ביטול טיסות בגלל כוח עליון
מאת עו"ד דוד שפרכר כתוצאה מתנאי מזג אוויר חריגים באירופה בחודש שעבר בוטלו מספר רב מאוד של טיסות באירופה, ממנה ואליה. זו ההזדמנות להזכיר את המסגרת המשפטית החלה בכל הנוגע לטיסות באירופה, לאירופה וממנה, ובמיוחד לאור שאלות רבות אשר נשאלו על ידי הענף בישראל. כזכור, הן אמנת מונטריאול 1999 והן הדירקטיבה האירופית 261/2004 קובעות מנגנונים טובים להגנת צרכן התעופה. אולם כאשר הטיסה מבוטלת וחברת התעופה טוענת כי הביטול נובע מסיבה של כוח עליון, כגון שביתה כללית או פגעי טבע, המנגנונים הקבועים בנוהלים האירופיים 261/2004 ו-882/2002 פוטרים את חברת התעופה מאחריות ומתשלום פיצויים. ובכל זאת, החברה חייבת לסייע לנוסעים באחת משלוש הדרכים הבאות: - החזר מלוא עלות כרטיס הטיסה שלא נוצל, כולל כל המיסים וההיטלים וכולל הקטעים שנוצלו בדרך (כלומר טיסות קשר). - רה-רוטינג (Rerouting) בטיסה הקרובה ביותר עד ליעד הסופי על חשבון חברת התעופה ללא כל תוספת תשלום. - רה-רוטינג במועד אחר, בתנאי שיש מקום על הטיסה, אך עדיין ללא כל תוספת תשלום. הנוסע, הוא ורק הוא, יחליט באיזו משלוש החלופות יבחר. חשוב להדגיש: נוהל זה יכול לחול גם על מובילים ישראליים, שכן הוא תקף לכל הטיסות היוצאות מכל נמל תעופה הנמצא באיחוד האירופי, לכל סוגי הטיסות (סדירות, שכר ואף לואו קוסט), וללא קשר לזהות המוביל האווירי. כלומר, גם על חברות התעופה הישראליות כשהמדובר בקטע טיסה מאירופה לארץ. נקודה אחרונה זו חשובה ביותר היות ובשבוע שעבר ניסו כמה סיטונאים לטעון כי הנוהל האירופי אינו חל על טיסות השכר מאירופה. עוד חשוב להדגיש כי הנוהל חל על טיסות מישראל לאירופה אם הן מבוצעות על ידי חברות תעופה אירופיות, כלומר גם על טיסות קוד שייר עם חברה ישראלית, בתנאי שהמוביל בפועל הוא אירופי. - - - - - - * עו"ד שפרכר הוא חבר לשכות עורכי-הדין של ישראל ושל בריסל; מרצה בכיר בדיני תיירות באוניברסיטאות טולון, פריז XI ו-ESC Toulouse. אין מאמר זה מתיימר להוות יעוץ משפטי. הקורא מוזמן להעביר למחבר שאלותיו והערותיו - טל' 02-6248876 פקס 02-6250598 |