אירועי ספורט: ההבדל בין שוק משני לספסרות בכרטיסים
מאת חגי רוזן העיתונות בארץ ובעולם עוסקת בימים האחרונים בנושא הספסרות בכרטיסי ספורט, לאור תחקיר ה"סאנדיי טיימס" שעסק בספסרות עולמית בכרטיסי האולימפיאדה בלונדון, ואף ייחס את התופעה בין השאר לגורם ישראלי בולט: איסתא ספורט. השוק המשני לכרטיסי ספורט אינו בהכרח מינוח מקביל ל"ספסרות", ויחס העיתונות ודעת הקהל לנושא נקבעים, לא פעם, לפי עומק (או רדידות) הבנתם בתחום. ההתמצאות בשוק מובילה להכרה בכך שיש ברוקרים שפעילותם לגיטימית (אם גם אם הם יקרים יותר מהמפיצים הרשמיים, לפי תנאי השוק בו הם פועלים) ויש ספקים נחותים שמוליכים שולל את הלקוחות בחסות היקפה האדיר ועמימותה הרבה של רשת האינטרנט. על אף הביקוש העצום, אין לישראלים אפשרות לקנות כרטיסים ישירות מהמקור כמעט לשום אירוע ספורט משמעותי בחו"ל. מאחר וצפייה בכדורגל אירופי היא אחת התרופות הנפוצות לחולשת הליגה המקומית, נוצרה בארץ תרבות עניפה של נסיעה למשחקים. בעלי האמצעים שבין האוהדים רוכשים לעיתים מנוי עונתי שמאפשר להם לנסוע למשחקים רבים כל שנה וליהנות ממחירי "ערך נקוב". כל היתר נאלצים לבחור מבין החברות הפעילות בשוק, והבחירה לא תמיד קלה או ברורה, מאחר וקשה מאוד להשוות את השירות, ולעיתים קשה אפילו לדעת מהו בדיוק הכרטיס שיסופק: מהי הגדרת הקטגוריה ואילו שירותים נוספים כלולים. חברת "ספורטס איוונטס 365", מפעילת האתר הפופולארי "טיקטינגו", רואה עצמה כגורם מוביל בתחום. "על מנת לקרב את הלקוח הישראלי למעמדו של לקוח אירופי, וכדי לפעול מתוך עמדה של יציבות," אומר ספי דונר, מנכ"ל החברה, "הצטיידנו במאות כרטיסים עונתיים למספר קבוצות המבוקשות על ידי התייר הישראלי, ובראשן ברצלונה." לדבריו, החברה דאגה להשיג מנויים במיקומים מעולים, על קו מחצית המגרש ובגובה סביר גם בקאמפ נואו, איצטדיונה של ברצלונה, וגם באצטדיוני מנצ'סטר יונייטד ואינטר. "פעילות הרכש שלנו מייצרת לנו מעמד לגיטימי בקבוצות," אומר דונר. "אחרי היכרות של מספר שנים הקבוצות כבר סומכות עלינו שנקיים את ההסכמים, שלא נפקיע מחירים ונעסוק במסחר הוגן. משנה לשנה גדל מספר הקבוצות שמסכימות לעבוד איתנו ישירות מתוך היכרות עם פעילותנו. זאת מגמה משמחת שכבר פתחה לתייר הישראלי אפשרות לקנות כרטיסים בלבד, ללא חבילת תיור, לא רק בברצלונה ובלונדון אלא גם למשחקים ביתר הערים באנגליה ובספרד וכן בצרפת, באיטליה, בגרמניה - בקיצור, בכל הליגות המשמעותיות לתייר הכדורגל. כל שנה אנחנו מגדילים את הרכש והמלאי שלנו כדי להתאימו לגידול בפעילות החברה." לספי דונר חשוב להעביר מסר לסוכנים, ודרכם ללקוחות הקצה: "חפשו תמיד את הברוקר שאמינותו בדוקה ומוכחת. עבדנו קשה במשך שנים לבסס מערכת שעובדת עם מינימום תקלות, ואני שמח להגיד שאין אצלנו מצב שמישהו נשאר מחוץ לאצטדיון. התקלות הן מעטות מפני שאנחנו ערוכים לתקשורת ישירה עם הקבוצות והספקים שבעה ימים בשבוע." בדיקה באתרי הכרטיסים מעלה שרוב רובם של האתרים מסתפקים בהצעת "החל מ-" בודדת ובהמשך לא נותנים מחירון מלא המפרט את מלוא ההיצע, עלויות דמי טיפול ושילוח. קריאה באותיות הקטנות של תנאי השירות מעלה שלעיתים אין הספק מציע שום התחייבות לאחר ביצוע הרכישה. במקרה זה משאיר לעצמו הספק המפוקפק אפשרות ל"החזר מלא" על ערך הכרטיס שאינו מפצה כלל ואינו מביא בחשבון את הוצאות הטיסה והמלון של תייר הספורט. מספר ספקים בארץ משווקים בעיקר חבילות שכוללות גם טיסות ומלונות, מוצר שלם שלעיתים הוא כדאי ומשתלם ללקוח ולעיתים לא. החבילות תמיד שוות בדיקה השוואתית לאירוע המסויים המשווק בהן. "אנחנו משתדלים להתאים עצמנו במיוחד לשיטות העבודה של הסוכנים שדורשים התחייבות ברורה על הכרטיס זמן רב מראש, מסבירים מראש מתי זמני המשחק נקבעו סופית ומתי השיבוץ במחזור טרם נסגר על מנת להבטיח שהטיסות יתאימו לכל מקרה, וגם נותנים ללקוח טלפון שזמין שבעה ימים בשבוע, משום שמשחקים רבים משובצים לשבת או ראשון, מה שמעלה את מפלס הלחץ. אנו משתדלים לתמוך בפעילות הסוכנים משום שאנו מזהים בהם שותפים עסקיים חשובים," מסכם דונר. 28/06/2012 |