הצלחה בניסוי בטכנולוגיה לגילוי והימנעות מענן אפר וולקני
שירות חדשות תיירות איזיג'ט וניקרניקה תעופה (Nicarnica Aviation) בשיתוף פעולה עם ענקית התעופה איירבוס, חברו לבדיקת טכנולוגיית AVOID Airborne Volcanic Object Imaging Detector לגילוי והימנעות מענן אפר וולקני. מערכת Avoid תותקן במטוסי הניסוי מדגמים Airbus A340-300 שיטוסו במהירות ובגובה המקובל בטיסות מסחריות. השבוע דיווחו החברות כי השלב הראשון של הניסוי, שהחל ב-4 ביולי 2012, בגבהים של עד 40 אלף רגל, נחל הצלחה. המערכת הורכבה על מטוס הניסוי איירבוס A340 בחלק החיצוני השמאלי של המטוס, וכללה ציוד הקלטה שהעביר מידע בזמן אמת לצגים בתא הטייס. הטיסות התבצעו באופן שאיפשר לבחון את ההתנהגות הפיסיקלית של חיישני המערכת בסביבת טיסה וכן לבחון את מערכת האיתור והגילוי ללא נוכחות ענן אפר וולקני. טיסת הניסוי התבצעה בטולוז שבצרפת, בסיסה של חברת איירבוס. ציוד AVOID הותאם למטוס הניסוי של איירבוס, ורשות שדות התעופה האזרחית (CAA) ביקשה שהוא יהיה זמין לאורך תקופת המשחקים האולימפיים. מאחר והשלב הראשון של הניסוי הוכתר בהצלחה, איזיג'ט, ניקרניקה ואיירבס התחייבו לאספקת התמיכה שביקשה רשות התעופה האזרחית בגילוי והימנעות מענן אפר וולקני בזמן המשחקים האולימפיים. במקרה שהתפרצות וולקנית תגרור הפצת אפר לעבר המרחב האווירי של בריטניה, מידע שיתקבל באמצעות AVOID בשקלול נתונים נוספים ממודלים של השירות המטאורולוגי המקובלים בתעשייה ואושרו על ידי רשות התעופה האזרחית, יוכל לאפשר תנועת מטוסים בטוחה מ/אל לונדון ולשאר חלקי הממלכה המאוחדת. איאן דיוויס, מנהל מחלקת הנדסה באיזיג'ט אמר: "עתה, כשהשלב הראשון של הניסוי עבר בהצלחה, איזיג'ט ואיירבוס יכולות לספק את מערכת AVOID לגילוי והימנעות מאפר וולקני ולהעניק את התמיכה ללונדון במשחקים האולימפיים. האיום של התפרצות הרי געש ופגיעה במרחב האווירי הוא חזק מאי פעם. כעת ישנה התראה גבוהה לגבי שני הרי הגעש האיסלנדים Katla ו-Askja בעקבות הגברת הפעילות הסייסמית שהתגלתה שם. התפרצות של אחד מהם תהיה חזקה פי עשר בעצמתה משל ההרים Grimsvotn ו-Eyjafjallajökull ועלולה לגרום לסגירה של שטחים גדולים מאוד במרחב האווירי". ד"ר פרד פרטה מניקרניקה תעופה אמר: "הרעיון לפיתוח מערכת לגילוי והימנעות מאפר וולקני עלה בדעתי לפני עשרים שנה. הניסויים מעל טולוז הוכיחו שהמערכת פועלת ביעילות בגבהים ומהירויות המקובלים בטיסות מסחריות רגילות. AVOID מסוגלת לזהות ענן אפר ממרחק של 100 ק"מ ומוכיחה בפעם הראשונה שמצלמות איפרא אדום מסוגלות להעניק זמן התראה מספק. במהלך הניסוי צוות המטוס יכול היה לקבל מידע על אופי הענן המתקרב באמצעות תצוגה על האייפד. הצעד הבא יהיה לבחון את המערכת בסביבה של ענן אפר וולקני או אולי לדמות ענן אבק ממדבר סהרה, שיש לו מאפייני אינפרא אדום די דומים לאפר וולקני וגם הוא מהווה סיכון למטוסים מסחריים וצבאיים". אקסל קריין, מנהל מחקר וטכנולוגיה באיירבוס אמר: "אנו פועלים כדי להפחית את ההשפעה של ענן האפר הוולקני ותחת תנאים אלה, טכנולוגיית האינפרא אדום ב- AVOID יכולה להוכיח עצמה כבעלת ערך במונחים של בטיחות תעופה וכן באופטימיזציה של נתיבי טיסה. זאת הסיבה שאיירבס תומכת בפיתוח הטכנולוגיה שתאפשר לחברות התעופה לקבל החלטות בזמן אמת בנוגע לבטיחות בטיסה".
איך פועלת מערכת AVOID המערכת מקושרת לראדר מזג אוויר לגילוי ענן אפר וולקני. המערכת פותחה על ידי ד"ר פרד פרטה, מהמכון הנורבגי לחקר האוויר (NILU). מדובר במערכת שמתבססת על טכנולוגיית האינפרא אדום המותקנת על המטוס ומספקת לטייס תמונה עדכנית על פריסת ענני האפר הוולקני בנתיב האווירי, באופן שהטייס יכול לבצע שינויים קלים בנתיב ולהימנע מלטוס באזורים מוכי האפר. המערכת מאפשרת לטייס לזהות את ענן האפר בקדמת המטוס בגבהים שבין 5,000 ל-50,000 רגל. בגובה של 20,000 רגל ניתן להבחין בענן אפר במרחק של 100 ק"מ. איתור ענן האפר בצורה זו מאפשר לטייס לערוך התאמות קטנות בנתיב הטיסה כדי לחמוק מהענן. מידע שמתקבל מהמטוס באמצעות טכנולוגיית AVOID משמש לקבלת תבנית מדויקת של ענן האפר הוולקני בזמן אמת. הדבר מאפשר פתיחת אזורים גדולים לתעופה, שאמורים להיות סגורים בזמן התפרצות וולקנית. השלב הבא בבחינת המערכת יהיה להטיס את מטוס הניסוי בסמוך לאזורים בהם תתרחש התפרצות גדולה של הר געש שתגרור ריכוז גבוה של אפר וולקני. התפרצויות ווולקניות עלולות להתרחש בקרוב באזורים כמו אינדונזיה, אלסקה, יפן ואיסלנד, שם נמצא הר הגעש המפורסם Eyjafjallajökull שהביא לסגירה חסרת התקדים של המרחב האווירי של אירופה באפריל 2010.
לוידאו: http://www.digitalnewsagency.com/stories/5457-easyjet-trial-ash-cloud-detector 12/07/2012 |