלשה בחוף המערבי, ואילו אצל אמריקן המצב ההפוך. לכן המיזוג מוצע יצור רשת עם פריסה טובה ויניב תועלת לשני הצדדים. אם אכן יהיה מיזוג הוא יתבצע תחת המותג של אמריקן, החברה הגדולה בין השתיים (יותר מ-900 מטוסים, לעומת 631 מטוסים של יו-אס). המטה הראשי של החברה הממוזגת יהיה בדאלאס, טקסס, מקום המטה הנוכחי של אמריקן. אולם מנכ"ל יו-אס הבטיח לעובדי מטה החברה הנוכחי בפניקס, אריזונה, כי החברה הממוזגת תמשיך לקיים בפניקס את הצומת ("האב") הנוכחי וכן מטה אזורי. יו-אס איירווייס סיימה את שנת 2011 ברווח של 111 מיליון דולר, וזאת למרות העלייה הדרמטית במחירי הדלק. ב-2012 הרווחים גדלים, וברבעון השני לבדו רשמה רווח שיא לרבעון של 321 מיליון דולר. אמריקן, לעומתה, פועלת כפושטת רגל תחת הגנת בית המשפט ("צ'פטר 11"), מה שמסבך את המגעים לקראת מיזוג, כי ההנהלות שתי החברות צריכות לשכנע את בית המשפט ואת נושי אמריקן שמהלך כזה יהיה לטובתם.
מטייה, שהגיע לביקור בישראל להשתתף בקבלת פנים ל-20 הסוכנים המצטיינים של החברה בישראל, אומר שיו-אס איירווייס מרוצה מאוד מהקו בין פילדלפיה לתל אביב. "הקו הוא רווחי לא רק במונחים שנתיים אלא גם בכל חודש בנפרד, כולל בחודשים החלשים," הוא מגלה. מטייה ומנהלת החברה בישראל, אסתר קסטיאל, אומרים שהקו הגיע לבשלות במובן זה שהשוק למד להכיר את המוצר ואת יתרונותיו. השוק הישראלי מבחינתה של החברה הוא קודם כל שוק סוכני הנסיעות, המספקים לה 98% מהתנועה. החברה מטפחת את יחסיה עם הסוכנים וממשיכה לשלם להם עמלה של 7%, ותמשיך בכך כל עוד אל על נוקטת במדיניות כזו. שיעור התפוסה ב-2012 בקו לישראל עומד על 87%, עלייה של 5.9 נקודות האחוז לעומת אשתקד, מה שאומר כמובן כי פעמים רבות יוצא מטוס האיירבוס 330-200 לטיסתו היומית בקו כשהוא מלא לחלוטין. למרות הצלחת הקו, יו-אס איירוויס אינה שוקלת בשלב זה להוסיף טיסה יומית שנייה לתל אביב. "אין לנו מספיק מטוסים לכך," אומר מטייה. החברה עומדת לקלוט בשנה הבאה חמישה מטוסי איירבוס רחבי גוף חדשים מדגם 330-200, אך אלה יוצבו בקווים חדשים, כמו הקו לסאו פאולו שייפתח בשנה הבאה, או יחליפו מטוסי 767 הפועלים היום בקווים לבריסל, דבלין וציריך. ובכל זאת יש לו בשורה לשוק הישראלי: יו-אס איירווייס תהיה חברת התעופה הראשונה שתציב בנתב"ג מערכת אוטומטית לבידוק עצמי ("קיוסק"), כמקובל בנמלי תעופה רבים אחרים. המערכת תהיה באולם הנוסעים היוצאים בטרמינל, סמוך לדלפקים של רוב החברות, ולא ליד דלפקי יו-אס הנמצאים באולם הנוסעים הנכנסים בקומת הקרקע של הטרמינל. המועד להצבת הקיוסק ייקבע בהתייעצות בין החברה לבין רשות שדות התעופה והנהלת נתב"ג. 09/09/2012 |