09.05.2025
 
יאט"א מגביר את הלחץ

 

 

מאת גדי שוקרון

אירגון חברות התעופה יאט"א ניתק לפני שבוע ממערכת ההזמנות, למשך יומיים, את חברת הדקה ה-90, הסוכנות המקוונת והטלפונית הגדולה בארץ. הסיבה לניתוק: מחלוקת על ערבויות.

כמה ימים לפני כן דרש חיים שבירו, איש אל על הפועל מטעמו של יאט"א, מהדקה ה-90 להעמיד לאירגון ערבויות חדשות. מהחברה ביקשו הסברים לדרישה, ובתגובה נותקו מהמערכת.

הדקה ה-90 לא היתה הקורבן הראשון של המדיניות הנוקשה החדשה של יאט"א, המגביר את לחצו על סוכני הנסיעות בעניין הערבויות, מתוך חשש לאיתנותם הפיננסית על רקע אווירת המשבר הכלכלי העולמי. לפני כחודש זכתה גם חברת צבר לטיפול קשוח כשניסתה לערער על ערבות של מיליון שקלים שנדרשה להציג.

לפרשה הזויה במיוחד נקלע בסוף אוקטובר משרד נסיעות תל אביבי ותיקה, בעל מוניטין של יותר מ-30 שנה, כשקיבל הודעה שיאט"א הוריד את הניקוד שלו (ניקוד המבטא את האיתנות הפיננסית של הסוכנות), ולפיכך הוא נדרש להמציא לארגון ערבות של 60 אלף דולר. הסיבה להורדת הניקוד: הלוואה שהעניק המשרד לחברה בת שלו, כדי לרכוש את המשרדים בהם פועלת הסוכנות. כשנמסרה ליאט"א בישראל הערבות המבוקשת, היא הוחזרה מיד בטענה התמוהה שהערבות כתובה בעברית. למחרת העביר המשרד ליאט"א נוסח חדש של הערבות, הפעם באנגלית. אולם רכבת העונשים כבר יצאה לדרך, ובאותו יום עצמו הגיעה ממרכז יאט"א בג'נבה הוראה לנתק את המשרד ממערכת הבי-אס-פי. המשרד חובר מחדש רק כעבור יומיים.

21/12/2011