09.05.2025
 
הכנס השנתי של ההתאחדות נפתח הבוקר באילת

 

 

שירות חדשות תיירות

הכנס השנתי של התאחדות סוכני נסיעות עומד להיפתח הבוקר באילת, ובו יסכמו חברי ההתאחדות שנה של הישגים בתחום החקיקה הצרכנית, עם ציפייה להישגים נוספים.

בארוחת הגאלה החגיגית שתתקיים הערב הבטיחו את השתתפותם שר התיירות סטס מיסז'ניקוב ומנכ"ל משרדו, נועז בר ניר, ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, מנכ"ל אל על אליעזר שקדי, ובכירים נוספים.

בהקדמה לדוח השנתי לחברי ההתאחדות, שפורסם בשבוע שעבר לקראת הכנס, כתב יו"ר ההתאחדות, קובי קרני, בין היתר את הדברים הבאים:

בהביטי לאחור על אירועי השנה החולפת אני מרשה לעצמי לומר ששנת 2010 הייתה בהחלט שנה של הישגים ופריצות דרך משמעותיות, שסללו את הנתיב לשינויים של ממש לקראת הבאות.

נראה, כי דווקא מה שהחל כמפגש נוקב עם נציגי הממשלה המובילים את החקיקה הצרכנית במסגרת הכנס השנתי בינואר 2010, בישר את תחילתו של שינוי בתחום זה, ונדמה כי סוף סוף התקבלו טיעונינו בדבר הצורך לבצע התאמות בחקיקה - צרכנית ואחרת - להתנהלותו הייחודית של ענף התיירות.

מעודדים במיוחד היו ההישגים שזכינו להם בחקיקה עצמה, אם בתיקון מס' 26 לחוק הגנת הצרכן (ביטול עסקת מכר מרחוק) שהאריך את משך הזמן שבו לא ניתן לבטל עסקה טרם מועד מתן השירות מיומיים עד לשבעה ימים שאינם ימי מנוחה; אם בהחרגה של שירותי תיירות חוץ מתחולת תקנות ביטול עסקה; וגולת הכותרת - נקיטת מהלך משותף למשרדי התיירות והתמ"ת לתיקון חוק שירותי תיירות במסגרתו יוסדר נושא אחריותם של חברות התעופה והספקים לזכות הביטול של הצרכנים. לא פחות מרשימים היו התיקונים שנעשו בהצעת החוק של ח"כ אחמד טיבי לפיצוי וסיוע לנוסעים עקב עיכוב או דחייה של הטיסה שבעקבות מעורבות ההתאחדות הסירו את נטל האחריות מציבור סוכני הנסיעות לפיצוי הנוסעים והיא תחול בסופו של דבר רק על חברות התעופה.

ההישגים מלמדים שמעורבותה האינטנסיבית של ההתאחדות בתהליכי חקיקה, הצגת טיעונים ענייניים, דבקות בתהליך ועמידה על המשמר במהלך דיוני ועדת הכלכלה, משפיעים בפועל על נוסח החוק. כך עשינו בעבר, וכך יש בדעתנו לעשות בעתיד.

הישג נוסף שנרשם השנה הוא צמצום הפטור שניתן בחודש נובמבר לבי-אס-פי לשלוש השנים הבאות על ידי רשות ההגבלים העסקיים, שהטיל מגבלות חסרות תקדים על יכולתו של הבי-אס-פי לנתק סוכנים מהמערכת ועל העברת מידע בין חברות התעופה ובין מינהלת הבי-אס-פי ליאט"א, ואף קבעה כי לא תחול עלייה במחיר מערכת הבי-אס-פי בגרסתה המתקדמת. יחד עם זאת, ולאור התנהלות הבי-אס-פי לה היינו עדים בשנים האחרונות, אנו סבורים כי יש צורך בהחמרה של תנאי הפטור, וההתאחדות נערכת בימים אלה להגשת ערעור על תנאי הפטור.

קצרנו השנה את גם את פירות השנים בהן התנהלה תביעת הסוכנים וההתאחדות כנגד בריטיש איירווייס עם פסיקת בית המשפט כי אי תשלום תמורה לסוכן עומד בניגוד להסכם יאט"א, כי הדבר אינו נתון לשיקול דעתה של חברת התעופה, והיא אף אינה יכולה להעביר את חובת התשלום לידי צד שלישי (הלקוחות). מאחר ואופן תשלום התמורה נותר עמום, הגישה ההתאחדות ערעור בנושא לבית המשפט העליון שיחל בחודש אפריל השנה. יש לקוות כי בית המשפט יקבע קביעות ברורות ונחרצות לטובת הסוכנים, קביעות שישליכו בהמשך גם על תוצאות התביעה כנגד חברות התעופה לופטהנזה, סוויס ויונייטד, הנמצאת כעת בשלב הסיכומים.

גם בתחום ההגנה על הזכויות והאינטרסים של סוכני הנסיעות אל מול רשויות המס זכינו להישגים מרשימים בשנת 2010. בין היתר, ערכנו מגעים ממושכים עם רשויות מע"מ וארגון חברות התעופה, בכדי לאתר פתרון חוקי לקושי שעלה מדרישת רשות המיסים לדיווח מקוון למע"מ. פתרון כזה הושג במסגרת נוהל דיווח שאושר על ידי מע"מ, ומנע מצב בו היו הסוכנים, שלא ברצונם, חשופים לאישום פלילי בגין עבירה על החוק. בנוסף, עסקנו בשנה החולפת גם בפעילות לתיאום והסדרת נושא חיוב מכירת כרטיס טיסה בידי סוכן הנסיעות בשיעור מע"מ 0 מול רשות המיסים ואף התחלנו במהלכים לקבלת חוות דעת שתעסוק בשאלה האם עיקרון זה חל גם על עסקאות להזמנת חדרים בבתי מלון בחו"ל. בעקבות חוות הדעת, נפעל אל מול רשות המיסים במהלך השנה הנוכחית.

הזירה הבינלאומית אף היא זכתה לתשומת לב וגם שם הקפידה ההתאחדות לשמור על הזכויות והאינטרסים של הסוכנים. נחלנו הצלחה גדולה בכך שהצלחנו למנוע מיאט"א העולמית מהלך - במסגרת האסיפה השנתית של יאט"א שנערכה באוקטובר 2010 - שמשמעו החלתה בכפייה של החלטה 818g על השוק בישראל, מהלך שאינו אלא גזילת הסמכות לקבלת החלטות מהוועדה המקומית ה-APJC והפיכתה לסמכות מייעצת בלבד כשהכוח לקבלת החלטות מועבר למטה יאט"א בז'נבה.

שנת 2010 הייתה שנה מכוננת גם בכל הקשור לקביעת סדר יום עתידי לחברי ההתאחדות לצורך הגנה על עתידם.

אחד המהלכים האסטרטגיים החשובים ביותר שעשינו במהלך השנה החולפת היה בירור מחודש של עתידם של סוכני הנסיעות ומטרותיהם המשותפות. לצורך כך, גייסנו לשירותינו את מכון "מנהיגות" העוסק בסיוע ובהובלת שינויים מערכתיים כוללים, ובפיתוח ושינוי ארגוני מערכתי רחב היקף. "יריית הפתיחה" של המהלך היה במסגרת האסיפה השנתית אשתקד, במסגרתה נעשתה עבודת חשיבה קבוצתית ובמהלכה הוגדרו צרכים ערכים ועמדות, על פיהם גובש סדר יום עתידי להתאחדות כמתווה לתכנית עבודה רב שנתית שהתמקדה בארבעה ערוצים:

קמפיין מתמשך למיתוגו של סוכן הנסיעות בהובלתה של חברת המיתוג OPEN שכבר ערכה תחקיר מעמיק על בסיסו היא עתידה להציג את המלצותיה ואסטרטגיית פעולה במסגרת האסיפה הכללית הקרובה (מרץ 2011).

בניית קהילת הסוכנים כרשת חברתית ככלי חשוב לאינטראקציה ולחשיפת מידע כמו גם כמכשיר מיתוג מן המעלה הראשונה. מתוך תפיסה זו קיימנו מפגשים בין חברי התאחדות ומומחים מתחום המדיה החברתית בהם נחשף התחום, הוקנו בו מיומנויות שימוש בסיסיות והוטמע הרעיון של השיתוף המקוון בקרב קבוצות ממוקדות (הקמת "מועדון בלוגרים", יצירת קבוצה סגורה לחברי התאחדות בפייסבוק וכדומה). ברוח זו חנכנו בקיץ 2010 את הסדנה הראשונה מתוך סדרת סדנאות לשיווק במדיה החברתית. המטרה היא להרחיב את החשיפה לרעיונות השיתוף הקהילתי ולהקניית מיומנויות לקבוצות רבות ככל הניתן במסגרת סדנאות דומות.

עיצוב דור סוכנים עתידי תוך התאמת מערכת ההכשרה למשימות העתיד. תהליך זה מובל על ידי הוועדה להכשרת כוח אדם והיא זו שמגבשת דרכים להעלאת איכות העתודה המקצועית; העלאת רמת ההוראה ואיכותה; יציקת תכנים המשקפים את המגמות העתידיות במקצוע בהתאם לשינויים האסטרטגיים שיזמה ההתאחדות; ויצירת תו תקן של איכות למערך ההכשרה המקצועי.

סיוע למשרדים ולסוכנים בתהליכי השינוי: פתחנו במהלך של יצירת היצע רלוונטי בתחומי ההכשרה ההולמים את תחומי השינוי העתידיים של מקצוע הסוכן לצוותים פעילים במשרדים תוך פיתוח אמצעים לעידוד ההשתתפות בהשתלמויות מקצועיות לצורך השבחת איכות כוח האדם הפעיל במשרדים .

מה באשר לעתיד?

באופן טבעי, מהלכים מתמשכים אינם מתחשבים בנקודות ציון על לוח השנה כסיומה של שנה או תחילתה של שנה חדשה, ולכן מרבית הנושאים שטופלו במהלך השנה החולפת ימשיכו ל"ככב" על סדר יומה של ההתאחדות גם בשנת 2011. אין ספק שנמשיך לטפל בנחישות בקידום מעמד הסוכן בכל התחומים: בתיקוני חקיקה ובמיוחד תיקון חוק שירותי תיירות להסדרת מערכת היחסים בין הסוכן לספק התיירות ולהשוואת דמי הביטול שמשלם הסוכן לספק ולחברת התעופה לאלה שמשלם הצרכן לסוכן על פי חוק הגנת הצרכן.

גם המהלכים שהתחלנו בהם בתחום המיתוג ימשיכו להעסיק אותנו לטובת עתיד טוב יותר לחברי ההתאחדות. נמשיך לטפל בהגדרה מחדש של המקצוע, בהבלטת ערכיו המוספים של הסוכן, בהתאמת מערכות ההכשרה בהלימה לערכים אלה, בהכוונה של עובדי הענף להכשרה שתספק להם כלים לעמידה ביעדים אלה, ובמיוחד ברכישת מיומנויות וכלים טכנולוגיים שיסייעו להם בצעדיהם לעבר הקידמה, תוך קידום הפיכת קהילת הסוכנים לקהילה תומכת ומשתפת כערך עליון.

במקביל, נמשיך לפעול מול רשות ההגבלים העסקיים לקבלת אישור להסדר ענפי לעמלה צולבת נמוכה בעסקאות אשראי, מהלך שיחסוך לענף מיליוני דולרים, וכן נוסיף ונגן על האינטרסים של סוכני הנסיעות הזכאים לתשלום פיצוי הולם בגין עבודתם מאת חברות התעופה, אם מחוץ לכתלי בית המשפט ואם בין כתליו, ובכל ערכאה נדרשת ועד לגבוהה ביותר.

אני מקווה כי גם בשנת 2011 תוסיף ההתאחדות להוות כתובת לחבריה לייצוג הולם, ולמתן מענה בפני כל גורם המתאנה להם ומקפח אותם, ומאחל לכם חוסן ועמידה חזקה לנוכח אתגרי השנה העומדים בפתח.

13/03/2011