09.05.2025
 
שמואל קונדה, 2010 - 1938

 

 

מאת דב קוניאק*

שמואל קונדה, מבכירי אל על של שנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת, נפטר לאחר מחלה קצרה. כמהנדס התעשייה והניהול הצטרף ב-1968 לאל על, וראשית הקים בה את מחלקת חקר ביצועים שפיתחה מערכות תכנון הצבת צוותי אוויר ומערכת חישובי פריון העבודה של עובדי הקרקע. ב-1975 עבר מתפקיד מנהל אירגון ושיטות לחטיבה המסחרית, בתחילה כמנהל תכנון מסחרי ואחר כך כראש אגף תנועה שבאחריותו תכנון מסחרי, תכנון ובקרת טיסות, מחלקת הזמנות ומחלקת תעריפים.

תרומתו הגדולה של שמואל קונדה לתפיסה המסחרית של אל על הייתה בכך שהיה הראשון שהטמיע שיטות כמותיות בניהול המסחרי של החברה, במיוחד בתכנון תחזיות הנוסעים ובתכנון לוח טיסות ושינויים בטיסות.

בתחילת שנות השמונים עזב את אל על, אך המשיך לשתף איתה פעולה. הוא הגה, יזם וניהל יחד עם דון מקינון את חברת התעופה האמריקאית "נורת אמריקן איירליינס", שאל על היתה שותפה בה ב-25%. הרעיון היה להציע באמצעות החברה הבת שירות לנוסעי אל על ליעדים מעבר לניו-יורק, וזאת מפני שחברות התעופה האמריקאית לא הסכימו באותה עת לעשות קוד-שיירינג עם אל על, בגלל הדרישות הביטחוניות המחמירות שלה. החברה הבת, שקונדה היה בין מנהליה, ניהלה עבור אל על טיסות קשר למיאמי, שיקגו ולוס אנג'לס, וזאת עד שאל על החלה בהפעלת טיסות ישירות ליעדים אלה בעצמה.

ייחודו של שמואל קנדה היה בכך שחינך דורות של מהנדסי תעשייה וניהול שהשתלבו במשך השנים במערך הניהולי הבכיר של חברת אל על עד היום.

בשנים האחרונות התגורר בארה"ב אך שהה בישראל חודשים רבים כל שנה.

הלווייתו התקיימה בקיבוץ חורשים ביום ראשון שעבר, בנוכחות בני משפחתו, חברים ועובדי אל על.

כולם באו להיפרד מאדם צנוע, עניו, וחכם מאין כמוהו.

______________________________________________ 

* המחבר היה בעבר סמנכ"ל אל על למסחר

30/11/2010