יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס: "אני רוצה להאמין שאל על לא תבטל את העמלה"
ליהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס וחבר ועד ההתאחדות, חשוב לצנן את הרוחות שהתלהטו בין סוכני הנסיעות לבין אל על. להערכתו, היחסים בין הצדדים קיבלו לאחרונה תפנית ומתחילים לעלות על מסלול של דיאלוג חיובי. בראיון מיוחד לחדשות תיירות הוא מדבר על היחסים עם החברה אותה הוא מכנה "המוביל הלאומי", על המשברים התכופים בענף התיירות, על הצפוי בחורף הקרוב וגם על הצפוי לתנועת הנופשי לטורקיה. ריאיין: גיורא נוימן
- בשבועות האחרונים היחסים עם אל על עברו תהפוכות: החל מאיומים ברורים מצד ההתאחדות לצאת למאבק משפטי, וכלה באיתותי הרגעה מצד אל על, כמו הבטחת עמלת הסוכן בטיסות לאילת וביטול "אל על פמילי". מה תמונת המצב כיום? באופן בסיסי, חשוב לסוכנים לשמור על חברת אל על חזקה, ולאל על יש אינטרס לשמור על סוכן נסיעות חזק. ההיסטוריה מלמדת שכאשר היחסים בין הצדדים הם הרמוניים, אל על נהנית. לכן חשוב שהקשר יהיה חזק וטוב. לשני הצדדים מוטב להתעסק בעיקר ולא בטפל. ואם לסוכנים כואב נושא העמלה, מדוע לא להשאיר אותה כמו שהיא? ומדוע אל על רוצה פתאום להתחיל לשווק ביטוח נסיעות לנוסעים - למה לקחת מהסוכן את מעט הפרנסה שעוד נותרה לו? הרי אם בודקים היטב אפשר לראות שהסוכן הוא צינור ההפצה הזול והיעיל ביותר של חברת התעופה. הסוכן הוא הלקוח הכי גדול שלה וגם העובד הכי נאמן שלה. החברות בארה"ב ובקנדה כבר גילו זאת והתחילו להחזיר את עמלת הסוכן. אם נחזור למסלול של דיאלוג חיובי, הסוכנים יתמכו במוביל הלאומי, שהוא חשוב לשוק כמו שהוא חשוב לכל עם ישראל. - באל על מבינים את כל זה? אני חושב שכן. אל על באה לקראתנו בעניין ההנחות לוועדים ואירגונים וצמצמה את היקף התחרות הבלתי הוגנת. יש סימנים שהמנכ"ל החדש, אליעזר שקדי, הכריע בעד מדיניות של דיאלוג. אני מקווה שכל ההדורים ייושרו, כי זו הדרך הנכונה לשני הצדדים. אנחנו לא יכולים למנוע מאל על לשווק באופן ישיר, אבל אנחנו מבקשים פייר פליי, שגם אנחנו נוכל להזמין ולהרוויח. - אבל האיום הגדול הוא שאל על תבטל את עמלת הסוכן. אני רוצה להאמין שבסופו של דבר העמלה תישאר על כנה. הרי רוב המכירות בישראל הן דרך הסוכן, אז למה להגיע לעימות שבו שני הצדדים יפסידו? כדאי גם לשים לב שבכל מדינה שבה הסוכנים יצאו למאבק משפטי על העמלה, הם זכו. ראו אוסטרליה, ראו הודו ושבדיה. - באמצע אוגוסט אפשר כבר להתחיל לסכם את שנת 2010 בתיירות. אנחנו מתעסקים לא רק בתיירות אלא גם בניהול משברים. זו המומחיות של הענף שלנו. רק להזכיר מה היה לנו השנה: משבר כלכלי עולמי בחורף, משבר ענן האפר הוולקני באביב, משבר המשט לעזה בתחילת הקיץ. בעונה הזאת יש הרבה מאוכזבים, כי בינואר ופברואר נרשמו גידולים מרשימים, אז רבים ציפו שהקיץ יהיה מי יודע מה מוצלח. חברות התעופה ייקרו את הטיסות, המלונאים העלו את המחירים וכולם ציפו לקיץ של שיאים. אבל מי שנהג כך שכח שקיים משבר כלכלי בעולם, והעובדה שאנחנו בישראל צולחים אותו יותר טוב מאחרים לא אומרת שהוא כבר מאחורינו. בעקבות המשבר עם טורקיה היתה הערכה בשוק שחלק גדול מהתנועה יעבור לתיירות פנים, אבל זה לא קרה בגלל המחירים הגבוהים. ואכן, מאז ראשית החודש אנחנו רואים צניחת מחירים באילת בשיעורים של עד 30%. צריך לזכור גם שהשנה נוצר רצף בין עונת הקיץ לבין חגי תשרי, כך שלקוחות אשר בשנים קודמות היו יוצאים לנופש פעמיים, ייצאו השנה רק פעם אחת. בתחום נסיעות העיסקיות יש גידולים יפים במחזורים, אבל זה לא בהכרח בגלל גידול בתנועה אלא יותר בפני שחברות התעופה העלו מחירים. חברות התעופה עברו מקיצוניות לקיצוניות. אם בשנה שעברה נלחמו על נתח השוק על חשבון ההכנסות, כיום הן מתמקדות בתשואה על חשבון נתח השוק. בסך הכל אני מאמין ש-2010 תהיה טובה יותר מ-2009, אבל הכל יחסי. - ומה אתה צופה לחורף? החורף עומד להיות ארוך מאוד, מ-30 בספטמבר עד 20 באפריל. שישה וחצי חודשים, לעומת החורף הקודם שנמשך רק ארבעה חודשים. לכן אני צופה תקופה סוערת. חלק מחברות התעופה יפסיקו לטוס לישראל, אחרות ייצאו בהוזלות של 20% עד 50% ותהיה פה מלחמת מחירים. ללקוח הסופי יהיו הרבה הזדמנויות, אבל לענף זו תהיה תקופה לא פשוטה. - ומה עם הנושא הכי מדובר - טורקיה? אני לא צופה שינוי בסנטימנט של הלקוח בטווח הקצר, אלא אם כן תהיה תפנית פוליטית חדה ביחסים בין שתי המדינות. אבל ברור לי שתנועת הנופש תחזור בסופו ל דבר לטורקיה, גם אם בהדרגה, כי בשורה התחתונה אין תחליף למוצר הטורקי ולקלאבים בשיטת הכל כלול. אני חייב לומר שאני מוריד את הכובע בפני אייל קשדן והשטיח המעופף שמנסים להחזיר את התנועה לטורקיה. כן, התנועה הזו תחזור ברגע שתיפסק המתיחות הפוליטית. אבל להערכתי זה לא יקרה השנה אלא רק בשנה הבאה. 15/08/2010 |