דו"ח שנתי 2010 - רשות התעופה האזרחית
(הנתונים נאספו ונערכו בידי דני מורג, רשות התעופה האזרחית)
תנועת הנוסעים הבינ"ל בנתב"ג במהלך שנת 2010 הסתכמה בכ- 11.5 מליון נוסעים לעומת כ- 10.5 מליון נוסעים במהלך שנת 2009 וכ- 11.1 מליון נוסעים במהלך שנת 2008. לתנועת הנוסעים נרשם גידול בשיעור של כ- 9% לעומת שנת 2009, כאשר אחד הגורמים העשויים להסביר את הגידול המשמעותי הוא השיפור במצב הכלכלי בארץ ובעולם, שהוביל לגידול בביקושים של תיירים מחו"ל ותושבי ישראל. בצד ההיצע נרשם גידול במספר הטיסות ובקיבולת המושבים בשיעור של כ- 5% וכ- 6% בהתאמה לעומת שנת 2009. כ- 60% מסה"כ הנוסעים לישראל וממנה בדרך האוויר במהלך שנת 2010 היו תושבי ישראל. כ- 99% מסה"כ הנוסעים טסו דרך נתב"ג, כאשר כ- אחוז אחד בלבד מסה"כ הנוסעים טסו לישראל וממנה דרך שני נמלי התעופה של אילת: אילת ועובדה. חברות תעופה החברות הישראליות- אל על, ישראייר, ארקיע וסנדור ומעל למאה חברות תעופה זרות הפעילו יחד כ- 76 אלף טיסות נוסעים בינ"ל בנתב"ג במהלך שנת 2010 (כ- 105 המראות ביום ממוצע). חברת אל על הפעילה 33 טיסות לכל כיוון ביום ממוצע והטיסה כ- 3.8 מליון נוסעים באמצעות צי שכלל 34 מטוסי נוסעים. חברת אל על הגדילה את תדירות טיסותיה ואת קיבולת המושבים בכ- 6% ורשמה גידול בשיעור של כ- 7% במספר הנוסעים. למרות הגידול במספר הנוסעים, חלק השוק שנרשם לחברה ירד ל- 33.4% מסה"כ תנועת הנוסעים הבינ"ל בנתב"ג. אל על הפעילה טיסות נוסעים סדירות על פני כל שנת 2010 בין נתב"ג ל- 35 יעדים, כאשר מערך הקווים שלה נותר ללא שינוי בהשוואה לשנת 2009. חמישים ושש חברות תעופה זרות הפעילו טיסות נוסעים סדירות לנתב"ג. עשרים וארבע חברות מתוך החמישים ושש, הן חברות באחת משלושת בריתות התעופה הגלובליות- STAR ,SKY ו- ONE WORLD. למספר הטיסות ולקיבולת המושבים המצרפיים של החברות הסדירות הזרות נרשם גידול בשיעור של 5% כאשר למספר הנוסעים המצרפי שאותן חברות הטיסו נרשם גידול בשיעור של 13%. חלק השוק המצרפי של אותן חברות מסה"כ תנועת הנוסעים הסתכם ב- 48.8%, כאשר חלק השוק של חברות התעופה החברות בבריתות תעופה גלובליות הסתכם ב-34.2%. החברות הסדירות הזרות, המובילות בדרוג מספר הנוסעים במהלך 2010 הן: חברת לופטהנזה, אשר יחד עם החברות סוויס ואוסטריאן מרכיבות את קבוצת לופטהנזה, והחברה בברית STAR. חלק השוק המצרפי של חברת לופטהנזה וקבוצת לופטהנזה- 3.9% ו- 8.2% בהתאמה מסה"כ תנועת הנוסעים הבינ"ל בנתב"ג. חברת קונטיננטל- החברה בברית STAR. חלק השוק של החברה - 3.1%. חברת דלתא - החברה בברית .SKY חלק השוק של החברה- 2.9%. חברת טורקיש איירליינס החברה בברית STAR. חלק השוק של החברה- 2.9%. החברה הממוזגת אייר פרנס/ ק.ל.מ. החברה בברית .SKY חלק השוק של החברה- 2.7%. שלוש חברות ישראליות- חברת ארקיע, חברת הבת של אל על- סנדור וחברת ישראייר, מפעילות טיסות שכר וטיסות סדירות לישראל וממנה. שלושת החברות הטיסו כ- 1.2 מליון נוסעים בין נתב"ג ליעדים באירופה. לכל שלוש חברות נרשם שיעור גידול דו ספרתי במספר הנוסעים שהן הטיסו: ארקיע - 21%, סנדור - 16% וישראייר - 17%. חלק השוק שלהן מסה"כ תנועת הנוסעים הבינ"ל בנתב"ג- ארקיע- 4.3%, סאן-דור 3.7% וישראייר - 2.4%.
חברות השכר הזרות הטיסו כ- 850 אלף נוסעים במהלך שנת 2010. לחברות אלה נרשמה ירידה מצרפית בשיעור של כ- 11% במספר הנוסעים, שהיא תוצאה של הירידה החדה בביקושים לטיסות לטורקיה. לחברות השכר הטורקיות נרשמה ירידה מצרפית בשיעור של 54% במספר הנוסעים שהן הטיסו. לוח מס' 1- תנועת נוסעים בינ"ל בנתב"ג, נוסעים (מ.), טיסות נוסעים (000), 2000-2010
לוח מס' 2- התפלגות תנועת נוסעים בינ"ל בנתב"ג, 2010-2005
לוח מס' 3 - התפלגות תנועת נוסעים בינ"ל בנתב"ג,ינואר- דצמבר 2010
נתיבים במהלך שנת 2010 הופעלו טיסות נוסעים בין נתב"ג ל- 138 יעדים ב- 52 מדינות, כאשר בין נתב"ג לבין 56 יעדים, הופעלו טיסות נוסעים סדירות לכל אורך השנה.
לתנועת הנוסעים המצרפית בין נתב"ג למדינות האיחוד האירופי/אפטא, שהסתכמה ב- 7.2 מליון נוסעים (כ- 63% מהיקף תנועת הנוסעים לישראל וממנה), נרשם גידול בשיעור של 13%.
לתנועת הנוסעים בטיסות הישירות בין ישראל לארה"ב/קנדה, שהסתכמה ב- 1.7 מליון נוסעים (כ- 15% מהיקף התנועה) נרשם גידול בשיעור של 11%.
היקף תנועת הנוסעים בין ישראל (נתב"ג ועובדה) לרוסיה הסתכם בכ - 700 אלף נוסעים. לתנועת הנוסעים בין נתב"ג ליעדים ברוסיה, נרשם גידול מרשים בשיעור של כ- 22%. ראוי לציין כי היקף תנועת הנוסעים בין ישראל לרוסיה הכפיל את עצמו בתוך פרק זמן של חמש שנים.
במהלך שנת 2010 נמשכה מגמת הירידה החדה בהיקף תנועת הנוסעים בין ישראל לטורקיה. מספר הנוסעים, שהסתכם בשנת 2010 בכ- 573 אלף נוסעים, נמוך בהיקף של כ- 300 אלף נוסעים ממספרם במהלך שנת 2009 ובהיקף של כ- 750 אלף נוסעים ממספרם במהלך שנת 2008.
לוח מס' 4- תנועת נוסעים בינ"ל בנתב"ג בטיסות ישירות לפי קבוצות נתיבים, אלפי נוסעים, 2005-2010
תחרות נתוני תנועת הנוסעים לישראל וממנה ומדדי התחרות המקובלים מצביעים על כך, שהגידול המואץ בהיקף תנועת הנוסעים לישראל וממנה במהלך השנים 2007 ו- 2008, לווה בגידול משמעותי ברמת התחרות במגזר ההובלה האווירית. לירידה בהיקף התנועה במהלך שנת 2009 ולחידוש הגידול בהיקף התנועה במהלך שנת 2010 התלווה גידול מתון ברמת התחרות (לוח מס' 7 מציג את מדדי התחרות על ציר הזמן).
אחד המדדים, המצביע על הגידול המשמעותי ברמת התחרות, הוא מספר הקווים בהם מופעלות טיסות סדירות ע"י שלוש חברות תעופה או יותר במקביל. כיום מופעלים תשעה קווים כאלה לעומת קו אחד בלבד במהלך השנים 2006 ו- 2007 ו- ששה קווים במהלך שנת 2008 (לוח מס' 5 מציג הקווים הרלוונטיים).
אחד הגורמים, שהוביל במהלך השנים האחרונות לגידול ברמת התחרות, הוא הוספת תדירויות וקיבולת ע"י חברות תעופה זרות המפעילות טיסות סדירות. מספר גדול יחסית של חברות תעופה זרות הוסיפו תדירויות והגדילו את קיבולת המושבים המוצעת- (*). הגידול בקיבולת מאפשר לאותן חברות, המפעילות HUB בינ"ל בנמל הבית שלהן, להגדיל את מספר הנוסעים שהן מטיסות בין ישראל למספר גדול יחסית של יעדים שמעבר לנמל הבית שלהן, תוך ניצול רשת הנתיבים שלהן ושל חברות עמיתות לברית תעופה גלובלית ו/או להסכמי קוד שרינג. דפוס פעילות זה יוצר תחרות אפקטיבית לטיסות הישירות המופעלות ע"י חברת אל על וחברות סדירות זרות.
גורם נוסף לגידול ברמת התחרות במהלך השנים האחרונות הוא גידול במספר החברות המפעילות טיסות נוסעים סדירות לישראל וממנה ובכלל זה מספר חברות L.C (הבולטת בהן היא חברת איזי ג'ט המפעילה שתי טיסות יומיות לנתב"ג). עשרים וחמש חברות תעופה, שלא הפעילו טיסות סדירות לישראל וממנה עד לשנת 2007, החלו בהפעלת טיסות סדירות לישראל וממנה במהלך השנים 2007, 2008, 2009 ו- 2010. עשר חברות, מתוך אותן עשרים וחמש חברות, הפסיקו את הטיסות לישראל וממנה לאחר תקופה מסויימת. דפוס זה של כניסה אינטנסיבית לשוק של חברות ובמקביל יציאה של חברות מהשוק הוא דפוס המאפיין ענף תחרותי.
במהלך התקופה שבין תחילת שנת 2007 לסוף שנת 2010, עודכנו הסכמי התעופה עם המדינות הבאות: בריטניה, בלגיה, צרפת, סלובקיה, רוסיה, גרמניה, דרום קוריאה, איטליה, אוקראינה, שווייץ, ברזיל, טורקיה, יוון, ספרד, רומניה וארה"ב. עדכון ההסכמים נעשה בהתאם למדיניות הליברליזציה במגזר ההובלה האווירית, כאשר במרביתם סוכם על הגדלת מספר החברות, שתוכלנה להפעיל טיסות סדירות בקווים לישראל וממנה ועל הגדלה משמעותית במכסת התדירויות.
בדצמבר 2008 נחתם הסכם "אופקי" עם האיחוד האירופי, המאפשר למובילים ממדינות האיחוד להפעיל טיסות בין כל מדינה באיחוד לישראל בכפוף לזכויות הנגזרות מההסכמים הבילטראליים. במהלך שנת 2010 נמשך המו"מ על הסכם תעופה גלובלי בין ישראל לאיחוד האירופאי. הסכם שמים פתוחים עם ארה"ב נחתם בשנת 2010 וצפוי להיכנס לתוקף במהלך שנת 2011. עדכון הסכמי התעופה וביטול הסעיף בהחלטת ממשלה משנת 2003, שהגביל מינוי מובילים ישראלים בקווים שחברת אל על מפעילה, אפשרו לשרי התחבורה למנות חברות ישראליות כמוביל נקוב שני במספר קווים בינ"ל. הקווים בהם מונו החברות ארקיע ו/או ישראייר כמובילים נקובים כללו קווים עם היקף משמעותי של תנועת נוסעים כשביניהם הקווים מנתב"ג לפריז, לונדון, ברצלונה, מדריד, רומא, מילאנו, מינכן, ברלין וקייב.
לשרות טיסות השכר יש חלק מסויים בקידום התחרות במגזר ההובלה האווירית. חלק משמעותי של טיסות השכר לישראל וממנה מופעל בקווים, המופעלים ע"י חברות סדירות. ב- מספר קווים עם היקף תנועה משמעותי (אמסטרדם, ברצלונה, מוסקבה, ורשה ופראג) הופעל מספר גדול יחסית של טיסות שכר, שייצרו תחרות אפקטיבית לטיסות הסדירות באותם קווים. מספר גדול יחסית של טיסות שכר הופעל בין ישראל לבין יעדי נופש אליהם לא מופעלות טיסות סדירות (ישירות). יעדים אלה כללו בין היתר את: אנטליה, רודוס, כרתים וורנה.
לוח מס' 5- קווים עם ריבוי מובילים (מעל שני מובילים), אוקטובר 2010
(*)- חשוב להדגיש שברמת הקו תוספת קיבולת למוביל הדומיננטי בקו עלולה לפגוע משמעתית ברמת התחרות באותו קו.
לוח מס' 6- חברות שהחלו להפעיל טיסות סדירות לישראל וממנה במהלך השנים 2007 עד 2010
לוח מס' 7- מדדי תחרות במגזר ההובלה האווירית הבינ"ל של נוסעים, נתב"ג,חברות סדירות
(**)- המדד c (1) הוא חלק השוק של החברה הדומיננטית מסה"כ הנוסעים שהוטסו בחברות סדירות, שבמקרה זה הוא חלק השוק של חברת אל על.
(***)- המדד HHI הוא מדד מקובל לריכוזיות, כאשר כאן הוא מתקבל מסכימה של ריבועי חלק השוק של חברות התעופה הסדירות, מסה"כ הנוסעים לישראל וממנה באותן חברות. 1 חלקי המדד- HHI הוא מדד מקובל לרמת התחרות בענף מסוים והוא שווה ערך למספר החברות המתחרות עם חלק שוק שווה. לדוגמא מדד עם ערך של 5 הוא שווה ערך ל- מצב שבו פועלות בענף חמש חברות מתחרות כשלכל חברה נתח שוק כמותי של חמישית מסה"כ השוק.
עונתיות תנועת הנוסעים לישראל וממנה מתאפיינת בעונתיות כאשר הביקושים והיקף הטיסות גדלים באופן משמעותי במהלך עונת הקייץ ובעיקר במהלך התקופה יולי- אוקטובר. חודש אוגוסט הוא החודש שבו נרשם הגידול המשמעותי ביותר בביקושים ובמספר הטיסות (כ- 60% מעל הממוצע של יתר חודשי השנה). חלק משמעותי בגידול הביקושים במהלך התקופה יולי- אוקטובר מקבל מענה באמצעות שרות טיסות השכר.
לוח מס' 8- תנועת הנוסעים הבינ"ל בנתב"ג במהלך התקופות יולי- אוקטובר ואוגוסט 2007-2010
הדו"ח המלא, בקובץ אקסל (הכולל גם תנועת נוסעים לפי ארצות-מקור, לפי יעדים ותנועת נוסעים לפי חברות תעופה לשנים 2000 עד 2010) יישלח לקוראי האתר המעוניינים בכך, לפי פניה לדוא"ל: tnet.org@nana10.co.il 14/02/2010
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||