09.05.2025
 
טורקיה מצפה לשובו של התייר הישראלי

 

מאת גיורא נוימן

"בשנת 2009 אמנם נרשמה ירידה משמעותית במספר הישראלים שביקרו בטורקיה, אבל גם כך הגיעו אלינו כ-300 אלף ישראלים," אומר אינאנץ' אוזצ'קמאק, מנהל לשכת התיירות של טורקיה בישראל. "זהו מספר גדול ורציני, המוכיח שהישראלים ממשיכים להרגיש בטורקיה כמו בביתם."

אוזצ'קמאק דיבר במסיבת עיתונאים בתל אביב לרגל השקת קמפיין שיווקי נמרץ שבמסגרתו עלו בשבוע שעבר לאוויר סרטונים בטלוויזיה, שלטי חוצות ומודעות בעיתונות הכתובה. המסע השיווקי מתקיים תחת הסיסמה: "טורקיה, ראית הכל - ולא ראית כלום", שמטרתה להדגיש את עושר אפשרויות התיור בטורקיה, מלבד הנופש הסטנדרטי בריביירה הדרומית.

אפשר רק להתקנא בנחישות הטורקית שלא לנטוש את השוק הישראלי. משרד התרבות והתיירות משקיע בקמפיין 2 מיליון דולר, וזאת במדינת מקור שמספקת גם בימי שיגרה לא יותר מ-2% מהתיירות הנכנסת. אבל בטורקיה יודעים לקרוא נתונים וגם להציג אותם בצורה משכנעת. מסתבר שעד המשבר שפרץ בין שתי המדינות בעקבות ההתקפה הישראלית על עזה, ביחס לגודל אוכלוסייתה ניצבה ישראל באחד המקומות הראשונים ברשימת ארצות המקור לתיירות לטורקיה: התנועה הישראלית לשם היה בהיקף שווה ל-7.5% מכלל האוכלוסיה הישראלית. "טורקיה היתה ונשארה יעד בטוח מאוד לישראלים," אמר אוזצ'קמאק, "אנחנו רוצים אתכם ומחכים לכם בזרועות פתוחות."

ספי שקד, מבעלי משרד הפרסום ענבר מרחב שקד, שמנהל את הקמפיין, הוסיף ואמר כי בארצות רבות ניתן להיתקל באנטישמיות, "ואילו בטורקיה אוהבים אותנו ורוצים אותנו. אם נתחיל להתחשבן עם כל מדינה שאמרה משהו נגדנו, לא נוכל יותר לטייל בעולם. אז בואו נשאיר את הפוליטיקה לפוליטיקאים."

מארגני התיירות הישראלים לטורקיה הביעו השבוע שביעות רצון מהקמפיין ומצפים כי הוא יסייע להנמיך את הסנטימנט השלילי שפוגע בשנה האחרונה בתנועה. "הלוואי שבמשרד התיירות שלנו היו משקיעים מאמצים כאלה בכל ארץ מקור, אפילו קטנה יחסית," אמר אחד מהם לחדשות תיירות. ארנון אנגלנדר, מנכ"ל מארגנת התיירות קווי חופשה, אמר כי אזורי הנופש בטורקיה הם יעד מרכזי "שאין שני לו במגוון, באיכות, בכמות ובמחיר." לכן, לדבריו, החברה תמשיך השנה להתמקד באנטליה, מרמריס ובודרום. "תיגברנו את סל המוצרים שלנו בקלאבים בלעדיים ברמה גבוהה כמו שרווד, לארה ברוט המפואר והיהלום החדש ברשת ריקסוס - ריקסוס לארה. למרות איכות הקלאבים נציג מחירים הוגנים ותחרותיים לזוגות ולמשפחות.

במרמריס, המפורסמת באווירה הים תיכונית שלה, המזכירה את איי יוון, חתמה קווי חופשה על הסכמי בלעדיות עם יותר ממחצית הקלאבים ברמה של חמישה כוכבים ומעלה. באשר לאיסטנבול אומר אנגלנדר: "אני רואה בה יעד תיירותי מסוג אחר לגמרי. זה לא יעד לנופש קלאסי, אלא עיר לחופשת 'סיטי ברייק' בסגנון אירופי. אם הייתי צריך לבחור חופשת סופשבוע עירונית כזאת, הייתי מתלבט בין כמה יעדים, כמו פראג, בודפשט ברלין או איסטנבול."

10/03/2010