הוועדה לביקורת המדינה: "יש להאיץ ההליכים שיאפשרו העלאת דירוג התעופה של ישראל"
שירות חדשות תיירות רוב המלצות מומחי הבטיחות בתעופה כבר בוצעו, ויישום כל ההמלצות יושלם עד סוף 2014, כך דווח היום בישיבת הועדה לביקורת המדינה בכנסת, שדנה בחוות דעת מבקר המדינה על בטיחות התעופה האזרחית. יו"ר הועדה ח"כ רוני בר און (קדימה) שיבח את הרשויות, ואמר כי "מדובר בהתמודדות רצינית עם הביקורת, תמונת הבטיחות מעודדת, וגם הקצב משביע-רצון. אני מצפה שיושלמו בהקדם תקנת התקנות במשרד התחבורה כדי שמצד ישראל יושלם כל הנדרש להשבת הקטגוריה העליונה בבטיחות התעופה". בר און גם קרא לשר התחבורה להכריע בהקדם בין ההמלצות השונות לנמל תעופה משלים לנתב"ג, וקרא לרשויות ליטול אחריות על בטיחות מצנחי-הרחיפה והדאונים. דן הראל, מנכ"ל משרד התחבורה הודה כי "הורדת הקטגוריה נתנה לנו סטירת-לחי הגונה ונאלצנו לבחון את עצמנו ביושר. התוכנית להחזרת הקטגוריה נעשתה בשיתוף פעולה עם האמריקאים, ומתוך 90 סעיפים בתוכנית, 74 כבר הושלמו, והשאר - רובן הן תקנות שמשרד התחבורה צריך לתקן. הושלמה גם עצמאות רשות התעופה האזרחית, גם בתחום התשתיות, אכיפה ופיקוח, הסתיים תכנונו המפורט של נמל התעופה תמנע, ואנו מסדירים את בטיחות התעופה בנמל עובדה, אך לדעתנו הוא איננו מתאים להיות נמל חילופי לנתב"ג אלא דווקא שדה נבטים". הראל ציין כי לצה"ל יכולת לתדלק את כל הטיסות הממריאות מישראל ביממה, מיליון וחצי ליטר דלק-מטוסים, ומשרד התחבורה עובד עימם בשיתוף פעולה. גדי רגב, רמ"ט תעופה ברשות התעופה האזרחית הוסיף כי מרבית הנושאים שעמד עליהם המבקר באו על פתרונם ע"י חקיקת חוק הטיס, ואילו שדרוג נמל התעופה בן-גוריון מקדים את לוחות הזמנים המתוכננים. קובי מור, מנכ"ל רשות שדות התעופה הדגיש כי הם מבצעים ומיישמים באופן שוטף את כל ההמלצות של מומחי התעופה הבינלאומיים, וציין כי הוקמה ברשות חטיבת בטיחות ומבוצעים בה סקרי סיכונים וקביעת הליכי עבודה, אימוץ הליכי הדרכה של מינהל התעופה של ארה"ב, וכן אימוץ ויישום תכנית אבטחת איכות כולל הדרכת מנהלים. מור הוסיף כי הרשות מתנגדת למנחת מסוקים בנתב"ג, בגלל עירוב מסוכן עם מטוסי סילון, אך בחיפה הולך ומוקם מנחת כזה. אודי בר-עוז, סמנכ"ל המבצעים ברשות שדות התעופה, סיפר על בניית מגדל פיקוח חדש בנתב"ג הנותן מענה למסלולים החדשים, התקנת מכ"ם תת-קרקעי לשליטה בשטח גם בתנאי ראות קשים, שימנע חדירה של כלי לא מורשה, אווירי או קרקעי, וכן על הפעלת מתקן הדמיה לאימון פקחי-טיסה. יצחק רז, החוקר הראשי של משרד התחבורה ציין אף הוא כי נרשם שיפור ניכר במחלוקות שהיו בעבר בינו לבין הרשויות, וכן גם בעצמאות החוקר הראשי בחוק ובאמצעים. לדבריו, גם מערכת המידע שתרכז את כל אירועי הבטיחות נמצאת בהכנה, ותחל לעבוד בתחילת שנת 2012. רז הוסיף כי מתחילת שבוע זה כל דו"חות הבטיחות מפורסמים באתר החוקר הראשי. לדבריו, "תקרית הבטיחות אתמול בנתב"ג היא חמורה, כי היו ארבעה מטוסים במרחב. ההנחיות אולי היו קצת מבלבלות וגם הם ייבדקו. היה קילומטר רווח ביניהם שזה פחות מהמותר, ואנו נשווה בין כל הנתונים שקיבלנו גם מהבקרה הקרקעית וגם מהמטוסים". יובל לוטן ראש אגף בטיחות בחברת אל על שיבח אף הוא את פעילות רשות שדות התעופה לשיפור הבטיחות, אך הבהיר כי נמל עובדה יכול לשמש רק לטיסות מתוכננות, אך לא לחרום. עו"ד מלי סיטון, היועצת המשפטית של משרד התחבורה הדגישה כי השלמת התקנת התקנות, ההכרחיות להשבת ישראל לקטגוריה 1 במינהל התעופה האמריקאי, תארך לפחות כשנה. הקברניט רוני זוהר, ממלא-מקום יו"ר איגוד הטייסים, שיבח אף הוא את פעילות הבטיחות, וקרא להכין את צוותי האוויר והפקחים להכיר את נמלי התעופה העיקריים בעולם, דרכי פעולתם ושיטות העבודה. ניתן לצפות בדיון המלא באתר הכנסת http://portal.knesset.gov.il/Com10bikoret/he-IL/CommitteeBroadcast/default.htm
חוות-דעת מבקר המדינה בעניין בטיחות התעופה האזרחית: 04/10/2011 |