09.05.2025
 
מנכ"ל יאט"א בביקור ראשון בישראל: כל מדינה זקוקה לנמל בינ"ל חלופי

 

 

 

מאת גיורא נוימן

מנכ"ל יאט"א העולמית ג'ובאני ביסיניאני אמר במהלך ביקורו הראשון בישראל, לפני שבוע, כי כדי להבטיח את הצלחת תעשיית התעופה בישראל, על רשויות התעופה לאמץ את תקני התעופה הגלובליים.

בשיחה ארוכה שקיים עם שר התחבורה ישראל כץ, הסכימו השניים בדבר הצורך הדחוף בשדה תעופה אלטרנטיבי אשר ישרת טיסות סדירות, וזאת מכיוון שמתחילת השנה שדה התעופה עובדה, שהיה השדה האלטרנטיבי, משרת אך ורק טיסות צ'ארטר.

ביסיניאני סיפר על שיחתו עם שר התחבורה במסיבת עיתונאים בתל אביב, והסביר: "שדה התעופה של לרנקה הוא כעת שדה התעופה האלטרנטיבי לבן גוריון, מצב שאינו מתקבל על הדעת, שכן המטוסים חייבים לשאת כמות גדולה של דלק נוסף כדי לטוס ללרנקה במקרה הצורך, בעוד מפעילי טיסות הצ'ארטר יכולים לנחות בעובדה. ממשלת ישראל צריכה לפעול במהירות כדי לשדרג את שדה התעופה עובדה או לבחור בשדה תעופה צבאי למטרה זו," אמר.

ביסיניאני התייחס גם להורדת דירוג בטיחות הטיסה של ישראל לרמה 2 על ידי רשויות התעופה הפדרליות בארה"ב, ואמר כי ישראל חייבת להאיץ את יישום דרישות הבטיחות המתבקשות כדי לחזור לרמת בטיחות גבוהה. "ישראל נמצאת בדירוג 2 תקופה ארוכה מדי, וזה צריך להביך מדינה השייכת לעולם המפותח, כמו ישראל." מנכ"ל יאט"א הוסיף כי ארבע חברות התעופה הישראליות, אל על, ארקיע, קא"ל וישראייר, כבר מיישמות בהצלחה את תקני בטיחות הטיסה המחמירים ביותר של יאט"א, וראוי שגם רשויות התעופה בישראל יאמצו את התקנים הגלובליים שהתקבלו על ידי אירגון התעופה האזרחית הבינלאומי. "ליאט"א יש הנסיון והיכולת לסייע בהאצת התהליך ולעודד את ישראל להצטרף לרשימה ההולכת וגדלה של המדינות שאימצו את תקנות דירוג הבטיחות שלנו, IOSA," אמר.

בעניין המחלוקת סביב הקוד הפוזיטיבי אמר מנכ"ל יאט"א כי התרשם ששר התחבורה נוטה לסגת מהתוכנית. "ישראל הינה חלוצה בתחום אבטחת התעופה והיא כבר פיתחה מגוון טכנולוגיות מובילות, כגון זיהוי התנהגות, הנמצאות בחזית הטכנולוגית בתחום האבטחה והביטחון. אבל תוכנית הקוד הפוזיטיבי שהותקנה באופן חד-צדדי אינה משקפת מגמה זו. כדי שהמערכת תהיה אפקטיבית, עליה לעמוד בתקינה הבינלאומית בתחום האבטחה וכן להבטיח חיבוריות ברורה בקרב ענף התעופה - וזה אינו המצב בתכנית הקוד הפוזיטיבי. מובן שחברות התעופה אינן מעוניינות שטרוריסטים יחטפו את מטוסיהן, וכך גם הממשלות. לפיכך הפצרתי בשר כץ לקבל החלטה לזנוח את התוכנית החד-צדדית והבלתי אפקטיבית הזו לטובת דיאלוג לחיזוק שיתוף הפעולה הבינלאומי ולאימוץ הסטנדרטים המקובלים בענף."

19/11/2010