אלי מסר חוזר לענף – הפעם כמגשר
מאת גיורא נוימן אלי מסר, שסיים בראשית השנה את תפקידו כמנכ"ל אוסטריאן איירליינס בישראל ויצא לגימלאות, אחרי 46 שנות עבודה בחברה, חוזר לענף התעופה והתיירות בכובע חדש: הפעם כמגשר. עם סיום תפקידו באוסטריאן, בחודש ינואר השנה, לא חשב מסר אפילו לרגע לפרוש לחיי בטלה של גימלאי וחיפש לעצמו עיסוק חדש בתחום המשיק לתחומי ניסיונו והתמחותו. הוא נרשם לקורס גישור שזכה בהכרה של ועדת גדות (הוועדה המייעצת לענייני גישור בבתי המשפט) וסיים אותו בחודש מאי. אחר כך המשיך בקורס פרקטיקום (תוכנית להתנסות מודרכת בגישור בשיתוף עם בית משפט השלום מרכז) אותו סיים באוקטובר. מהיום ואילך הוא פנוי להובלות, כלומר ליישוב סכסוכים. "אצל כל תיירן סוכן נסיעות יכול להגיע הרגע שיהיה עליו להתמודד עם איום של לקוח בלתי מרוצה לפנות בתביעה לבית המשפט. אני מציע אופציה נוחה יותר מאשר התדיינות משפטית," אומר מסר. "מגשר שבא מהתחום ומכיר את מגבלותיו, חוקיו, תקנותיו והנהלים השוררים בו, יכול לפתור את המחלוקת בצורה טובה ונוחה יותר לשני הצדדים. הטיפול בתביעות משפטיות כרוך בהוצאות ניכרות לסוכן הנסיעות, תשלום שכ"ט עו"ד ובזבוז זמן רב. בנוסף, תוצאות המשפט אינן ידועות מראש, ונטיית ליבם של השופטים היא לעמוד לצידו של הלקוח 'הקטן' התובע את 'משרד הנסיעות' הגדול. הליך הגישור הוא פתרון יעיל לכל הסוגיות הללו: זהו הליך קצר יחסית, ממוקד בזמן, זול בהרבה ותוצאותיו חייבות להיות מוסכמות על שני הצדדים." כיצד מתנהל הגישור? מסביר אלי מסר: "בהליך הגישור עוברים המגשר והמגושרים את השלבים הבאים: האזנה לפרטי מקרה המתואר מפי כל אחד מהצדדים, פגישה נפרדת עם כל אחד מהצדדים, הבנת והבהרת הצרכים, האיומים והאינטרסים של כל אחד מהצדדים, והגעה לפתרון מוסכם על ידי שני הצדדים תוך ניסוח הסכם כתוב." מלבד החיסכון בעלויות (עלות המגשר מתחלקת בין שני הצדדים) ובזמן (ההליך יכול להתקיים אחרי שעות העבודה או בימי שישי ומסתיים הרבה יותר מהר מאשר בבית המשפט), מציין מסר עוד יתרון: "לעתים עצם התביעה של הלקוח בבית המשפט גורמת נזק תדמיתי לסוכן. הליך הגישור, לעומת זאת, הוא הליך סודי השומר על שמו הטוב של העסק." 30/11/2010 |