09.05.2025
 
אופן סקיי: 27 שנים, עם הסוכנים בלבד

 

 

מאת גיורא נוימן

שנה מוצלחת במיוחד עברה על חברת אופן סקיי. ב-1 ביולי 2010 היא צירפה לרשימת חברות התעופה אותן היא מייצגת כסוכן כללי, הן לנוסעים והן למטענים, את לוט איירליינס הפולנית, המפעילה שש טיסות בשבוע, והחל מ-1 באפריל הקרוב תציע שבע טיסות בקו לוורשה. ב-1 באוגוסט של השנה שעברה היא צירפה את אירופלוט, גם היא הן בתחום הנוסעים והן בתחום המטענים. החברה הרוסית מפעילה היום בקו חמש טיסות בשבוע במטוס איירבוס 321, וכבר קיבלה אישור לשתי טיסות נוספות, החל מ-1 באפריל.

לאפרים פורטיס, מנכ"ל אופן סקיי, יש תוכניות גדולות ללוט הפולנית. פורטיס: "יחד עם המנכ"ל בישראל, יונתן בוברוב, המנהל את החברה ביד רמה, אנחנו מתכוונים לפתח בצורה נמרצת את התנועה מעבר לוורשה." גם אירופלוט מציעה לא רק את מוסקבה אלא עוד 94 יעדים בכל העולם.

לוט ואירופלוט הצטרפו לשלוש חברות און-ליין אחרות שאותן מייצגת אופר סקיי כבר שנים: סייפרוס איירווייס, יא"ט הסרבית ובולגריה אייר. בנוסף, היא מייצגת עוד 10 אחברות אוף-ליין.

וזה עוד לא הכל. אופן סקיי צירפה את רוב החברות שבייצוגה לבי-אס-פי בישראל. האחרונה שצורפה למערכת היתה טאפ אייר פורטוגל, ובקרוב תצטרף גם אייר אינדיה. פורטיס נלהב במיוחד לגבי הפוטנציאל של אייר אינדיה: החברה ההודית עומדת למזג בתוכה את המתחרה אינדיאן איירליינס, כשהטיסות של החברה הממוזגת יפעלו תחת הקוד של אייר אינדיה ויעניקו לה מעמד של אחת החברות הגדולות באסיה. משקיפי תעופה מעריכים כי הצטרפותה לבי-אס-פי המקומי מעידה שהיא מייחסת חשיבות לשוק הישראלי. בראשית פברואר העריך מנכ"ל משרד התיירות, נועז בר-ניר, כי לא ירחק היום ואייר אינדיה תחדש את טיסותיה לישראל.

בימים אלה פורטיס מו"מ עם שתי חברות נוספות שהוא מסרב לנקוב בשמן על האפשרות שיטוסו לארץ, ועם עוד שתי חברות לקבלת נציגות אוף-ליין.

שתי חברות און-ליין חדשות בשנה אחת הן אכן ציון דרך בחברת נציגויות. אבל אירוע משמעותי לא פחות היה שובו של אפרים פורטיס לתפקיד המנכ"ל, החל מה-1 בינואר 2010. באותה הזדמנות העביר את תפקיד יו"ר אופן סקיי נוסעים לדוד קמיניץ, מנכ"ל השותפה אי-די-בי תיירות. לדירקטוריון החברה הצטרפו גם צבי יוכמן, יו"ר אי-די-בי תיירות, וגיא רוזן. "בזכותו של דוד קמיניץ אנחנו מצליחים למנף בהצלחה את הסינרגיה עם יתר חלקי קבוצת אי-די-בי תיירות. תרומתו לא תסולא בפז," אומר פורטיס.

אפרים פורטיס הקים את אופן סקיי לפני 27 שנים, ומאז החברה נוקטת במדיניות עקבית: "אנחנו עובדים עם סוכני הנסיעות בלבד. לא מוכרים ישירות ללקוח, לא מוכרים בתי מלון וסידורי קרקע, לא מתקרבים לטיסות שכר או לואו קוסט. טיסות סדירות בלבד, באמצעות סוכנים בלבד."

ב-1996 הצטרפה כשותפה לאופן סקיי חברת גנדן תיירות, הגלגול הקודם של אי-די-בי תיירות, ומאז שתי החברות תומכות זו בזו ומשלימות אחת את שנייה. "אבל אני שומר מכל משמר על הניטרליות כלפי שוק הסוכנים, וכל סוכן מקבל את אותו היחס."

לפני 15 שנה עשתה אופן סקיי את העיסקה הטובה בתולדותיה עד כה: היא השקיעה בחברת נציגויות גרמנית של איש תעופה צעיר בשם מייקל גבלר ורכשה ממנו 25.1% ממניות אוויה רפס, שבסיסה במינכן. היום החברה מייצגת יותר מ-70 חברות תעופה וכ-100 גופים תיירותיים אחרים ונחשבת הגדולה מסוגה בעולם.

החברה האחות אופן סקיי קרגו, שבה פורטיס משמש כיו"ר, פועלת באופן דומה. לפני שבע שנים רכשה 50% מ-ACI הולדינגס, מה שהזניק אותה למעמד של אחת הגדולות בישראל בתחום נציגויות המטענים. לפני שנתיים רכשה 75% מחברת אייר ברידג' אינטרנשיונל, שבסיסה בהיתרו, לונדון. אחרי שנתיים בלבד החברה האנגלית כבר מייצגת עשרות חברות תעופה ונחשבת אחת הגדולות באירופה.

"קבוצת אופן סקיי נשענת היום על ארבע רגליים," מסכם פורטיס," שתי רגליים בטיסות נוסעים, רגל אחת בישראל והשניה באירופה, ושתי רגליים במטענים, גם הן בישראל ובאירופה."

אפרים פורטיס מציין את תרומתו של ג'וני גנדור, סמנכ"ל הכספים והתפעול של קבוצת אופן סקיי (אופן סקיי נוסעים, אופן סקיי קרגו והחברות הבנות): "הוא משמש כיד ימיני ואנחנו משלימים האחד את השני בשיתוף פעולה מלא, יחד עם צוות החברה המונה 27 איש - אחדים מהם עובדים באופן סקיי כבר 25 שנה."

13/03/2011