09.05.2025
 
ראיון עם אבי בן אסאייג, מנכ"ל קבוצת איי-די-בי תיירות

מאת אוריאל ישיב

בראיון ראשון לענף מדבר אבי בן אסאייג, מנכ"ל קבוצת אי-די-בי תיירות, כמעט על כל דבר העשוי לספק את הסקרנות של מי שעוקב אחרי המהלך הגדול המתרחש כעת: יצירת ענק תיירות ותעופה בסדרי גודל שלא נופלים מאלה של גופים דומים בעולם. בן אסאייג, רהוט וממוקד, עונה בצורה קולחת ומקרין אווירה של סמכות אבל עם פתיחות ורצון להקשיב.

 

איך אתה מעדיף שיקראו לקבוצה?

כרגע קוראים לה אי-די-בי תיירות, כי היא מאגדת אוסף של פעילויות - סיטונאות, תיירות יוצאת, תיירות נכנסת, קמעונאות ותעופה. אנו נמצאים בתהליך של בחינה בכל הנושאים הקשורים למיתוג הקבוצה והחברות שבתוכה. אין ספק שבסוף העונה נגבש החלטה סופית.

 

איך מתקדם המיזוג?

המיזוג מתקדם יפה. הקבוצה הולכת ומתגבשת, יש חזון עסקי ברור, כיוון אסטרטגי, יש תוכניות עבודה מפורטות, מונו מנכ"לים לחברות השונות. כעת אנו בעיצומו של החיבור והגיבוש של דרגי הניהול הנמוכים והאופרציה, מהלך שאמור להסתיים בשבועות הקרובים. כל המערכת ממוקדת בהשלמת ההיערכות לעונת התיירות הקרובה, להביא ולשווק את המוצרים המצוינים שלנו ללקוחות כבר בעונת הפסח הקרוב ובהמשך.

 

מתי ומי מקבוצת דיזנהאוז עובר לבית ישראייר?

ממזגים יחידות מסוימות. בתוך התהליכים עוברים אנשים כדי לעבוד ביחד ולנהל את הפעילות ביחד. לא כל יחידות דיזנהאוז יעברו לבית ישראייר.

 

ומה עם צבר?

צבר היא חלק מהחברה הציבורית "המילניום השלישי". ומאחר וכך, רק לאחר שיתקבלו החלטות מסודרות בדירקטוריון החברה נוכל להרחיב את הדיבור בנושא.

איזו מין חברת תעופה תהיה ישראייר?

אנחנו מרעננים את חברת התעופה שלנו ויוצקים בתוכה תכנים, אנשים ויכולות שיווקיות וטכנולוגיות. אנו נמצאים ערב קליטת שני מטוסי איירבוס חדשים וחדישים. הראשון יגיע בתחילת יולי והשני בתחילת ספטמבר. שני המטוסים החדשים ישפרו מאוד את יכולות התעופה והשרות לנוסעים. קליטת המטוסים תהיה חלק ממהלך רבגוני למיצוב ומיתוג ישראייר. החברה עצמה תתמקד קדם כל בטיסות סדירות ליעדים סדירים: רומא, מילאנו, מוסקבה, ברלין, באזל, ניס ולובליאנה.

ביעדים אלה אנו משקיעים הרבה משאבים שיווקיים. ראשית, במערכות ההפצה הגלובליות (ה-GDS), שנית בשיווק חבילות תיור המבוססות על טיסות אלה באמצעות מערכת ההזמנות שלנו ומערכת ה-ALP של אמדאוס. קלטנו שורה של מנהלים מקצועיים שאמורים לפתח את היכולות השיווקיות שלנו בתעופה, ניהול יעדים ופיתוח יחסים עסקיים גם ברמות הבינלאומיות. בסיכום יצרנו מערך מכירות ושיווק ייעודי לחברת התעופה אשר יקדם את מכירת המושבים הפנים ארצית והבין לאומית ביחד עם מוצרי תיירות שהקבוצה מייצרת. לא נזניח את הפן הנוסף של התעופה - טיסות שכר, בעיקר ליעדים באגן הים התיכון, בדומה למה שהיה קודם. וזאת עם המטוסים שלנו וגם באמצעות מטוסים חכורים.

 

איך תפעל יוניטל?

יוניטל הוא מותג נופשונים מוביל המתמחה בפיתוח ושיווק נופשונים לארצות אגן הים התיכון. פעילות יוניטל היא חלק מהפעילות הסיטונאית החשובה שלנו. זו פעילות עסקית מצוינת שתמשיך להתפתח ולשרת את הסוכנים בישראל.

 

איך אתה רואה את מיצוב המותגים השונים? מי מייצר ומשווק מה?

נתור הוא המותג בעל משמעות גדולה ביותר בענף ולסוכני הנסיעות במיוחד. הקבוצה היתה ותהיה מחויבת לפיתוח מותג נתור. גם הפעילות המסחרית היתה ותמשיך להתבצע רק באמצעות סוכני הנסיעות. יתר על כן, אנו נעשה כל שניתן לשפר את רמת המודעות של הקהל הרחב לאיכותם של מוצרי נתור השונים. נשקיע בנתור כספים, נפתח כלים שיאפשרו לסוכנים לפעול ביתר קלות, גמישות ואיכות במכירת המוצרים השונים של נתור בעזרת מערכות טכנולוגיות יעודיות לסוכנים.

אני רוצה שהסוכנים יראו בנתור ספק ומותג אולטימטיבי כמו שהיה פעם. כזה שיהיה מועדף על ידי הלקוח ושיביא תגמול מכובד לסוכן.

דיזנהאוז היא רשת קמעונאית תיירותית עם 42 סניפים, עצמאית, מנוהלת בנפרד, עם הנהלה נפרדת ודירקטוריון נפרד. היא אמורה לספק ללקוחותיה כל מוצר שיבקשו, בין אם המוצר מיוצר על ידי הקבוצה ובין אם מחוצה לה. לכן הדגש שלי הוא המשך ניהול עצמאי של הרשת.

 

האם נתור למשל תוכל לרכוש מושבים בחברות אחרות?

כן, בהחלט.

 

איך תנצלו את המותגים הוותיקים והידועים ואיך תעצימו אותם?

נשקיע בהגדלת המודעות ובפיתוחם של המותגים הוותיקים והאהובים על הלקוח הישראלי.

 

מהם סדרי העדיפות שלך בפעילות השוטפת?

לדאוג לפיתוח החזון והאסטרטגיה של הקבוצה; להניע את המנכ"לים בקבוצה; להסתכל כמה שנים קדימה ולבצע את הפעולות הנדרשות כדי להתמודד באופן מיטבי עם אתגרי העתיד. ביחד עם ההנהלה אני ממוקד בניהול המיזוג ובמתן כל האמצעים הנדרשים להכנת עונת התיירות ולהשגת יעדי הצמיחה שהצבנו לעצמנו.

 

מה ההתייחסות האסטרטגית לסוכני הנסיעות הקמעונאים, ואיך זה יתבטא בטקטיקה בשטח? אנשי מכירות, סמינרים, הזרמת מידע, סיורים לימודיים, פרסום ישיר לסוכנים?

סוכני הנסיעות הם שותפים אסטרטגים של הקבוצה שלנו. אנו נעשה כל מאמץ אפשרי שסוכני הנסיעות יכירו את המוצרים שלנו באופן המיטבי, ויעריכו אותם הן באיכות והן במחיר ובהצעה הכוללת שנביא באמצעותם ללקוחותיהם. אנחנו נשקיע בכנסים ייעודיים, סיורים לימודיים בעולם של חברת הסיטונאות וחברת התעופה, נפתח טכנולוגיות שיאפשרו לסוכנים גישה נוחה למוצרים. לרשותם יעמדו אנשי המכירות שלנו שיתנו מענה בכל רגע ורגע, אנשי המכירות ומרכזי ההזמנות יהיו מצוידים בכל הכלים כדי לספק עזרה מיידית וביצוע מכירה בכל תחום בו פועלת החברה: תעופה, טיולים מאורגנים, חבילות, נופשונים, טיסות שכר, ספא, שיט, סקי ומלונות. אנו מפתחים מערכת אף-איי-טי שתביא לסוכנים יתרונות עמם הם יוכלו להתמודד בהצלחה עם הביקושים ולהביא לצרכנים את המוצרים האיכותיים, המעניינים והטרנדיים ביותר.

 

מי הם ראשי החטיבות והמנהלים?

לקבוצה שבה 1,200 עובדים יש חמש חברות עסקיות נפרדות והן:

- חברת התעופה ישראייר בראשות עופר גרין - המנכ"ל.

- חברת הסיטונאות. זהר אנדלמן הוא יו"ר פעיל ורון שחף המנכ"ל.

- דיזנהאוז תיירות נכנסת. דב שריג - מנכ"ל.

חברת הקמעונאות דיזנהאוז יוניתורס. אריה אור הוא יו"ר פעיל, אייל סלוק מנכ"ל.

חברת הנציגויות אופן סקיי. אפרים פורטיס הוא יו"ר פעיל ומנכ"ל.

מטה הקבוצה: אבי בן אסאייג, מנכ"ל, רמי לוי, סמנכ"ל שיווק ומכירות, עופר ארגוב, סמנכ"ל כספים, חיים אתר, סמנכ"ל פיתוח עסקים, הדס מרגלית, סמנכ"ל משאבי אנוש.

 

איזה מסר לענף יש בפיך?

בפני הענף ניצבים אתגרים משמעותיים הנובעים מאתגרי ענף התעופה והתמורות שחלות בו, התפתחויות טכנולוגיות, כניסה של השחקנים הגלובליים, שולי רווח שהולכים ומתכווצים. כדי להתמודד עם אתגרים אלו בהצלחה עלינו לפעול בחוכמה, בכבוד הדדי ובשקיפות כדי להוביל את ענף התיירות והנסיעות בישראל לפסי צמיחה ובעיקר רווחיות לכל השחקנים הפועלים בענף - ספקים, סוכנים קמעונאים וסיטונאים. ההתמקדות שלי היא לגרום לכל זה לקרות.

01/03/2010