ענף התיירות היוצאת: אי של יציבות
מאת גיורא נוימן הפעילים בענף התיירות יודעים שהמגזר הכלכלי בו הם עובדים רגיש במיוחד ונוטה להיפגע ראשון מכל שינוי, מכל משבר פוליטי או כלכלי ומכל גילוי של חוסר יציבות. אך לא הפעם, לפחות לא בינתיים. המחאה החברתית הסוחפת המונים בישראל נכנסה כבר לשבוע הרביעי. משבר האג"ח האירופי נמשך מאז האביב. כלכלת ארה"ב מדשדשת על סף מיתון חדש כבר תקופה ארוכה. על כל אלה נוספו השבוע משבר דירוג החוב האמריקאי, שגרם למפולת בשוקי ההון בעולם, והמהומות הקשות בפרברי לונדון וערי השדה בבריטניה. על פי הספר, כל אלה היו צריכים לבשר קטסטרופה בתחומי התעופה והתיירות. במציאות, הענף מתגלה כאי של יציבות בעולם סוער. סיטונאי הענף וגם קמעונאים מדווחים על אווירה של עסקים כרגיל ואפילו מעבר לכך - על אופטימיות. מטעמי זהירות מוסיפים רבים את המילה "בינתיים". אומר יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס: "עם ישראל חי בעולם של פראדוקסים. מצד אחד אנחנו עדים לשיאי מחאה שלא היו כדוגמתם מאז קום המדינה. מצד שני, בנתב"ג אנחנו שוברים מדי יום את שיאי היציאות לחו"ל. בשבוע שעבר נשבר שיא יומי של 70 אלף נוסעים יוצאים וחוזרים בנתב"ג, שיא שעומד כנראה להישבר בעוד יום יומיים, כשהממוצע היומי עד אחרי החגים צפוי לעמוד על 60 אלף נוסעים. בתקופת החגים צפויים לצאת לחו"ל יותר מ-300 אלף ישראלים, גידול של 5% לעומת התקופה המקבילה ב-2010." יאיר אשר, סמנכ"ל השיווק של שטיח המעופף, נשמע גם הוא אופטימי: "קצב המכירות שלנו ממשיך גם השבוע להיות מצויין. לא, לא הרגשנו שום השפעה של המפולת בשוקי ההון, חוץ אולי מיום א', שהיה חלש מהרגיל. אני לא רואה שהמשבר מגיע אלינו. בכך האווירה השבוע מזכירה לי את שנת 2008, שלמרות המשבר בארה"ב היתה מבחינתנו אחת הטובות מאי פעם. כן, אני יכול לומר בפה מלא שהתנועה בקיץ זה טובה באופן משמעותי ממה שהכרנו בשנתיים האחרונות. יש לנו גידולים יפים בכל יעד נופש שפתחנו השנה, ואפילו אנטליה מתחילה לחזור לאט לאט למפת התיירות הישראלית. אבנר גורדון, מנכ"ל חברת התעופה סוויס, מנתח את המצב מזווית חוץ ישראלית: "אני לא מרגיש בשום פאניקה, לא כאן בשוק הישראלי וגם לא סימנים של דאגה מהמשרד הראשי שלנו בציריך. קח למשל את המקרה של סוויס - הפרנק השווייצי מתחזק מאוד וגורם לכך שפחות אמריקאים לטוס לשווייץ? לחברת התעופה זו לא צריכה להיות בעיה, כי מנגד תהיה תנועה גוברת משווייץ לארה"ב, לערוך שם קניות בדולרים זולים. כל אירוע נקודתי יכול להשפיע על התנועה ועל התחזיות לעתיד, אבל לכל אירוע כזה יש גם מגמות מאזנות. יכולים להיות כמובן שינויים משמעותיים בטווח היותר ארוך, אבל עד ששינויים כאלה יבשילו זה יקח זמן. לא נרגיש בהם מיד, מהיום להיום." על ההשפעה הממתנת של חולשת הדולר עומד גם יהודה זפרני: "מבחינתנו הישראלים, שחיקת הדולר דווקא פועלת להגברת הביקוש לנסיעות לחו"ל. מחירי הנופש בחו"ל השנה לא עלו במונחים דולריים, ואולי אפילו ירדו מעט, ולכן במונחים שקליים המוצר הוא יותר זול. אז נכון שאנחנו מודאגים לגורלה של התיירות הנכנסת מארה"ב, אבל גם אם זו תיפגע, ובינתיים אין סימנים מובהקים לכך, הרי שהתנועה תתאזן על ידי גידול בתיירות היוצאת. וכאן צריך תמיד להזכיר: תיירות ונופש בישראל אינם מוצרי מותרות. הם הפכו כבר מזמן למוצר בסיסי, ולכן הביקוש הוא קשיח למדי." עקב אכילס של צריכת מוצרי הנופש בישראל, לדעתו של זפרני, היא דווקא תיירות הפנים: "בגלל רמת המחירים הגבוהה במלונות בארץ נרשמה ירידה ל 6% בתיירות הפנים במחצית הראשונה של השנה. זו תופעה חמורה, שתלך ותחמיר ככל שהשקל יתחזק לעומת הדולר." 11/08/2011 |