מי זקוק לחברת תעופה ישראלית?
מאת אוריאל ישיב במרכז הפרק של התעופה המסחרית בכנס לתעופה אזרחית התפתח דיון בפאנל, שהחל באקראי. בעקבות הדיווח של גיורא רום, ראש רשות התעופה האזרחית על המו"מ עם האיחוד האירופי שעומד להתחדש בחודש הבא, עלתה השאלה: האם ישראל בכלל זקוקה לחברת תעופה? - פרופ' ישראל (איזי) בורוביץ, לשעבר יו"ר אל על, הוא שהעלה את השאלה: "האם ישראל רוצה שתהיה לה חברת תעופה? תעופה, כמו מוצרים ושירותים אחרים, אפשר לייבא מחו"ל. יש הרבה מדינות שוויתרו על חברת תעופה עצמאית - בלגיה, הולנד, אוסטריה. אבל אם אנחנו רוצים תעופה ישראלית, בין השאר כי היא מייצרת אלפי מקומות עבודה - ואם נסגור אותה ממה נרוויח? - צריך לתת לה את התנאים המינימליים. לא צריך חסמים והגנות ולא רשתות ביטחון, רק לתת לה לעבוד ללא מגבלות, בניגוד למה שקורה היום, שמבטלים במחי יד הסכמי קוד שייר שהם המינימום הנדרש לחברה שאינה יכולה להצטרף לבריתות תעופה וצריכה להתמודד עם תחרות כל כך קשה. ראו מה קרה בקו לווינה. עם ביטול הקוד שייר, אוסטריאן נשארה עם 14 טיסות בשבוע ועם 80 אחוזים נתח שוק. האם זה טוב לשוק הישראלי? "אז אם אנחנו רוצים, או נאלצים, להגיע להסכם עם האיחוד האירופי שגרום לשמיים פתוחים לחלוטין, הרי צריך לדאוג שנוכל גם אנו לטוס ושנקבל גישות(Slots) סבירות ולא נחיתה ב-8 בבוקר והמראה ב-8 בערב. זאת ועוד, אם רוצים תעופה ישראלית ואי אפשר להצטרף לברית, הרי מה שישראל יכולה לשאת זו חברת תעופה אחת ולא שלוש או ארבע. חברה אחת עם 50-45 מטוסים יכולה להתמודד." - דוד מימון, הסמנכ"ל למסחר וקשרים תעופתיים של אל על, הזכיר: "למה יש למדינה מניית זהב באל על? כי היא סבורה שהמדינה זקוקה לחברת תעופה, בעיקר בגלל הבעייה הביטחונית. כולם זוכרים איך במלחמת המפרץ הראשונה כל חברות התעופה הזרות נמלטו מהארץ ורק אל על המשיכה בטיסות. אל על יכולה וצריכה להרוויח כסף, אבל בתנאי שתתמודד בתנאים שווים: שיאפשרו לה הסכמי קוד שייר ושיכסו את הוצאות הביטחון. ואשר להסכם עם האיחוד האירופי, אנו רואים בו איום לא קטן אך סומכים על רת"א שתשמור על התעופה הישראלית." - אודי זוהר , לשעבר ראש רת"א, שהנחה את הפאנל, הודה ש"הסכם עם האיחוד האירופי שיגרום לשמיים פתוחים לגמרי יביא צרה ענקית לחברות הישראליות." - אבי פרידמן, מנהל קונטיננטל יונייטד בישראל ויוון, אמר: "לדעתי בישראל צריך רק חברת תעופה סדירה אחת וחברת לואו קוסט אחת. שלוש חברות זו מכה. המדינה זקוקה לחברת תעופה ישראלית אחת טובה. אל על אינה צריכה להתמודד עם ברית סטאר. אולי בטיסות מנקודה לנקודה . אני סבור שבהתחשב במצב הגיאופוליטי, אל על מנוהלת באופן יוצא מן הכלל. הרי במדינה הזו אי אפשר לתכנן אפילו חצי שנה מראש." - גיורא רום ראש רת"א סיכם את הדיון: "אני לא מסוגל להגיד שישראל תסתדר בלי חברת תעופה ישראלית. המדינה זקוקה לחברת תעופה במודל שאינני יודע להגדירו. זה לא חייב להיות במבנה השוק שקיים היום. אבל צריך ללמוד לפני שבאים עם המלצות. הסכם התעופה עם האיחוד האירופי הוא חלק משורה של הסכמים שממשלת ישראל מעוניינת בהם. צריך לתפור הסכם שיתאים לנו. מחד ניסיון להגדיל את התל"ג באמצעות הגדלת התיירות ומחירי טיסות ידידותיים שיגדילו את התנועה היוצאת ובמקביל, לשמור על התעופה הישראלית. וזה לא פשוט. ההסכם יתן יותר אפשרויות לחברות הזרות אך גם לישראליות. אם כי זה לא יהיה מייד." 22/11/2011 |