09.05.2025
 
באל על נערכים לביטול העמלה - הסוכנים מתארגנים למאבק

 

 

מאת גיורא נוימן

המאבק הגדול בפתח: שמועות עקשניות הדולפות מתוך על אל הגורסות שהחברה מתכוונת להודיע בקרוב על ביטול עמלת הסוכן מינואר 2011 עוררו בסוף השבוע שעבר את ראשי הענף להיערך לאתגר הגדול ביותר שידעו סוכני הנסיעות כציבור מאורגן עד היום: מערכה של להיות או לחדול מול חברת התעופה הגדולה בשוק, החברה המקפידה לכנות את עצמה "המוביל הלאומי" גם אחרי שהופרטה.

בהתייעצות חירום שנערכה ביום חמישי, שבה השתתפו חברי ועד ההתאחדות ונציגים של הגורמים המובילים בענף, כולל אופיר טורס, דיזנהאוז ואופקים, התגבשה הסכמה כללית כי יש לצאת למאבק מייד "ולא לחכות שהגרזן ינחת על צווארנו".

בין השאר מתכנן הוועד לזמן אסיפה כללית מיוחדת שבה תצא ההכרזה הרשמית על כניסה למאבק, שיכלול תביעה משפטית נגד אל על.

באל על לא התייחסו עד כה פומבית לשאלת העמלות, אבל בשיחות פרטיות בכירים בחברה לא מסתירים את דעתם כי יש לבטל את העמלה כדי לחסוך בהוצאות. לא ידוע מה דעתו של המנכ"ל, אליעזר שקדי, אבל ראשי הענף מעידים כי לא הזדמן להם לשוחח איתו בשום נושא, מלבד באירועים טקסיים. בלא ערוץ תקשורת ישיר, גם פרטי, בין מנהיגי הסוכנים לבין מנכ"ל החברה, אין להניח ששקדי גיבש לעצמו הבנה לעמדתם של סוכני הנסיעות.

"אין לנו עם מי לדבר באל על," אמר לחדשות תיירות קובי קרני, יו"ר ההתאחדות. "אל על לא סופרת אותנו, לא מתייחסת אלינו ולא מתייעצת. פעם, בכל נושא חדש היו שוקלים ומתייעצים איך זה ישפיע על הסוכנים. האם זה ראוי, האם זה הוגן או לא. היום המנכ"ל שומע רק את הסמנכ"לים שלו. ואילו מנהל סניף ישראל, שבעבר היה הכתובת הראשונה שלנו והגן עלינו בהנהלת החברה, הוא היום בכלל בעד ביטול העמלה. אם אל על מפירה את הסכם יאט"א, שהוא החוזה המחייב ביחסים בינה לבין הסוכנים, כפי שהיא עושה בכך שאינה משלמת עמלת סוכן על הטיסות לאילת, אנחנו ניאלץ לפעול. לפי כל הסימנים אנחנו בדרך לעימות משפטי."

ואכן, בהתייעצות של ראשי הענף הבהירו יועצים משפטיים כי הסוכנים חייבים לתבוע את חברת אל על בגין הפרת חוזה, על רקע החלטתה שלא לשלם עמלות על טיסות הפנים שהיא החלה לשווק לאילת (ראו עמוד 5). אם לא יתבעו אותה, הסבירו, הדבר ייחשב כתקדים וכהשלמה עם התנהגותה של אל על, מה שעלול לפגוע בסיכויי הסוכנים בערעורים בבית המשפט העליון על פסקי הדין בתביעות נגד בריטיש איירוויס ונגד לופטהנזה ושותפותיה.

פרשת הטיסות לאילת היא רק אחד הנושאים המעוררים זעם בקרב הסוכנים, וכנראה רק סנונית ראשונה בשורת צעדים שיובילו לביטול גמור של העמלה. נושא שני המסעיר את הרוחות הוא מבצע החבילות עליו הכריזה אל על בסוף השבוע שעבר, חבילות שמוצעות רק במוקד הטלפוני של החברה ואינן זמינות כלל לסוכנים. מבצע החבילות פוגע הן בסוכנים קמעונאים, אשר אין להם כל גישה אליהן, וגם בסיטונאים, שאינם מקבלים מחירים דומים לטיסות ולכן אינם יכולים לבנות בעצמם חבילות כאלה. בנוסף לכל, החברה שומרת מושבים בטיסות רבות למבצע זה ומצמצמת את ההיצע ליצרנים.

"אל על פוגעת בסיטונאים בכך שהיא מתחרה בהם תחרות בלתי הוגנת באמצעות ערוץ חדש, עוקף סיטונאים, עוקף ג'י-די-אסים ואפילו עוקף איירתור, שבה היא עצמה שותפה," אומר סיטונאי בכיר. "ואילו בקמעונאים היא פוגעת פעמיים - גם מונעת מהם גישה למוצרים שלה וגם דורשת מהם לעמוד בטרגטים".

ככל הידוע, כמה מראשי אל על סבורים שניתן יהיה לכפות על השוק את ביטול העמלה ללא מאבק קשה מדי, בכך שהחברה תעבור למודל דמי טיפול תוך התחייבות להתמיד בו - בדומה להתחייבות של לופטהנזה וסוויס בבית המשפט לפני שנה (התחייבות שהחברות הנתבעות נסוגו ממנה אחר כך). אם זהו הלך המחשבה באל על, נראה שהם החמיצו את הטיסה שבינתיים המריאה לדרכה. כי בינתיים, בעקבות פסק הדין בתביעה נגד בריטיש איירווייס שהכיר חד משמעית בזכותם של הסוכנים לקבל מחברות התעופה תגמול על עבודתם, חל שינוי בעמדת ההתאחדות והסוכנים והם אינם מוכנים עוד לפשרה בצורת דמי טיפול. "אנחנו דורשים רק את מה שמגיע לנו על פי הסכם יאט"א - תגמול על עבודתנו." מכריז היו"ר קובי קרני, "ומי שינסה למנוע מאיתנו את התגמול, שהוא עמלת הסוכן, נלך איתו לבית המשפט."

רעיון אחר שצץ באחרונה במסדרונות אל על הוא להודיע שעמלות התמריץ ("סופרים") הן "התגמול" ההוגן לסוכן על פי הסכם יאט"א. אולם לרעיון כזה אין בסיס משפטי, שכן "תגמול" יש לקבל ממכירת הכרטיס הראשון ואין להתנות אותו בהיקף מחזור המכירות של הסוכן.

 

יד ימין, יד שמאל ובאמצע ג'נטלמן

חברים בוועד ההתאחדות משוכנעים כי פרשת הטיסות לאילת ופרשת מבצע החבילות הם רק הקדימון לתוכנית הרחבה והכוללת המתגבשת באל על לביטול עמלת הסוכן.

אבל בעוד ששוק הסוכנים מתארגן ומאחד את השורות לקראת המאבק הגדול, בצמרת אל על העניינים חורקים. גורמים שבאים במגע עם החברה נוהגים להתלונן ש"יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל". ואכן, המנכ"ל מזה חצי שנה, אליעזר שקדי, שומע מהכפופים לו עצות סותרות כמעט בכל עניין, וזאת בגלל מאבקי הכוח בין הסמנכ"לים דוד מימון ואלי כהן.

פרוייקט הטיסות לאילת, למשל, מזוהה עם אלי כהן. מבצע החבילות הוא יוזמה של דוד מימון. את החבילות שעליהן הכריזה אל על בשבוע שעבר ניתן היה לקנות רק במוקד הטלפוני של החברה. על המוקד אחראי מימון. מי שחיפש את החבילות באתר האינטרנט של החברה לא מצא. האתר הוא בתחום אחריותו של כהן.

ומה עם מנהל סניף ישראל, דני סעדון? הג'נטלמן האדיב מקפיד לשמור על יחסים תקינים עם כולם, במיוחד בתוך אל על. אבל בכל מה שנוגע למדיניות החברה כלפי סוכני הנסיעות, האחראים ל-85% ממכירות אל על בשוק הישראלי, סעדון לא מסתיר את דעתו כי הגיע הזמן למחוק מרשימת סעיפי ההוצאות של החברה את השורה "עמלות סוכנים".

04/07/2010