אילת: כנס מקצועי בנושא עתיד התיירות לעיר
שירות חדשות תיירות לראשונה התקיים בשבוע שעבר באילת כנס מקצועי בו השתתפו מנכ"ל משרד התיירות - נועז בר ניר וסמנכ"ל השיווק - אורן דרורי, נציג משרד האוצר - ערן פולק, סגן הממונה על התקציבים, ראש עיריית אילת - מאיר יצחק הלוי וסגנו וממלא מקומו - אלי לנקרי, עמי פדרמן - נשיא התאחדות המלונות בישראל, רפי שדה - יו"ר התאחדות מלונאי אילת, מנהלי מלונות אילת ואנשי עסקים מתעשיית התיירות. מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר הציג את ההסכם התקדימי בין העירייה, משרד התיירות ומשרד האוצר, הכולל: השקעות בתשתיות תיירותיות בעיר בסכום כולל של 103 מיליון שקלים, לצד סיוע ומימון בשיווק ובאירועים בעיר אילת והגדלת תקציבי 'רשת הביטחון' לטיסות שכר לאילת. ההסכם הוא תוצאה של שיתוף הפעולה הטוב ביותר שהיה אי פעם בין משרד התיירות לבין הנהלת העירייה הנוכחית. עוד ציין המנכ"ל את תמיכת המשרד בהקמת תאגיד תיירות חדש. ראש העיר, מאיר יצחק הלוי, הציג את החזון העירוני המבוסס על מיתוג אילת כעיר תיירות מובילה לצד הפיכתה לעיר אקדמית, עיר סולרית מובילה המנצלת את משאבי הטבע וכשער הדרומי של מדינת ישראל. עוד הציג ראש העיר את התפיסה העירונית הכוללת את חיזוק החלק העירוני קהילתי, שמסייע לתיירות, תוך הפיכתם למקשה אחת. אלי לנקרי - סגן וממלא מקום ראש העירייה הציג את התכניות לפיתוח אזור התיירות, המשפיעות על העיר כולה. "תעשיית התיירות היא ללא ספק מנוע הצמיחה של העיר", ציין לנקרי והדגיש כי זה הקו המנחה בעשייה העירונית הכוללת. לנקרי פרט את התכניות לשינוי פני התיירות באילת. בין היתר: בניית קריית ספורט עתידית לחיזוק תיירות הספורט באילת, בניית מרכז ירידים וקונגרסים, העתקת שדה התעופה והפיכתו לשדה בינ"ל, שדרוג הטיילות, שיפור הסדרי תנועה ותשתיות, שיווק הלגונה לבניית חדרי מלון נוספים, בניית מגרש גולף ועוד. "נוצר פה חלון הזדמנויות. הממשלה ומשרדי האוצר והתיירות מכירים בצורך לבצע השקעות בעיר לאחר שנים ארוכות, שבהן לא נעשו בעיר השקעות משמעותיות", ציין לנקרי והוסיף: "שיתוף הפעולה וההשקעה של כל הגורמים יסייעו לממש את הפוטנציאל האדיר של העיר". לדברי מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר ניר: "אילת היא עיר בעלת חשיבות לאומית ותיירותית משמעותית. משרד התיירות לקח על עצמו את קידומה והשקיע בה עשרות מיליוני שקלים בשנים האחרונות. בשנים הקרובות יפעל המשרד כדי להבליט את אילת כמוצר ייחודי ואיכותי מול מדינות האזור המתחרות, תוך השקעת משאבים לשיפור ושדרוג התשתיות בעיר, יצירת אירועים מושכי תיירות ופעילויות בעלות תוכן אטרקטיבי וכן בעזרת פעולות יח"צ, שיווק ופרסום ברחבי העולם ומתן רשת ביטחון לטיסות שכר ישירות לעיר אילת. בעניין הדוכנים לאורך הטיילת, ציין בר ניר, כי: "על מנת לממש את פוטנציאל העיר ולהבליט את יתרונותיה, יש לסיים בהקדם את הסוגיה להעתיק את הדוכנים מלב מרכז התיירות". נשיא התאחדות המלונות בישראל, עמי פדרמן (יוזם הכנס), אמר: "אילת אינה מתחרה עם עקבה וסיני. אני הייתי מסתכל יותר על ת"א, הרצליה וחיפה. אמנם באילת תפוסת המלונות טובה, אך עלויות תפעול גבוהות וארנונה, שמגיעה ליותר מ- 3% ממחזור המכירות של המלונות, גורמות להחזר השקעה נמוך מ-5% לשנה (לפני מימון ופחת). דבר זה מסביר את העדר ההשקעות החדשות באילת כבר למעלה מעשור. לאזור התיירות באילת דרוש מודל ניהולי אחר לשם התמודדות עם האתגרים הרבים. האזור צריך להתנהל באופן עצמאי על ידי גוף, שחברים בו כל הגורמים הנוגעים בדבר: העירייה, משרד התיירות, משרד האוצר וגורמי התיירות השונים, בראשם המלונות. מודל דומה פועל למשל באזור הטיים סקוור בניו יורק, והצליח להביא לשינוי מהותי בדימוי האזור ובשגשוגו ב- 20 השנים האחרונות. רשות זו צריכה להנות ממעמד מיוחד המעוגן בחוק. יהיו לה הכנסות ממס אחיד, המבוסס על אחוז מהמחזור מכל העסקים בתחומו, וממקורות שונים, כגון: זיכיונות, חנייה, פרסום ועוד באזור התיירות. היא תהיה אחראית לתחזוקה השוטפת ולניקיון של אזור התיירות ותפעל לשיפורו המתמיד, והיא שתארגן פעילויות ואטרקציות על הטיילת, פסטיבלים ואירועים שונים כדי למשוך את התיירים לאילת". "השיווק המקומי באילת, לעומת זאת", לדברי עמי פדרמן, "חייב להיות בידי רשות שיווק נפרדת, שמשתתפים בה כל הגורמים התיירותיים, והוא תונהג על ידם, בראשות התאחדות המלונות". רפי שדה, יו"ר התאחדות מלונות אילת, התבטא בכנס ואמר ש"האתגר הגדול של מלונאי אילת לשנים הקרובות הוא להגדיל בצורה משמעותית את מספר לינות התיירים מחו"ל כדי לחזור ליחס של שליש לינות תיירים - מול שני שליש לינות ישראלים, כפי שהיה בשנות השיא של העיר אילת. יעד זה יתאפשר כאשר תשתפר הנגישות האווירית לאילת, וכן בעזרת פיתוח תנועת התיירות ממדינות מזרח אירופה לשעבר והגדלת תנועת התיירות ממדינות המוצא שבאופן מסורתי הגיעו מהן תיירים לעיר, בד בבד עם שיפור המוצר התיירותי האילתי ויציקת תכנים חדשים בו". 03/07/2011 |