סיכום נתב"ג ב-2011: החברות הישראליות ממשיכות לאבד גובה
מאת אוריאל ישיב נתוני התנועה הבינלאומית בנתב"ג לשנת 2011 מאשרים את המגמה של המשך ירידת חלקן של חברות התעופה הישראליות בתנועה הבינלאומית. בעוד שהתנועה הכוללת עלתה ב-6.42%, ל-12,226,675 נוסעים (בשני הכיוונים), הרי החברות הישראליות הטיסו ,3434,905, נוסעים, 2.43% פחות מב-2010. הדבר מתבטא עוד יותר בחלקן של הישראליות בסך כל התנועה. ב-2010 הן הטיסו 43.76% מכל הנוסעים ואילו ב-2011 חלקן ירד ל-40.11%. בדיקת נתוני כל חברה ישראלית בנפרד מגלה כי בעוד שארקיע הצליחה להגדיל הן את התנועה והן את חלקה היחסי בנתב"ג (13.86% ו-4.57% בהתאמה), הרי שבאל-על התמונה אינה טובה כלל. אמנם מספר הנוסעים שנרשם מראה עלייה של 4.99%, ל-433 ,4,9014 נוסעים, אך חלקה בנתב"ג ירד בכחצי אחוז. מה גם שנתונים אלה כוללים כ-358 אלף נוסעי סאן דור המוטסים כעת באל על, בעקבות שלילת רישיונה של סאן דור כחברה עצמאית. ניטרול נוסעי סאן דור מראה ירידה נטו של 4.4% בנתב"ג וחלק יחסי של 28.17% בלבד. נתון שחייב להדליק נורה אדומה הן באל-על והן ברשויות הרלבנטיות.
11 המובילות 72 חברות תעופה - סדירות, לואו קוסט ושכר - ביצעו ב-2011 יותר מטיסה אחת לנתב"ג ואליו, ונתוני הטיסות שלהן מופיעים בדו"ח השנתי של הנהלת נמל התעופה. אל על היא עדיין המוביל האווירי עם המספר הגדול ביותר של נוסעים בינלאומיים בנתב"ג, עם למעלה מ-4 מיליון נוסעים. ארקיע תופסת את המקום השני עם כ-559 אלף נוסעים שמעניקים לה חלק יחסי של 4.57%. במקום השלישי לופטהנזה, שהטיסה 462 אלף נוסעים, רשמה גידול של 2.84% וירדה קלות בחלקה היחסי ל-3.77% בהשוואה ל-2010 (אז הסתכם הנתח שלה ב-3.90%). קונטיננטל שהתמזגה עם יונייטד הטיסה 354 אלף נוסעים, 3.05% פחות מב-2010, וחלקה היחסי הסתכם ב-2.90%. טורקיש איירליינס עדיין במובילות, עם 334 אלף נוסעים ונתח של 2.73%, בעקבות עלייה מזערית של 1.21% במספר הנוסעים. במקום השישי דלתא איירליינס, שבחודש נובמבר הפסיקה את טיסותיה לאטלנטה ומסתפקת בטיסות לניו בלבד, ולכן רשמה ירידה של 7.55% בתנועה ל-312 אלף נוסעים וחלק יחסי של 2.54% בנתב"ג. במקום השביעי אליטליה, עם 290 אלף נוסעים. אחריה אירוסוויט, שזינקה ב-137.75% והטיסה 270 אלף נוסעים וחלקה הגיע כבר ל-2.21%. אגב, בחודשים האחרונים של שנה הלכה וירדה התנועה בטורקיש ואת מקומה כחברת התעופה הזרה השלישית בנתב"ג תפסה אירוסוויט האוקראינית. במקום התשיעי התייצבה סוויס, שלמרות התחרות העזה של איזי ג'ט בטיסות בקו לבזל הגדילה את מספר נוסעיה ל-269 אלף (תוספת של 2.26%) וחלק שוק של 2.19%; במקום העשירי בריטיש שגדלה ב-2% ל-253 אלף נוסעים. ובמקום ה-11 ישראייר, עם 252 אלף נוסעים, 8.06% פחות מאשתקד ועם חלק יחסי של 2.06 בהשוואה ל-2.39 ב-2010. שינויים בולטים נרשמו בנתוני אירופלוט - גידול של 313% ל-270 אלף נוסעים, איזי ג'ט עם 118 אלף (גידול של 304%), אוקראיניאן שגדלה ב-305% ל-93 אלף נוסעים, אייגיאן עם 44 אחוזי גידול ו-213 אלף נוסעים, טרוול סרוויס הצ'כית גדלה ב-42% ל-99 אלף נוסעים. לעומתן רויאל ג'ורדניאן, לאחר שנים של גידול בלתי פוסק, רשמה ירידה של 12% בהיקף התנועה ל-94 אלף נוסעים. בין ההפתעות: אייר מלטה שהטיסה כ-60 אלף נוסעים. מעניין לגלות ששתי החברות שפשטו את הרגל והפסיקו בפתאומיות את טיסותיהן בשבועיים האחרונים, ספאנאייר ומאלב הטיסו ב-2011 כ-150 אלף ו-116 אלף נוסעים בהתאמה.
כוח קבוצת לופטהנזה למרות ירידה של 6.07% בהיקף התנועה של אוסטריאן, הרי שגם גידול צנוע של כ-3% בתנועה המצרפית של לופטהנזה, סוויס ובריסל איירליינס הבטיח שהחלק היחסי של הקבוצה בנתב"ג יישמר והוא עומד על 8.44% ומקיף יותר ממיליון נוסעים (1,035,305). ב-2010 חלקה עמד על 8.87%. את הירידה ניתן להסביר בעיקר על ידי גידול במספר המושבים שמציעות חברות מזרח אירופיות והתחזקות אייר ברלין בקווים לגרמניה.
עומסים ויעדים החודש העמוס ביותר בנתב"ג היה חודש אוגוסט. עברו בו למעלה ממיליון וחצי נוסעים, שהם 5% יותר מב-2010 . החודש הדליל ביותר היה פברואר, עם 681 אלף נוסעים, 8.9% יותר מהשנה שקדמה לה. אגב, חדשי מרס אפריל ב-2011 ראו בנתב"ג כמעט אותו מספר נוסעים כמו ב-2010 - כ-1.9 מיליון. מבחינת ארצות היעד הרי שארה"ב מוליכה עם 1.5 מיליון נוסעים, 12.3% מסך כל הנוסעים, אחריה גרמניה עם כמיליון נוסעים, צרפת עם 853 אלף, איטליה עם 848 אלף, אנגליה עם 817 אלף , רוסיה עם 773 אלף, ספרד עם 670 אלף, יוון עם 591 אלף נוסעים. ברשימת נמלי התעופה ראשון מככב שוב שארל דה גול בפריס עם 769 אלף נוסעים, אחריו קנדי בניו יורק עם 661 אלף, שלישי היתרו בלונדון בו עברו 553 אלף נוסעים. שני נמלי התעופה במוסקבה ראו 595 אלף נוסעים ורשמו שיעור גידול ניכר. כך גם קייב רשמה 78.3 אחוזי גידול ועם 403 אלף נוסעים. אם בודקים מה קרה באנטליה, הרי שלמרות הכול עברו שם 247 אלף נוסעים (בשני הכיוונים), שהם כ-6% יותר מב-2010 .
30% לאל על בפנים ארצי בתנועה הפנים ארצית, כלומר בין נתב"ג לאילת, הנתון הבולט הוא התחזקותה של אל על. ב-2011 היא הטיסה כ-224 אלף נוסעים בשני הכיוונים ותפסה את המקום השני אחרי ארקיע ונתח של 29.77%. ארקיע הייתה כנראה הנפגעת העיקרית, כשרשמה ירידה של כ-11% והטיסה 337 אלף נוסעים וחלקה הסתכם ב-44.83%. ישראייר הפסידה רק 1.06% והטיסה כ-190 אלף נוסעים. בסך הכל טסו בשני הכיוונים 751,839 נוסעים, שהם 12% יותר מב-2010. 13/02/2012 |