הבי-אס-פי שוב קיבל פטור מהממונה, אבל במגבלות
שירות חדשות תיירות הממונה על ההגבלים העיסקיים האריכה השבוע את הפטור מכוחו פועלת מערכת הבי- אס-פי של יאט"א, אולם הוסיפה הגבלות להיתר. ההגבלה העיקרית היא איסור על ניתוק של סוכני נסיעות ממערכת ההתחשבנות והסליקה המשותפת. באיגרת שהפיץ השבוע לסוכני הנסיעות כתב יוסי פתאל, מנכ"ל ההתאחדות: בהחלטתה בעניין התנהלות הבי-אס-פי קיבלה הממונה מספר טענות מרכזיות של התאחדות סוכני הנסיעות והטילה מגבלות חסרות תקדים, אשר לא היו עד כה על מינהלת הבי-אס-פי, על היכולת לנתק סוכנים מהמערכת, על העברת מידע בין חברות התעופה ובין מינהלת הבי-אס-פי ליאט"א, וקבעה כי לא תחול כל עליה במחיר מערכת בגירסתה המתקדמת. ההגבלה על הניתוק הקולקטיבי מסירה מסוכני הנסיעות נטל כבד. הממונה קבעה בהחלטתה כי מערכת הבי-אס-פי לא תוכל לקבוע בעצמה או להתערב בתנאי המסחר שבין הסוכנים לחברות וכי כל קביעה של מינהלת הבי-אס-פי של תנאי האשראי או שינוי של תנאי האשראי - אינם מותרים לבי-אס-פי. אין ספק שהחידוש העיקרי הוא בנושא הניתוק - מבדיקה של ההתאחדות, שממצאיה הוגשו לממונה על ידי עו"ד דרור שטרום, אשר ייצג את ההתאחדות בעניין זה, עלה כי מינהלת הבי-אס-פי הפכה את הניתוק הקולקטיבי לנשק המופעל כאיום יום הדין על הסוכנים. כך התברר, כי אירעו ניתוקים לא מעטים עקב שגגות טכניות, טעויות בתום לב ולפעמים גם עקב חילוקי דעות כנים ובמקרים אלה נגרם לסוכנים נזק כבד עקב הניתוק הקולקטיבי. הממונה קיבלה את הטענה העקרונית כי ככלל, "ניתוק קולקטיבי" על ידי כלל חברות התעופה יינקט רק לאחר שהסוכן קיבל התראה על קיומו של חוב או תשלום בחסר וקיבל הזדמנות נאותה להשלים את החסר. בכך יימנע מצב של ניתוק אוטומטי שארע לא אחת. בנוסף, ככל שיש מחלוקת או סכסוך מסחרי בין סוכן לאחת מחברות התעופה - וקיים סכום השנוי במחלוקת, לא ניתן יהיה לנתק את הסוכן מן המערכת בגלל עצם קיומה של מחלוקת זו. התנאים קובעים כי: "יאט"א לא תנתק סוכן נסיעות מהמערכת אם במועד התשלום בידי סוכן הנסיעות הכספים לפירעון מלא של התשלום בחשבון הבנק ממנו הוא יבוצע וסוכן הנסיעות עשה את הפעולות הנדרשות על מנת לשלם את החוב במלואו או במועדו אולם כתוצאה מנסיבות חיצוניות שאינן בשליטת הסוכן לרבות טעות בהקלדת נתונים, טעות או תקלה טכנית במערכות הבנק או שביתה לא בוצע תשלום במלואו ובמועדו ובלבד שסוכן הנסיעות המציא ליאט"א אסמכתאות המעידות על התקיימות כל אלה". בכך התקבלה טענת ההתאחדות שלא ייתכן כי טעות טכנית, פרי נסיבות שאינן בשליטת הסוכן תביא לניתוק קולקטיבי ממערכת הבי-אס-פי. בנוסף לכך שמורה לכל סוכן הזכות להיות בחילוקי דעות מסחריים ולטעון כי סכום מסוים שחברת תעופה טוענת לו הינו שנוי במחלוקת - גם במקרה כזה לא תוכל מנהלת ה-BSP לנתק את הסוכן מהמערכת. לבסוף, נקבע כי אם קיים חוב ליאט"א או למינהלת התוכנית (למשל בגלל הפרשי שער או ימי תשלום) כי אז לא ניתן לנתק סוכן ממערכת בגלל חוב שכזה והעניין יצטרך להתברר בין יאט"א לסוכן באחת מאלה: משא ומתן מול הסוכן או התדיינות בפני בורר או ערכאה משפטית מוסמכת. "ההחלטה החדשה של הרשות שנתקבלה לאחר פניות רבות של ההתאחדות ומגעים ממושכים מול הממונה על ההגבלים העיסקיים קובעת גבולות ברורים וקווים אדומים למינהלת הבי-אס-פי ולמעשה מסיימת את עידן הניתוק הקולקטיבי של סוכני הנסיעות ושמה קץ לשרירות ולכוח המשותף של כל חברות התעופה יחדיו," סיכם פתאל והוסיף: "אנו מקווים שהחלטת הממונה על כל תנאיה תופנם על ידי הדרגים הרלוונטיים ביאט"א ובחברות התעופה ותיאכף בקפדנות. 19/11/2010 |