09.05.2025
 
נסיכויות המפרץ הופכות למעצמות תעופה גלובליות

 

 

מאת יוסי פישר*

בשבועות האחרונים מתקיימת החלפת האשמות במדיה הבינלאומית בין מנהלי חברות התעופה האירופיות הגדולות לבין עמיתיהם מהמפרץ הפרסי. השיא הגיע בנאום שנשא בינואר בוושינגטון מנכ"ל התאחדות חברות התעופה האירופיות - אולריך שולטה-סטרטהואז, בו הביע את דאגתו מהתחרות הבלתי הוגנת מצדן של חברות התעופה מהמפרץ.

בין השאר הוא צוין כאומר ש"חברות התעופה במפרץ נמצאות בבעלות הנסיכיות השונות. אלו משתמשות בחברות התעופה ככלי אסטרטגי לקדם את מדינותיהם. החברות עובדות כתאגידי תיירות וקשורות למסחר, בתי מלון, חברות נסיעות. שלושת חברות התעופה: אמירייטס, קטאר איירווייס' ואיתיחאד מחזיקות ביניהן כמות הזמנות לחמש השנים הקרובות של 425 מטוסים רחבי גוף - כמות מושבים גדולה יותר מהכמות הקיימת כיום בכל המטוסים רחבי הגוף בארה"ב". כדוגמא, ציין שולטה את חברת אמירייטס, אשר בונה צי של 90 מטוסי איירבס 380 - מטוסי הנוסעים הגדולים בעולם.

שלושת חברות התעופה מהמפרץ מחזיקות התחייבויות לרכש מטוסים חדשים בגובה מאה מיליארד דולר ובכוונתן לשנות את מפת התעופה העולמית. שולטה קרא לרשויות הפיקוח הבינלאומיות להתערב וכפתרון הוא מציע לבחון שממשלות ימנעו מחברות אלו את הגדלת כמות הטיסות אליהן.

נכון להיום, חברת אמירייטס מחזיקה צי בן 151 מטוסים המשרת 111 יעדים ברחבי העולם. קטאר איירווייס מחזיקה צי בן 94 מטוסים המשרתים 98 יעדים בעולם ומתכננת עד 2013 להגדיל את הצי שלה ל-120 מטוסים שישרתו 120 יעדים בעולם. בכדי לקבל קצת פרופורציות, בישראל, שאוכלוסייתה גדולה מזו של כל מדינות המפרץ גם יחד, יש ארבע חברות תעופה בלבד עם צי של כולל 50 מטוסים. לאחרונה הכריזה אל-על על על רכישת ארבעה מטוסי בואינג 737 ואילו ישראייר הודיעה על רכישת שני מטוסי ATR 72. 

מיקומן הגיאוגרפי של נסיכיות המפרץ באמצע הנתיב בין אירופה למזרח הרחוק הופך אותן לבסיס פעולה מרכזי אידיאלי. עם עליית רמת החיים בהודו ובסין כמות הנוסעים ממדינות אלו תגדל באופן דרמטי והחברות מהמפרץ בונות את עצמן לתת תשובה לגידולים הצפויים. בכיוון ההפוך, יותר ויותר אנשי עסקים מאירופה, צפון ודרום אמריקה מעדיפים לטוס עם החברות מהמפרץ, שמציעות רמת שרות גבוהה ומחיר תחרותי ביותר במחלקות הפרימיום שלהן. העצירה בדובאי או בדוחא מאריכה במקצת את זמן הטיסה למזרח הרחוק, אך עם זאת מאפשרת ללקוח 'להתאוורר' קצת לקראת החלק השני של הטיסה שלו בטרקלינים מפוארים וחניות דיוטי פרי מהטובות והעשירות בעולם.

בטקס השנתי של מועצות נמלי התעופה הבינלאומיים שנערך באחרונה זכה נמל התעופה של דובאי במקום הראשון מבין נמלי התעופה במזרח התיכון לשנת 2010 על השרות וכן על השדרוג שהוא עבר. השנה עברו בו 47.2 מיליון נוסעים והוא מדורג שלישי בעולם.

היכן ישראל בסיפור? אנחנו לא במשחק. אמנם נכון שיש אפשרות לטוס לעמאן ומשם לקאטר או דובאי ומשם להמשיך עם אחת מהחברות הללו. אך בפועל, מעט ישראלים אכן טסים באופן הזה, בעיקר מכיוון שהטיסות של החברות מהמפרץ לחלק נכבד מהיעדים במזרח הרחוק עוברות מעל ארצות כמו איראן ופקיסטן ובמקרה של תקלה יעשו שימוש בשדות התעופה במדינות אלו.

(פורסם לראשונה ב"כלכליסט", 15/2/2011)

__________________________________________________

*המחבר הוא נציג בעלים וחבר דירקטוריון איי די בי תיירות

15/02/2011