09.05.2025
 
בריטיש נסוגה מהאיום לנתק סוכני נסיעות מהגישה לכרטיסיה

 

מאת גיורא נוימן

חברת בריטיש איירווייס חוזרת בה מהאיום לנתק ממערכות ההזמנות את סוכני הנסיעות אשר לא יוותרו על העמלה המגיעה להם על פי הסכם יאט"א, וזאת עד לסיום ערעורם לבית המשפט העליון על פסק הדין בתביעתם נגד החברה.

מנגד, התחייבו התאחדות סוכני הנסיעות וכ-100 הסוכנים שתבעו את בריטיש איירווייס, כי במקרה שיזכו בערעורם, לא ידרשו מהחברה תשלום עמלה רטרואקטיבי לתקופה שבה מתקיים הליך הערעור.

ההסכמות בין הצדדים אושרו על ידי שופט בית המשפט העליון יורם דנציגר, שהעניק להן תוקף של פסק דין.

המשמעות המעשית של ההתפתחות המשפטית היא כי עד סיום הליך הערעור נשמר בין הצדדים הסטטוס קוו: חברת התעופה לא משלמת עמלת סוכן, אולם היא גובה מהלקוחות הישירים דמי טיפול (בגובה של 30 דולר, 100 דולר ו-150 דולר, לפי סוג הכרטיס והיעד). דמי טיפול אלה מאפשרים לסוכן לגבות גם הוא דמי טיפול וזאת מבלי שהלקוחות יעזבו אותו ויבחרו לקנות ישירות בחברת התעופה, בגלל מחיר נמוך יותר.

כזכור, בתביעה שהגישו הסוכנים והתאחדות סוכני הנסיעות נגד בריטיש, עקב הורדת עמלת הסוכנים ל-0%, פסק בית המשפט המחוזי בפ"ת כי על פי הסכם יאט"א שלפיו פועלים הצדדים, חייבת החברה לשלם לסוכנים פיצוי על עבודתם, אולם זכותה לבטל את ההסכם הקיים ולערוך הסכם חדש שאינו כולל את סעיף התמורה.

בעקבות פסק הדין שלחה בריטיש הודעה לסוכנים לפיה סוכן שלא יחתום על דרישתה להמשיך ולקיים את הסכם יאט"א הנוכחי, אך ללא סעיף התמורה, עד לתאריך ה-30 באפריל 2010, יאבד את המינוי שלו כסוכן יאט"א של בריטיש איירווייס וינותק ממערכות ההזמנות. בינתיים ערערו הסוכנים על אותם חלקים בפסק הדין המאפשרים, לטענתם, לחברת התעופה לכפות על הסוכנים תנאי שיתוף פעולה חדשים לפי נוחיותה.

יוסי פתאל, מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, מסר בתגובה: "ההתאחדות והסוכנים רואים את ההסכם הדיוני כהישג, שכן בפועל ניתן צו מניעה נגד הניתוק השרירותי של סוכני הנסיעות, ניתוק שכל מטרתו היתה להרתיע את הסוכנים שהחליטו לעמוד על זכויותיהם ולדרוש מבריטיש לכבד את הסכם יאט"א. בכך יש משום עשיית צדק עם הסוכנים שנאלצים להתמודד עם כוחה העודף של חברת התעופה".

10/05/2010