09.05.2025
 
אל על תפעיל ביקורת על נוהלי הזמנת טיסות על ידי הסוכנים

 

 

 

מאת אוריאל ישיב

חוזר של שיווק ישראל באל על שהופץ לסוכנים בסוף ספטמבר לא הוסיף לשמחת החג שלהם. בחוזר התבשרו הסוכנים שהחל מה-1 בנובמבר תפעיל אל על בקרה על הזמנות הסוכנים. הבקרה תתמקד בשמונה תחומים: דחיית "טיקט טיים לימיט", הזמנות כפולות, הזמנות בסטטוס "פאסיב", סגמנטים לא פעילים, הזמנות פיקטיביות (לצורך בדיקת פי-אן-אר או לצורך שמירת מקומות), הזמנות "נו שואו" והיעדר "סס"ר דוקט".

אל על שומרת לעצמה את הזכות להטיל על הסוכנים קנסות בשל חוסר הקפדה על הנוהלים. גובה הקנס: 2.5 דולר לאירוע אחד, מלבד במקרים של כרטיסים פיקטיביים והיעדר "סס"ר דוקט" - שם הקנס עשוי להגיע ל-250 דולר לאירוע. בנוסף לקנסות ייגבו גם דמי טיפול בסך 30 דולר לכל מקרה.

בסוף החוזר יש גם אזהרה: "חריגות חוזרות ו/או אי תשלום קנסות עלול להביא לחסימת היכולת להציג, להזמין ולכרטס הזמנות של חברת אל על".

באל על מסבירים שיש הרבה מאוד מקרים של שימוש לרעה באפשרויות ההזמנות והדבר גורם לאי ניצול של מושבים ולאובדן הכנסות ניכר לחברה. לדוגמה מביאים את הנוהג של הזמנת מקום עם טיים לימיט, ביטולו, הזמנה מחדש וביטול נוסף, עד שלבסוף המושב נשאר ריק. הרקע לקנס של 250 דולר בגין היעדר סס"ר נובע מכך שהמדובר בהוראה של המשרד לביטחון פנים האמריקאי ובמספר מדינות נוספות, המחייבת את חברת התעופה לכלול פרטים אישיים של הנוסעים לא יאוחר מ-72 שעות לפני כניסתם לארה"ב. בשל היעדר פרטים כאלה, החל מה-1 בנובמבר מתכוונות הרשויות בארה"ב להטיל על חברות התעופה קנסות בגובה 27 אלף דולר.

ברור שהחוזר לא התקבל בצהלות שמחה בקרב הסוכנים. נכון שגם חברות תעופה אחרות מפעילות בקרה ומטילות קנסות, אבל בגלל היקפי העבודה הגדולים עם חברת אל על, החוזר עורר אצל הסוכנים חששות רבים. אחדים מהם חושדים שזו דרכה של אל על להגדיל את הכנסותיה, אך בחברה מכחישים זאת מכל וכל. בכיר בחברה אמר לחדשות תיירות: "לא בטוח שבאמת נטיל קנסות, אבל לפחות שיהיה לנו שוט שירסן את התנהגות הסוכנים ויגרום להם לחשוב פעמיים לפני שהם גורמים נזק לחברה." הבכיר הוסיף שהנושא נדון כבר מזמן, וברמות הגבוהות ביותר, והתחבטו בו תקופה ארוכה. לכן גם פרסום החוזר נדחה מאפריל לאוקטובר.

14/10/2010