09.05.2025
 
הסוכנים נגד טורקיש איירליינס: זועמים על דמי הביטול

 

במכתב נזעם ששיגר היום מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל, למנהל חברת התעופה טורקיש איירליינס, פתיח דוגאן, הוא מוחה בשם הסוכנים ולקוחותיהם על כך שהחברה הטורקית גובה דמי ביטול מנוסעים שביטלו את טיסתם לטורקיה, על רקע האווירה הפוליטית ואזהרת המסע שפרסמה הממשלה.

דמי הביטול כלולים בתנאי כרטיסי הטיסה ורק נסיבות של "כוח עליון" פוטרות את הנוסע מתשלום זה. סכסוך פוליטי בין שתי מדינות אינו נחשב כוח עליון, לכן פתאל אינו מעלה טענות משפטיות אלא תוקף את ראש ממשלת טורקיה טייפ ארדואן על עמדתו כלפי ישראל ודורש מהחברת התעופה הטורקית להתנהג "בהיגיון ובנימוס" כלפי הנוסעים הישראלים ולא להתעקש "לגרום להם נזק כלכלי".

 

להלן הנוסח המלא של הפניה:

 

מר דוגאן הנכבד,

הנדון: מדיניותה הבלתי סבירה של חברת טורקיש איירליינס בגביית דמי ביטול מהקהל הישראלי

 

התלונות המגיעות להתאחדות סוכני נסיעות ותיירות בישראל מלקוחות שהזמינו כרטיסים בחברתכם באמצעות סוכני נסיעות, הולכות ומתרבות מיום ליום.

מן התלונות עולה, כי חברת טורקיש איירליינס מתעקשת לגבות דמי ביטול מלאים מאזרחים ישראלים, המבקשים לבטל את נסיעתם לטורקיה, בעקבות האזהרה שקיבלו מהמטה ללוחמה לטרור לצמצום הביקורים בטורקיה, והיחס העויין לו זוכים ישראלים המבקרים לאחרונה בארצכם.

אנו סבורים כי הנסיבות המיוחדות הקיימות בין שתי המדינות היו אמורות לגרום לחברת טורקיש איירליינס לפעול ביתר רגישות וביתר הגיון המתבקשים מהמצב הפוליטי שנוצר למן הרגע שבו הכריז ראש ממשלת טורקיה על עמדתו כלפי ישראל, ובכך נתן את האות לפרצי שנאה כלפיה.

לאור המצב העדין, מן הראוי שחברתכם תשקול להתנהג בנימוס ובהגיון המחייבים חברת תעופה טורקית הפועלת בישראל, ושאינה זוכה ליחס עויין ומאיים כדוגמת היחס המופגן כלפי ישראל בטורקיה.

אנו מקווים, כי יחסכם לנוסעים הישראלים המבקשים לבטל את נסיעתם לטורקיה, והתעקשותכם לגרום להם נזק כלכלי, אינה נובעת מ"רוח המפקד" הנושבת מאנקרה.

בנוסף, אני מבקש להפנות תשומת לבכם גם לאפשרות שנוהגכם הנוכחי כלפי הנוסעים הישראלים בזמן שכזה, עשוי לגרום בעתיד לאותם נוסעים להירתע מהתקשרות עסקית נוספת עם חברתכם, כאשר האקלים הפוליטי בין המדינות יירגע.

אני ממתין להתייחסותכם הדחופה.

 

בכבוד רב,

יוסי פתאל

מנכ"ל

 

10/06/2010