תערוכה חדשה של עזריה אלון בתחנה לחקר ציפורי ירושלים של החברה להגנת הטבע: שבילים במדבר ודיוקנאות עצים
שירות חדשות תיירות מאז ראשית שנות ה-40 התוודע עזריה אלון (שזכה השנה בפרס ישראל על מפעל-חיים) לנופי הארץ - עולם ומלואו בנושאיו, בלתי נדלה בהיבטיו - ועסק בו בכל מאודו כחוקר, מחנך, פעיל בהגנת הטבע, מרצה בתוכניתו הקבועה ברדיו ועוד. ממגוון הנושאים הרחב שנקלטו במצלמתו, בחרו אוצרי התערוכה החדשה לתחום מבחר תצלומים המתמקדים בטיולי המדבר ובדיוקנאות עצים. התערוכה המוצגת בגלריה ע"ש גייל רובין הנה חיבור של תערוכות שנערכו בשנת 2011 בשני מוזיאונים בעין חרוד. האדם המטייל בנוף המדבר בצילומיו של עזריה אלון - גם ביחידותו אל מול המרחב - לא מקרין בדידות: קהילה או קבוצת השתייכות נמצאת אי-שם. דומה שהנינוחות לנוכח הנוף מרמזת גם לתפיסת זהות. ההתיידדות עם "נוף בראשית" מלמדת כי המטייל למד אורחותיו של מדבר, התוודע לגבי המים, לדרכיו ושביליו, המדבר אינו זר לו והוא מבקש להפוך אותו לנופו: תפיסת הזהות היא ברוח "אדם הוא תבנית נוף מולדתו". עזריה אלון סיפר: "כאשר אתה מטייל בקבוצה אתה לא לבד, אתה מתאים את הקצב שלך, זה לא כך שהגיבורים רצים קדימה והחלשים נגררים מאחור, ההליכה היא מלוכדת. יורד הערב ומתחילים לקושש חומרים לאש, יחד מכינים את האוכל, את הלינה, הישיבה סביב למדורה, השירה, בעיקר הישיבה הזו סביב למדורה עם הקפה וקצת כיבוד שאתה סוחב אתך, זו חוויה שלא דומה לשום דבר. מתהווה יחד שהוא חלק מיצירת החברה". יצירת החברה הייתה יסוד בעולמו של עזריה אלון, ערך עמוק ולא רטוריקה. בהעלותו את פן "היחד", הצילום שלו מזמן חוויה מורכבת. עומדת בתשתיתו מערכת יחסים בין אדם לעולם, וכפועל יוצא מכך נבנים יחסי אדם ואדם. קבוצת דיוקנאות העצים שמשלימה את התערוכה היא דוגמא מאוסף צילומי טבע עצום, שסייע ביצירת מודעות סביבתית במדינה צעירה, שבה הפיתוח קודם לשימור. רבים מצילומיו של עזריה שימשו ליצירת כרזות חינוכיות וליוו אינספור כתבות בחוברות וספרים שעניינם ידיעת הארץ ושמירת הטבע.
הגלריה על שם גייל רובין: א' - ה' 09:00-15:00 פתיחה בשעות אחרות לפי תיאום. התחנה לחקר ציפורי ירושלים של החברה להגנת הטבע, רחוב רוטשילד, ירושלים, צמוד לכנסת. 02-6537374 06/05/2012 |