יאט"א מבטל את הפאנל
מאת גיורא נוימן קובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א, הודיע בשבוע שעבר בחוזר שהופץ לענף כי האירגון החליט לפזר את פאנל חברות התעופה ולהעביר את סמכויותיו למשרדו. המשמעות המעשית של צעד זה היא כי סמכויות הרישוי, המעקב אחרי איתנותם הפיננסית של סוכני הנסיעות וקביעת גובה הערבויות בהן הם נדרשים יעברו מהפאנל, שבראשו עומד נציג אל על, לידי זוסמן. המשמעות הרחבה יותר היא כי מרכז הכובד וההכרעה בכל הקשור ליחסי חברות התעופה עם סוכני הנסיעות עובר ממנהלי החברות בישראל למטה העולמי של יאט"א בז'נבה. במשרדי יאט"א בתל אביב, בהם עסקו עד כה בעיקר בניהול הבי-אס-פי, מערכת הסליקה הענפית, כבר נערכו לשינוי שעתיד להיכנס לתוקף בחודש יולי וגייסו עובדים חדשים. מהתאחדות סוכני הנסיעות סירבו להגיב על צעד זה, אולם ההערכה היא כי הדבר יגרור תלונה חדשה לממונה על ההגבלים העיסקיים. הממונה כבר הגביל את חופש הפעולה של מערכת הבי-אס-פי נגד סוכני הנסיעות, וכעת יטענו היועצים המשפטיים של ההתאחדות כי ריכוז הסמכויות של הבי-אס-פי ושל הפאנל בידי גוף אחד יעמיד את הסוכנים בעמדת נחיתות קשה מול הספקים. השערות שנפוצו בענף גורסות כי צעד זה של יאט"א בא על רקע מורת רוח של מטה האירגון בז'נבה מחוסר שיתוף הפעולה של אל על עם ניסיונות יאט"א ליישם בישראל החלטות תקנוניות חדשות הנוגעות ליחסי חברות התעופה עם הסוכנים. מנגד, אמר לחדשות תיירות גורם בכיר בתעופה כי השינוי אינו משמעותי במיוחד, ואף חיובי. ממילא, רק עשרה אחוזים מהסוכנויות נדרשים להעמיד ערבות לפאנל, ובעצם אין הצדקה שחברות התעופה יפעלו כגוף משותף בעניינים הנוגעים ליחסים המסחריים עם הסוכנים. "עדיף שפורום מנהלי חברות התעופה יעסוק רק בעניינים עקרוניים, למשל ביחסי הענף עם הרגולטור," אמר. יצויין כי חדשות תיירות צפה את ההחלטה כבר בראשית השנה שעברה, כאשר דיווח בחודש ינואר 2010 על ההחלטה המסתמנת ביאט"א. אז עוררה הידיעה כעס רב אצל אחדים ממנהלי חברות התעופה הזרות בישראל, שהכחישו אותה מכל וכל וטענו כי לדברים אין שחר. 27/03/2011 |