שלמה כרמל מגלה את אפריקה
מאת חגי רוזן שלמה כרמל התחיל את דרכו בעולם התיירות כמדריך במסגרת החברה הגיאוגרפית. אולם כאשר רצה לפתוח עסק תיירותי משלו, מנעו זאת ממנו חבריו בקיבוץ משמר הנגב. עסק פרטי? של חבר בקיבוץ? לא נשמע כדבר הזה. אולי אז, בשנות ה-90 של המאה הקודמת, עוד לא שמעו על דבר כזה. אבל במהרה שמעו על תופעה הרבה יותר מרחיקת לכת: בשנת 2001 הקיבוץ הופרט וחדל להתקיים במתכונתו המקורית. כרמל לא הצטער יותר מדי. הוא חבר לסוכנות ראשונטורס, ובמסגרתה הקים בבאר שבע את המשרד הראשון תחת המותג "עולם אחר", שבו שילב בין שני החלומות: ניהול עסק תיירותי ונסיעות תכופות לאפריקה, שאותה הוא כל כך אוהב. בחודש מאי 2005, בדיוק לפני חמש שנים, נפרד מראשונטורס והפך את עולם אחר לחברה עצמאית לכל דבר, שם דבר בשוק טיולי היוקרה. "תראה למה הגענו," הוא מספר בהתלהבות, "היום, עם עשרה עובדים, כולם מסורים ומקצועיים, רובן בנות מבאר שבע בוגרות מגמת התיירות מאוניברסיטת בן גוריון, ובעזרת בני עומר, יש לנו כבר 2,000 נוסעים בשנה." בשנה שעברה הצטרף כשותף ב-50% אבי בן רובי, הבעלים של חולון טורס, דרכה מכרטסת החברה, והעסקים ממשיכים לשגשג.
איך היית מגדיר היום את עולם אחר? "אנחנו חברת בוטיק שמתמחה בדגשים מיוחדים וביעדים מיוחדים כמו אפריקה, המזרח הרחוק, בקבוצות קטנות ובודדים, ברמת אכסון הכי גבוהה שיכולה להיות. אני קורא לזה הרפתקאות בתנאי דה-לוקס - ביום מטיילים בסוואנה, בג'ונגל או לרגלי הר געש, ובלילה ישנים ברמת אירוח גבוהה במיוחד." לפני עשר שנים הוא התעקש להציע למטיילים הישראלים את טנזניה, כשהרוב לא ידעו איך לאיית את שמה. היום זה לא סתם יעד, אלא יעד שהוא להיט. לדבריו, עולם אחר היא כיום החברה המובילה בטיולים לאפריקה. "בפסח היו לנו עשר קבוצות, תשע בטנזניה ואחת בקניה." למה אתה מתכוון בביטוי דגשים מיוחדים? "לדוגמה, סדנאות צילום. דוגמה אחרת: טרקים בקילימנג'רו, בהר קניה, בנפאל ובטיבט. או למשל מסע אל גורילות ההרים באוגנדה. טיול בעונת ההמלטות או בתחילת עונת הנדידה. גם באירופה אנחנו לא מארגנים טיולים סטנדרטיים אלא דברים מקוריים כמו טרקים באלפים, טיולי ג'יפים ביווןן ובפורטוגל, ויעד שתפס במיוחד בשנים האחרונות - איסלנד. ואם אנחנו מציעים נופש זה יהיה תמיד ביעד אקזוטי כמו בורה-בורה, זנזיבר, סיישל או המלדיביים." גם כשהחברה מציעה נופש ביעדים קרובים, היא מקפידה שהמוצר יהיה שונה מזה של המתחרים. "בכרתים, למשל, אנחנו מציעים יעדים במערב האי, או במלונות שאחרים לא מגיעים אליהם. זה לא מתוך שחצנות, זה מתוך הדבקות שלנו בעיקרון להציע ללקוח שלנו משהו שונה". ואכן, עקרון זה נושא פרי בצורת נאמנות גבוהה של הלקוחות. שיעור הלקוחות החוזרים שלו הוא פנטסטי: לא פחות מ-90%. בזכות התמחותו העמוקה באפריקה הוא גם יכול להציע שירותי הפקה לסרטים דוקומנטריים, כמו סרטי הטבע של מוטי קירשנבאום. עם קהל לקוחות כל כך נאמן, למה אתם זקוקים לסוכני הנסיעות? "כי הסוכנים מספקים לנו לפחות 20% מהנוסעים. לכן אנחנו מבטיחים לסוכנים לא לעקוף אותם בשום דרך, לא מציעים ללקוח הישיר מחיר נמוך יותר, ומשלמים לסוכן עמלה מכובדת. יש לנו אפילו סוכנים שהלקוחות הביאו אותם אלינו. מי שהגיע בפעם הראשונה דרך סוכן - הסוכן ימשיך לקבל עמלה גם בנסיעות הבאות. כדי לשמור על אמון הסוכן אנחנו גם מוכנים שהוא יגבה מהלקוח את התשלום, ולא אנחנו." 27/04/2010 |