אייל אטיאס, אשת תיירות: שנה של חדירה נמרצת לשוק הסוכנים
בכירים בענף התיירות מסכמים את השנה
"בסך הכל, 2010 היא שנה יותר טובה ממה חשבנו שתהיה. המשבר בטורקיה סימן לנו מפלה צפויה וירידה בפעילות, אבל בהמשך התברר שהתגברנו יפה על משבר. לא רק אנחנו, אלא כל הענף. השוק הסיט את עצמו לתיירות פנים ברוב הסגמנטים, וגם לשאר יעדי חו"ל: למלטה, לסלוניקי, ליעדי יוון המסורתיים. טיולי המשפחות, בעיקר לאירופה, זכו לעדנה. בקיצור, מהמשבר הטורקי יצאנו מחוזקים. - עד חודש יולי היתה תחושה בשוק שהתנועה לא זזה לשום מקום. כסמנכ"ל תיירות יוצאת באשת, בוודאי עברו עליך לא מעט ימים של דאגה. נכון שהמכירות השנה לא היו זמן רב מראש, והרבה מהן היו ברגע האחרון ממש. סבלנו גם מתגובת יתר ביעדים כמו רודוס וכרתים, כשהמארגנים הקצו קיבולת רבה מדי ואחר כך נאלצו לצמצם אותה או למכור במחירים מצחיקים. עד מחצית יולי אפשר היה להשיג נופש במחיר מגוחכך של 199 דולר. אבל אחר כך השוק תיקן את עצמו ובאוגוסט כבר היה קשה להשיג מקומות והרווחיות עלתה. בתיירות הפנים אנחנו עדים כעת לתפוסות שיא, כאשר לראש השנה כבר אי אפשר להשיג מקומות. גם לחגים הבאים בחודש תשרי התפוסות הן גבוהות מאוד. כלומר, חלק גדול מהנופשים אשר ביולי ואוגוסט נשארו בבית, יוצאים בתקופת החגים. כעת סימן השאלה הגדול הוא לאיזה כיוון יזוז קהל נופשי החורף. בתחום זה אנחנו כבר עובדים על פתרונות אפשריים ומחכים להתפתחויות.
- איך אתם מסכמים את התפנית שלכם לעבר שוק סוכני הנסיעות? אכן, השנה התאפיינה אצלנו בחדירה נמרצת לשוק הסוכנים. הרחבנו באופן משמעותי את השיווק שלנו דרך סוכני הנסיעות, הכפלנו את כוח האדם שעובד מול הסוכנים והבאנו את דודי משה, מנהל הסיטונאות בתיירות היוצאת, שעושה עבודה מצויינת. במרכז המכירות שלנו באשקלון, שבו 130 עובדים, הקצנו 20 איש לעבודה עם שוק הסוכנים - אם זה בעבודה פרונטאלית, בשירות ומכירה, ואם זה בהזנת נתונים. את התוצאות של ההשקעה הזו אנחנו רואים היטב במכירות אצל הסוכנים. תחום בולט שהתרחבנו בו מאוד השנה, והרבה בזכות מכירות של סוכני נסיעות, הוא הטיולים המאורגנים. בטיולים אנחנו כבר מציעים כ-50 יעדים.
- רכשתם לאחרונה את ראשון טורס, כלומר אתם מעוניינים גם בשליטה במשרדים קמעונאיים. יש לנו כבר 12 משרדים קמעונאיים משלנו, כך שזה לא חדש. מה שחדש מבחינתנו הוא ששלושת משרדי ראשון טורס חזקים מאוד בתחום הנסיעות העיסקיות. בכלל, צריך לציין שאשת הפכה בשנים האחרונות מחברה לקבוצה. בקבוצה יש לנו את הרשת הקמעונאית בלו סקיי, המתמחה בשוק הערבי, את משרדי קראוס תיירות ונופש וחן תיירות, המתמחים בשוק הדתי והחרדי, את חברת השקם, שהיא ענקית תיירות בפני עצמה, וכמובן את הקול סנטר באשקלון, שהוא חברה נפרדת המוכרת שירותים גם ללקוחות חיצוניים. ולא לשכוח את המכרזים שזכינו בהם: של צבא הקבע, של משטרת ישראל, של נכי צה"ל, רשות ההגירה ומפעל הפיס. בסך הכל אנחנו צופים השנה מחזור מכירות של 800-850 מיליון שקלים, שזה גידול של כ-20% לעומת השנה שעברה. מבחינה זו אפשר לקבוע שאנחנו החברה שצומחת בקצב המהיר ביותר בענף. 29/08/2010 |