אייר פראנס: לטוס אקונומי, להרגיש (כמעט) ביזנס
מאת אוריאל ישיב הטיסה באייר פראנס מטהיטי ללוס אנג'לס הייתה המשך לחוויה המרתקת ששמה טהיטי. אם כי מטוס ה-777 לא קושט בצבעים ובסמלים מטהיטי, הצוות המקומי הביא את טהיטי הציורית לטיסה. השמלות הצבעוניות הארוכות כאופנת טהיטי של הדיילות, הפנים הנאות והשזופות מאד של הדיילים התבלטו גם במדים הרגילים של חברת התעופה, השפה הטהיטית שהושמעה בחלל המטוס בנוסף לצרפתית ולאנגלית והאדיבות הלבבית היו המרכיבים בחוויה. הטיסה אינה קצרה, כ-8 שעות, אבל הצטיינה בנוחות ובנעימות מפתיעים. גם במחלקת תיירות. היה בה מה שיש בכל טיסה ארוכה: משקאות כולל מיצים מהאי הקסום, אוכל טעים, בידור מגוון, סרטים לבחירה אישית (VOD), משחקים, חדשות בנות יומיים, שקט (!), קהל רגוע, תאי שירותים נקיים כל העת והעיקר מושבים נוחים להפליא. כבר ישבתי במטוסים רבים ובמושבים לאין ספור אבל אלו אכן מיוחדים במינם. ראשית הם נראים קלים, והם אכן קלים (9.1 ק"ג בלבד, שזה 40 אחוזים קל יותר ממושב רגיל) ונותנים הרגשה של מרחב ומרווח גדולים יותר מכל מושב דומה במחלקת תיירות. המסגרת בגוון לבן אפור עם ריפוד כחול כהה מעניקים תחושה של אווריריות, אור ונינוחות. מאחר והם עשויים מחומרים קלים במבנה לא מגושם עם זרועות מושב צרות יותר הם גם מותירים מרחב ישיבה גדול יותר. גם המרווח בין המושבים גדול יותר בחמישה ס"מ (2 אינץ') עד שבעה וחצי ס"מ (3 אינץ'), מרווח המאפשר תנועה וחופש לכל נוסע. כרית המושב הארגונומית פותחה לאחר מחקרים בתעשיית הרכב והיא אכן נוחה במיוחד. זרועות המושב עולות עד שמתמזגות עם גב המושב, כלומר מאפשרות עוד מרווח לידיים. השולחן הקטן נע מעט על מסילה דבר הנותן הקלה של ממש לבעלי כרסים. על גב המושב ממול יש מתקן להחזקת כוס, כך שלא צריך לפתוח את השולחן להנחת כוס שתייה וגם בזמן הארוחה הכוס במתקן משחררת מקום על המגש. על גב המושב ממול מותקן גם מסך הבידור ולידו השלט ואפילו התקע לאוזניות (לא צריך לחפש אותו בכלל כמו במטוסים אחרים) המשענת לרגלים ממש מופלאה. היא מתכוונת לכל גובה שנוח לנוסע באותו רגע. ומעל לכל התנועה בתוך המושב. לא רק שניתן להטות אותו לאחור ב-15 מעלות, קצת יותר מאשר מושב אחר אלא גם נוספה לו אפשרות של החלקה קדימה כמעט כמו ההטייה של המושבים במחלקות היוקרה בלי להפריע לנוסע מאחור. מה פלא שהרגשתי כאילו שודרגתי למחלקת עסקים. בסיכום - מושב שהוא מלאכת מחשבת בהנדסת אנוש ובניצול חומרים מתאימים. מסתבר אגב, שאייר פראנס התקינה בטיסות הקצרות בתוך צרפת ובאירופה מושבים דומים ואפילו קלים עוד יותר עם תוצאות אקולוגיות חיוביות. והנתונים מדברים בעד עצמם. 6,000 מושבים כאלה הותקנו בכל מטוסי האיירבוס הקטנים יותר הפועלים בקווים הקצרים באירופה. המושבים הללו חוסכים 750 ק"ג למטוס שפירושם פחות 1,700 טון דלק ו-5,200 טון דו- תחמוצת הפחמן בשנה. הישגים בפני עצמם בנוסף לנוחות. 25/05/2011 |