מנכ"ל סוויס ישראל: למרות פסק הדין, יחסים טובים עם הסוכנים
גיורא נוימן ריאיין את אבנר גורדון, מנכ"ל סוויס ישראל
- איך הסתיימה אצלכם שנת 2011? מבחינה כלכלית זו היתה שנה טובה. הגענו לתפוסה של 84% בטיסות בקו, שזה יפה מאוד, והתחנה בישראל עברה את יעדי המכר שהקצה לה המשרד הראשי. לקראת ראש השנה החברה שדרגה את הקו והציבה בו מטוסים עם מחלקת העסקים החדשה, עם מיטות שטוחות לחלוטין בזווית של 180 מעלות. הנוסעים שלנו למדו מהר מאוד להכיר את המוצר, ובזכותו אנחנו רואים עקומת גידול בהזמנות. במקביל, גם עברנו תהליך עולמי של מיתוג מחדש שנועד להדגיש את הערכים השווייצריים המסורתיים כמו דיוק, מקצועיות, יעילות, אדיבות וכו'. במהלך השנה החברה חידשה חלק מהצי וקלטה שישה מטוסי איירבוס 330 חדשים, שכמה מהם יפעלו גם בקו לישראל. בינתיים הסתיימה בנמל הבית שלנו בציריך בניית טרמינל 3 החדש, שמאוד עוזר לנו. נמל התעופה של ציריך נחשב אחד הטובים והיעילים באירופה, ובזכותו אנחנו יכולים להציע קונקשן בזמן שיא של 40 דקות בין הטיסות. ב-2012 יימשך במלוא עוצמתו שיתוף הפעולה ההדוק שלנו עם לופטהנזה. כל הזמן אנחנו חושבים על מוצרים משותפים חדשים, במהלך 2011 הצטרפה לכך גם אוסטריאן. בשנה שעברה הצטרפה סוויס העולמית למיזם אטלנטיק פלוס פלוס, עם לופטהנזה, יונייטד ואייר קנדה. הצטרפות זו מאפשרת לנו להציע פתרונות נוספים לצרכי הנסיעה של הלקוחות שלנו. בפברואר עומד להיפתח קו מציריך לבייג'ין, נגביר את התדירות לשיקגו ונפעיל טיסה עם כל מחלקות השירות לניוארק, במקום מטוס המנהלים שהציע עד כה רק מחלקת עסקים.
- בתחילת דצמבר ניתן סוף סוף פסק הדין בתביעת ההתאחדות ו-117 סוכני נסיעות נגדכם ונגד לופטהנזה. הפסדתם בגדול. בכל מה שנוגע לפסק הדין, אנחנו מערערים עליו לבית המשפט העליון, לטעמנו פעלנו בהתאם לחוק, בשקיפות מלאה ובתום לב, ואנו סבורים כי בית המשפט העליון יתקן את העיוות שנוצר בפסק הדין. בחודש האחרון עשינו סבב שיחות עם סוכנים בכל הארץ והצגנו תוכניות תמריץ ל-2012, ואני חייב לומר שכל הדיונים היו מקצועיים, ענייניים, באווירה טובה ובלי להיגרר למחלוקות המשפטיות. האווירה הכללית היא של ביזנס "ביזנס אז יוז'ואל". מכך אפשר ללמוד שקיימים פה שני עולמות מקבילים שלא מתערבבים האחד עם השני - עולם אחד בבית המשפט, עולם שני במהלך העסקים השוטף. אגב, גם השנה אני מתכוון להגיע לכנס באילת, ואני חייב לציין שהתרשמתי לטובה מתוכנית הכנס ומנושאי הדיון - עתיד הסוכן, מינוף הרשתות החברתיות, מיתוג הסוכן כיועץ תיירות, ומעצם התפיסה שהעתיד כבר כאן. אני בהחלט מברך על כיוון זה. זה בדיוק מה שאנחנו בסוויס תמיד משתדלים לעשות, להיות ערוכים ומוכנים להתפתחויות הצפויות במקום לחפש פתרונות ברגע שמגיע המשבר.
- ובכל זאת, המשברים לא הסתיימו. לאחרונה החליט יאט"א, שמייצג את הצד שלכם, חברות התעופה, לבטל את הפאנל בישראל. ממש לא נכון. מה שבוטל הוא תת הוועדה לעניין ערבויות סוכנים. יאט"א כאירגון עולמי לקח על עצמו בין היתר את נושא ערבויות הסוכנים. כאן דעתי האישית בנושא בעד או נגד אינה רלוונטית, שכן זו ההוראה שגם קיבלתי מהמשרד הראשי שלי. בכל התחומים האחרים הפאנל ימשיך לפעול כרגיל. הנה, קיבלנו הזמנה להשתתף בעוד שבועיים בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בחוק החדש שיזם ח"כ אחמד טיבי בנושא פיצוי לנוסעים על טיסות מאחרות ומבוטלות, ולהציג את עמדתנו לפני שהחוק יעבור למליאה לקריאה שניה ושלישית. הפאנל ממשיך לטפל אופן שוטף ביחסים בין חברות התעופה לרשויות התעופה ונתב"ג. בעניין נתב"ג, אני חייב לפרגן לרש"ת על האופן שבו מתבצעות עבודות ההרחבה והשידרוג של מסלולי ההמראה. כבר תקופה ארוכה שהנמל פועל עם מסלול אחד בלבד מבלי שכעט נפגעה הפעילות ומבלי שהנוסעים הרגישו בשינוי. בואו לא נשכח שהפאנל ימשיך להיפגש עם הסוכנים בוועדה המשותפת עם הסוכנים שנועדה לדיונים משותפים על נושאים שעליהם מותר לנו לדון. פגישה חיובית אחת כבר התקיימה לפני מספר חודשים.
- התחזיות מדברות על כך שמשבר העולמי יגיע השנה גם לישראל. אני מודע לנטייה הרווחת לצייר תמונה שחורה ולומר: אוי ואבוי מה מצפה לנו. אבל אני גם עוקב אחרי ההזמנות לרבעון הראשון, והן בהחלט טובות. עד עכשיו לא ראיתי אצלנו שום סימנים לבעיה בתנועה היוצאת. לכן אני ממשיך להיות אופטימי וממתין להתפתחויות. בקיצור אני מגדיר את עצמי - אופטימי ממתין. ואם בכל זאת יתחולל משבר? סוויס העולמית תדע להתמודד איתו. בהיסטוריה הקצרה שלנו - בחודש מרס נחגוג יום הולדת 10 - עברנו מלחמה במפרץ, עברנו את משבר הכלכלי של 2008, אסון אקולוגי ביפן, משבר אפר וולקני באירופה ואביב ערבי בצפון אפריקה, וידענו להתמודד עם הכל. וזאת בזכות הגמישות האירגונית שלנו ויכולת ההסתגלות המהירה. אנחנו למודי משברים ויודעים שהחוכמה היא להיות מוכנים מראש.
- איך אתם נערכים לסביבה של שמים פתוחים בין ישראל לאירופה? עדיין לא ברור מה יהיה, אבל זה בהחלט ישנה את המפה. כשחברות תעופה אירופיות יראו פוטנציאל, חלקן בהחלט ינצלו את ההזדמנות ויגבירו פעילות לישראל. יישום של משטר שמיים פתוחים ישנה את תנאי התחרות, אבל זה הרי מה שקורה כשיש תחרות פתוחה. בעניין הזה ממשלת ישראל צריכה לשקול ולקבל החלטה לא קלה: לבחור בין האינטרס של עידוד התנועה, הכלכלה והתחרות, לבין השיקול הלאומי של הגנה על חברות התעופה הישראליות, שרק הן ימשיכו להפעיל טיסות בתקופת חירום. אנחנו חברה מסחרית ומתנהלים בכל מדינה לפי מה שאותה מדינה וההסכמים הבינלאומיים שלה מאפשרים. 31/01/2012 |