קית ויליאמס, המנכ"ל החדש של בריטיש איירווייס: אם מחירי הדלק לא יירדו, חברות התעופה יצמצמו קיבולת
מאת גיורא נוימן, לונדון "המצב הבינלאומי הנוכחי, ביחוד לאור המתיחות הגוברת במזה"ת, אינו שיגרתי והשפעתו על מחיר הדלק קשה. אם המחיר לא יירד בתקופה הקרובה ייאלצו חברות התעופה להקטין את התפוסה ולהשתמש במטוסים ישנים וקטנים יותר, כדוגמת ה-747 שבריטיש איירווייס קירקעה בשנים האחרונות," כך מכריז קית ויליאמס, המנכ"ל החדש של בריטיש אירווייס. ויליאמס מדגיש כי על אף עליית המחירים הדרסטית, המצב שונה מזה ששרר ב-2008, מכיוון שהכלכלה העולמית נמצאת כעת בתהליך התאוששות וישנה אף צמיחה בביקוש במחלקות היוקרה. ויליאמס נפגש בראשית החודש לפגישת היכרות ראשונה עם עיתונאים ישראלים, אליהם התלוותה מנהלת החברה בישראל, יעל קטן. ויליאמס, אשר כיהן עד ראשית השנה כסמנכ"ל הכספים של חברת התעופה הבריטית בחמש השנים האחרונות, נכנס לתפקיד מנכ"ל החברה בינואר 2011. הוא מחליף בתפקיד זה את המנכ"ל הקודם, וילי וולש, אשר עם ההכרזה על מיזוג בריטיש איירווייס עם איבריה הספרדית הפך למנכ"ל חברת-האם החדשה, IAG (International Aviation Group). המנכ"ל החדש, רו"ח במקצועו, הצטרף לבריטיש איירווייס לפני 13 שנה. ביחד עם מנכ"ל החברה היוצא וולש הוביל ויליאמס את החברה בחזרה לרווחיות בשנים האחרונות, וזאת על אף המשבר הכללי במשק ובענף התעופה באופן מיוחד.
תהליך עולמי של קונסולידציה בתחום התעופה על המיזוג עם איבריה ועל מגמת הקונסולידציה בענף התעופה בכלל אמר: "המיזוג עם איבריה מאפשר מיקסום של הנוכחות החזקה של בריטיש איירווייס בצפון אמריקה ושל הנוכחות החזקה של איבריה בדרום היבשת. היצע רחב יותר של יעדים, תדירויות וחיבוריות, דרך לונדון או דרך מדריד. קבוצת IAG בהחלט לא פוסלת את האפשרות לצרף לשורותיה חברות תעופה המציעות טיסות מוזלות כמו גם חברות תעופה גדולות אחרות, ובייחוד שוקלת אופציות בכיוון המזרח הרחוק. " ויליאמס הסביר כי חברות התעופה מאיצות את תהליך הקונסולידציה בשל מספר מגמות מקבילות: ההאטה בכלכלה העולמית בשנים האחרונות, תמיכה חלשה יותר של הממשלות ותהליך הגלובליזציה והדרישה לנוכחות בינלאומית. "לפני כעשור החלטנו בבריטיש איירווייס לבצע שינוי ארגוני אסטרטגי שעיקרו התמקדות במוצרי פרימיום. המגמה הזו חזקה גם בישראל. אנו רואים כי ישראלים רבים בוחרים לטוס במחלקת העסקים 'קלאב וורלד', לא רק לצרכי עסקים אלא גם למטרות נופש - מה שנקרא בעגה המקצועית 'בלייז'ר' (צירוף ל ביזנס ולז'ר). "כחלק מהשינוי התפישתי הזה הקטנו דרמטית את מצבת העובדים, מהלך טבעי על רקע ההתפתחות הטכנולוגית ובזכות היעילות של טרמינל 5 ושל אתר החברה. כן הפחתנו הוצאות אחרות והשקענו כסף רב במטוסים חדשים ובפיתוח מוצרים חדשים. פעולות אלה שאיפשרו לנו לחזור לרווחיות והן שיאפשרו לחברה המשך צמיחה בשנים הקרובות." בחמש השנים האחרונות השקיעה החברה 5.56 מיליארד ליש"ט במטוסים ובשידרוג המחלקות השונות, "ואנו מתכננים להמשיך להשקיע בשנים הקרובות. נגדיל את ההשקעה בכ-25-30% לעומת השנה לכדי כמעט 4.5 מיליארד ליש"ט בשנה הבאה." ויליאמס התייחס בדבריו גם למגמות גלובליות אחרות. למשל, הוא מסכים עם הניתוח של יאט"א לגבי הצמיחה החזקה הצפויה לחברות התעופה האסיאתיות, ומציין את שיתוף הפעולה המוצלח ורב השנים של בריטיש איירווייס עם ג'אל היפאנית, קתאי ההונג-קונגית וקואנטס האוסטרלית, ומסביר כי במקביל לצמיחה היציבה אך הצנועה של השווקים באירופה וצפון אמריקה, אסיה צפויה לחוות צמיחה דו-ספרתית. ויליאמס הסביר שמכיוון שבריטיש איירווייס, כחברות מערביות אחרות, אינה יכולה להקים חברה-בת בסין או בהודו, למשל, היא נעזרת באמצעים אחרים וביניהם קבוצת IAG החדשה שהקים וכמובן ברית OneWorld שבריטיש השתתפה בהקמתה ב-1999. לשאלה בענייני בטיחות ובטחון אמר כי בריטיש ממלאת אחר כל הוראות הרשויות, אך הודה כי במקביל יש צורך לשקול ולמצוא דרכים שלא לפגום בחוויית הטיסה.
השקעה של מאות מיליונים בחוויית הטיסה ויליאמס מסר פרטים על השדרוג שעורכת החברה בצי המטוסים בכל מחלקות הטיסה: - המחלקה הראשונה החדשה במטוסי הבואינג 777 עוברת שדרוג בהשקעה של 100 מיליון ליש"ט. בין הפינוקים החדשים: מיטה רחבה ב-60% מהרגיל, מושבים מתכווננים, מסך 15 אינץ' ומערכת בידור מתקדמת, מערכת תאורה חכמה. - מחלקות התיירים - "תיירים" ו"תיירים פלוס" - זוכות במושבים רכים במיוחד, שקעים חשמליים בכל מושב, מסכים ברזולוציה גבוהה ואף מערכת בידור חדשה ועשירה. - מחלקת העסקים החדשה שבה מושבי מיטה משוכללים במיוחד. בשנים הקרובות עומדת בריטיש איירווייס לקלוט מטוסים חדישים, בהם 24 מטוסי 787 "דרימליינר" החסכוניים בדלק, המאפשרים חסכון של 60% בניצולת הדלק, ו-12 מטוסי סופר ג'מבו 380 בעלי קיבולת גדולה במיוחד. כל אלה בנוסף למטוסים החדשים שהוזמנו מחברת בואינג וכבר נכנסו בחלקם לשירות בטיסות ליעדים מרוחקים כמו מומבאי, ניו-דלהי, דובאי ושיקאגו, הזוכים למוב חיובי ביותר ידבק חיובי מאוד מצד הנוסעים: שישה מטוסי ER777-300 בעלי טווח טיסה מוגדל, ושתי מחלקות התיירים, המטוסים השקטים החדשים מאפשרים לבריטיש איירווייס לא רק חסכון משמעותי בדלק הודות למשקלם הקל במיוחד, אלא גם הפחתה משמעותית של כ-23% בפליטת הפחמן הדו-חמצני. בנושא התמהיל של צי המטוסים הסביר ויליאמס כי מכיוון שכ-40% מהנוסעים העוברים בהיתרו הם נוסעי מעבר המגיעים להאב ומשם ממשיכים הלאה ליעד הסופי, בכל יעד לוקחים בחשבון הן את הקיבולת הנדרשת והן את הטווח הנדרש, ולכן לא תמיד עדיף לבחור במטוס הגדול ביותר שיכול לשאת כמה שיותר נוסעים. כך למשל ישנם קווים שאינם רווחיים במיוחד לאורך כל פעילותם, אך עדיין חשובים לחברה מבחינה אסטרטגית, ביכולתה להציע שירות מלא בטווח יעדים רחב ומגוון במיוחד. 27/03/2011 |