נתב"ג ב-2010: גידול של 11% בתנועה
מאת אוריאל ישיב למעלה מ-12 מיליון נוסעים עברו בשנת 2010 בנמל התעופה בן גוריון, 11.01 אחוז יותר מאשר ב-2009. הפרט המעניין ביותר נחשף דווקא בנתוני התנועה הפנים ארצית (לאילת, לעובדה ואפילו לשדה דב): תנועה זו גדלה ב-49.08 אחוזים. המגמה החלה כבר בינואר 2010 עם קפיצה של 76.68 אחוזים ונמשכה בשיעורים גבוהים במהלך החדשים הבאים. בחודש אוגוסט, עם כניסת אל על לנתיב לאילת, נרשמו שעורי גידול של 67 עד 74 אחוזים. בסך הכל טסו בנתיבים הפנים ארציים 674,736 נוסעים בשני הכיוונים. ארקיע הטיסה 379,117 או 56.18 אחוזים מכלל הנוסעים, ורשמה גידול של 39.26 אחוזים. ישראייר עם 191,690 השיגה 28.40 אחוזים מהסה"כ, ורשמה גידול של 16.98 אחוזים. אל על השיגה 15.01 אחוזים מנתח התנועה עם 101,345 נוסעים. המסקנה היא שכניסת אל על לנתיב לאילת לא פגעה בפעילות החברות האחרות. אדרבא, היא הביאה לגידול בביקוש לאילת. אין נתונים כמה מנוסעי אל על היו תיירים, אבל התוצאה היא שיש תנועה לכל החברות. החודש העמוס ביותר בנתב"ג הוא כידוע חודש אוגוסט ואכן השנה העומס גדל ב-4.09 אחוזים ומספר הנוסעים הסתכם ב- 1,481,379. אבל גידול ניכר של 11.3 אחוזים נרשם בחודשים מרס ואפריל כאשר בשני החודשים הללו עברו בנמל התעופה 1,781,863 נוסעים וזאת למרות שחודש אפריל לבד ראה את הגידול הנמוך ביותר בכל השנה - 0.21 אחוזים. החודש שהראה את הגידול הרב ביותר היה חודש מאי עם 17.32 אחוזים. בטיסות הבינלאומיות אל על שומרת כהרגלה על הבכורה תוך ירידה מזערית בחלקה בסך כל התנועה ל-33.25 אחוזים, ירידה של כחצי אחוז וזאת למרות עלייה של 7.62 אחוזים במספר נוסעיה שהסתכמו ב-3,819,674. במקום השני נמצאת ארקיע עם 491,604 נוסעים וגידול משמעותי של 22.22 אחוזים בתנועה, שהעניקו לה נתח של 4.28 בסך הכל. לופטהנזה עלתה ב-13.53 אחוזים והנתח שלה הסתכם ב-3.9 אחוזים. במקום הרביעי סאן דור, עם 425,994 נוסעים הרושמים גידול של 15.52 אחוזים ונותנים לה 3.70 אחוזים מכל התנועה בנתב"ג. למרות מגבלת הקיבולת, קונטיננטל הצליחה לשמור על המקום החמישי המכובד בטבלה, עם נתח של 3.18 אחוזים ואפילו הגדילה את התנועה שלה ב-2.50 אחוזים. דלתא, שהוסיפה טיסה לנמל התעופה קנדי ומפעילה מטוס 747, רשמה עליה של 15.60 אחוזים בתנועה ותפסה את המקום השישי ונתח של 2.83 אחוזים מהסך הכולל. חרם על חופשות בטורקיה לא פגע כל כך בטורקיש איירליינס, שהטיסה 329,787 נוסעים, בעיקר ליעדים שמעבר לאיסטנבול. כל אובדן התנועה שלה מסתכם ב-2.21 אחוזים בלבד. 329,787 הנוסעים שטסו עמה היוו 2.87 אחוזים מכל הנוסעים בנתב"ג. במקומות השמיני, התשיעי והעשירי ניצבות בהתאמה ישראייר (18.67 אחוזי גידול), אליטליה ( 21.10 אחוזי גידול) וסוויס (4.47 אחוזים). הירידה הגדולה של התנועה ליעדי הנופש בריביירה הטורקית באה לידי ביטוי בתנועה לאנטליה, בה נרשמה ירידה של 52.57 אחוזים. במקביל, חל גידול ניכר בתנועה בחברות של יעדי הנופש האחרים. כך גדלו טארום, בולגריה אייר, אגיאן וארקיע ב-25 אחוזים ויותר. אך גם חברות אחרות הגדילו מאד את מספר הנוסעים שלהן, לעתים גם על ידי הגדלת מספר הטיסות. רויאל ג'ורדניאן גדלה ב-33.06 אחוזים ל-106,731 נוסעים. אייר קנדה גדלה ב-24.09 אחוזים, קוריאן אייר גדלה ב-39.27 אחוזים. אוזבקיסטן גדלה ב-40.99 אחוזים ואייר סיני גדלה ב-27.25 אחוזים. התחרות של החברות הזרות בחברות הישראליות גוברת מדי שנה, והאיום האסטרטגי גובר בהתאם. חלקה של קבוצת לופטהנזה (כולל סוויס, אוסטריאן ובריסל איירליינס) מגיע כבר בנתב"ג ל-8.82 אחוזים, ו-1,016,170 הנוסעים שהטיסה הם 10.67 אחוזים יותר מב-2009. אם בוחנים את התנועה של הבריתות השונות התמונה נראית חמורה עוד יותר. 13 חברות התעופה החברות בברית סטאר הטיסו לנתב"ג וממנו 2,317,726 נוסעים, המהווים 20.18 אחוזים מכל התנועה בנמל התעופה. החברות השותפות בברית סקאי טים לקחו 11.65 אחוזים מהתנועה, וכאשר השלב השני של הפרויקט האטלנטי המשותף שלהן ייושם ויכלול גם את ישראל, חלקן עוד יעלה. ארבע חברות ואן וורלד, שאין ביניהן חברה אמריקאית הטסה לישראל, השיגו בנתב"ג 5.44 אחוזים. תחרות מתחזקת והולכת נרשמת מצד חברות הלואו קוסט הזרות, ששבע מהן הטיסו ב-2010 לא פחות מ-431,846 נוסעים, שהם 3.76 מהסך הכולל של הנוסעים בנתב"ג. אבל החברות הישראליות מצליחות עדיין להתמודד. עובדה, חלקן הכולל בנתב"ג עלה מ-43.47 ל-43.74 אחוזי. ארה"ב היא שוב בראש רשימת המדינות עם המספר הרב ביותר של נוסעים ממנה ואליה- 1,554,221, או 10.60 אחוזים יותר מאשתקד, והם מהווים 13.53 אחוזים מכל התנועה. גרמניה על חמשת נמלי התעופה המשרתים את ישראל היא במקום השני עם 998,885 נוסעים (16.05 יותר מב-2009). איטליה במקום השלישי עם 872,763 נוסעים לאחר 21.81 אחוזי גידול במספרם. צרפת במקום הרביעי עם 830,880 נוסעים, רובם לפריז. בריטניה ממשיכה לרדת במספר הנוסעים ממנה ואליה - מינוס 8.71. וטורקיה ספגה נפילה של 35.62 אחוזים, ל-573,466 נוסעים. יוון נהנתה מעיקר המעבר של תיירים ישראלים מטורקיה ורשמה גידול של 57.36 אחוזים, ל-493,496 נוסעים בשני הכיוונים. בפילוח התנועה על פי נמלי התעופה, במקום הראשון ניצב, כמו ב-2009, שארל דה גול עם 721,316 נוסעים בשני הכיוונים. אחריו צועדים נמל קנדי עם 626,158 נוסעים, ניו ארק 536,049, ולונדון היתרו עם 528,996 נוסעים (קיטון של 25.58 אחוזים לעומת 2009). הגידול המשמעותי ביותר בין נמלי התעופה נרשם לברצלונה (גידול של 31.24 אחוזים) ולקייב (28.44 אחוזים). מפתיע לגלות שללרנקה טסו רק 7.81 אחוזים יותר מב-2009. 06/02/2011 |