09.05.2025
 
הרכבת באירופה זה כבר לא מה שהיה פעם

 

מאת גיורא נוימן

בארה"ב מתקנאים ברכבות מהירות של אירופה, יפן וקנדה. עובדה: הממשל האמריקאי פרסם החודש מכרז בינלאומי בהיקף של 8 מיליארד דולר לשדרוג מספר קווי רכבת עיקריים ברחבי ארה"ב, כדי להעמידם בסטנדרטים הבינלאומיים. בעוד שהרכבות המהירות באירופה טסות במהירות של עד 350 קמ"ש, הרכבת המהירה ביותר בארה"ב מגיעה כיום ל-240 קמ"ש.

קחו לדוגמה את הרכבת האיטלקית המהירה,טרנאיטליה (TRENITALIA). זמן הנסיעה שלה ממרכז רומא למרכז פירנצה הוא שעה ו-25 דקות בלבד. מפירנצה לוונציה - שעתיים. אפילו טיסה בין יעדים אלה נמשכת הרבה יותר זמן, אם לקחת בחשבון את הנסיעה לנמל התעופה והבידוק הביטחוני המסורבל והאיטי.

"טרנאיטליה זו לא הרכבת שהיתה פעם. היום מדובר בטכנולוגיה מדור חדש. מה שהכרנו כשהיינו ילדים כבר לא רלוונטי," מתלהב דוד הוכמן, סמנכ"ל חברת ממן אוויאיישן, מייצגת בארץ את הרכבת האיטלקית המהירה. "אתה מתרווח במושב נוח הדומה למושב במחלקת עסקים בטיסה, יכול להתחבר לאינטרנט או לעבור לקרון המסעדה ולהעביר את זמן הנסיעה ברוגע."

הוכמן מציע למטיילים המתוחכמים הרוכשים חבילות של ארבעה או חמישה ימים ברומא, למשל, לערוך טיולי כוכב בכל רחבי איטליה ולחזור מדי ערב למלון. או לחילופין, לעבור מעיר לעיר, מבלי לבזבז יותר מדי זמן, ולשוב לארץ בטיסה מוורונה או ממילנו.

אגב, הרכבת פועלת גם בקווים בינלאומיים לציריך, ג'נבה ופריס.

גם בספרד יש לממן אוויאיישן מה להציע בתחום הרכבות המהירות. רכבת ראנפה (RENFE) מביאה את הנוסע מברצלונה למדריד, במהירות של 350 קמ"ש, בתוך שעתיים ו-40 דקות. "מהתחנה במרכז מדריד עד מוזיאון הפרדו זה מרחק הליכה של כ-500 מטרים," מסביר הוכמן. "כלומר, מי שקונה חבילה לברצלונה יכול באותו הזמן גם לבקר במדריד בלי לישון בה." קפיצה ממדריד לסביליה תיקח שעתיים ו-20 דקות. ממדריד למלגה שעתיים וחצי וממדריד לקורדובה - שעה ו-40 דקות.

בספרד, בגלל המרחקים הגדולים, פועלות גם רכבות מלון מיוחדות העושות דרכן בלילה והמביאות את הנוסע מעיר לעיר בשמונה עד תשע שעות. ברכבת כזו יש ארבע מחלקות עם שירות מלונאי מלא: ישיבה במושב מרווח המוטה לאחור, שינה במיטה בתא לארבעה נוסעים מזדמנים, תא זוגי אינטימי ותא זוגי הכולל מקלחת ושירותים.

רכבות הלילה פועלות גם בקווים בינלאומיים: לפריס, למילנו ולציריך.

ארטיום חרדקין, מנהל השיווק והמכירות של ממן אוויאיישן, מסביר כי תהליך ההזמנה הוא קל ונוח, בדומה להזמנה במערכות הג'ידי-אס: "הסוכן מקליד את יעד המוצא ויעד הסיום, מוסיף את היום והשעה הרצויים ומקבל את הזמינות."

וכמה עולה תענוג זה לנוסע? המחיר הבסיסי לכרטיס מרומא לפירנצה, למשל, הוא 44 אירו. על כך מצטברות הנחות שונות: לנוסעים הלוך ושוב באותו היום - הנחה של 35%. משפחות של שלושה אנשים ומעלה - 20%. למקדימים להזמין לפחות 15 יום לפני הנסיעה - הנחה של עד 30%.

גם הרכבות הספרדיות מציעות הנחות של עד 20% לנוסעים הלוך ושוב, ועד 40% למקדימים להזמין. מחיר הנסיעה ברכב לילה בינלאומית מברצלונה לפריס, למשל - 140 אירו.

25/03/2010