ההתאחדות: נוסח הבהרה בפרסום מכירה מיוחדת בענף הנסיעות
(הודעה מטעם התאחדות סוכני הנסיעות)
בסוף אוגוסט, 2010 התקבלה בהתאחדות הודעתה של הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן עו"ד תמר פינקוס, על כוונתה להתחיל בתאריך 1.11.2010 באכיפה של סעיף 15 לחוק הגנת הצרכן, על סעיפי המשנה שלו, העוסק במכירה מיוחדת (כגון: מכירת סוף עונה, מבצע הנחות, מכירת חיסול וכיו"ב) בענף הנסיעות. סעיף החוק מחייב, בין היתר, החזקת מלאי סביר ועדכון לגבי המלאי הקיים של הפריטים הנמכרים במכירה מיוחדת. העובדה שבמקרים רבים לסוכן אין שליטה על המלאי כמו גם שבמקרים רבים המלאי נמכר במקביל על ידי מספר גורמים, מקשה על עמידה בהוראות החוק. ההתאחדות פנתה בנושא זה מספר פעמים למשרד התמ"ת, והלינה על כך שהוראות סעיף החוק הן בעייתיות במציאות בה פועל ענף התיירות. בשנה האחרונה קיימה ההתאחדות מספר היוועדויות עם גורמים בענף כמו גם עם היועצים המשפטיים של ההתאחדות והממונה עצמה, במטרה למצוא פתרון יצירתי שיאפשר לעוסקים בענף לפרסם מבצעים במכירה מיוחדת מבלי לנקוב במספר הפריטים המוצע למכירה (עליו כאמור לסוכנים רבים אין שליטה). הפתרון נמצא בנוסח שלהלן, שגובש על ידי הגורמים הנ"ל, ואושר על ידי הממונה, אותו יכללו הסוכנים שאינם מחזיקים ב"מלאי" בכל פרסום של מכירה מיוחדת מעתה ואילך:
"_________ (שם סוכנות הנסיעות) אינה מחזיקה במלאי כלשהו של השירותים/המוצרים המוצעים ב __________ (במבצע/בפרסום/במודעה וכיו"ב לפי העניין). לפיכך, כל הזמנה מותנית במלאי שנמצא אצל ספק השירות".
יובהר, כי אין בפתרון המוצע לעיל בקשר עם החזקת מלאי על-ידי סוכני הנסיעות כדי לגרוע מיתר החובות המוטלות על ציבור סוכני הנסיעות על פי סעיף 15 לחוק בעניין מכירה מיוחדת לרבות, אך מבלי להגביל, החובה להבהיר אלו שירותים כלולים במסגרת המכירה המיוחדת ואלו לא כלולים בה, מחיר השירותים לפני המכירה המיוחדת, וכן שיעור ההנחה או המחיר לאחר ההנחה, וכן תנאי המכירה המיוחדת. 24/10/2011 |