אייר קנדה: מה הבדל בין 0% ל-1%? ההתחכמות
מאת גיורא נוימן כעשרה ימים אחרי שאייר קנדה הודיעה לסוכני הנסיעות כי היא מקצצת את עמלתם מ-7% ומעמידה אותה על 1%, שיגר בא כוח ההתאחדות מכתב חריף לחברת התעופה הקנדית, תחת הכותרת "התראה טרם נקיטת צעדים משפטיים", ובה דרש ממנה להודיע לאלתר כי היא חוזרת בה מההודעה בדבר הפחתת העמלה. עו"ד דוד זיילר, ממשרד הרצוג פוקס נאמן, מכנה במכתבו את צעדה של אייר קנדה כ"תרגיל מתחכם", שמשמעותו המעשית היא ביטולה הלכה למעשה של עמלת הסוכן, מבלי להכריז על כך מפורשות. הוא מנתח את סעיף 9 בהסכם ההתקשרות בין הסוכן לבין יאט"א, בו נקבע מפורשות כי הסוכן יקבל "גמול מלא" תמורת עבודתו. גם סעיף 10 להסכם, המותיר לחברת התעופה את שיקול הדעת לקבוע את שיעור הגמול - סעיף עליו הסתמכה אייר קנדה - קובע כי חברת התעופה "תתגמל את הסוכן". לדבריו, על חברת התעופה להפעיל שיקול דעת זה בסבירות ובהגינות, ולא כך נהגה אייר קנדה, "כאשר ידוע לכל כי מבחינה כלכלית ומעשית כאחד עמלה בשיעור 1% שווה לעמלת אפס". "לפיכך נסיונכם להיתלות ב'שיקול הדעת' אשר הסכם יאט"א מקנה לחברת התעופה להחליט מה יהיה גובה העמלה המגיעה לסוכני הנסיעות, על מנת להורידו לשיעור מגוחך של אחוז אחד הינו אפוא עקר, מלאכותי עד גיחוך ומנוגד לחלוטין לחובת תום הלב המוטלת על אייר קנדה ביחסיה החוזיים עם מאות סוכני הנסיעות בישראל המהווים את ערוץ השיווק העיקרי שלה." מנוסח מכתבו של עו"ד זיילר ניתן להבין כי אם סוכני הנסיעות יחליטו לתקוף את צעדיה של אייר קנדה בבית המשפט, הם יעלו נימוקים משפטיים דומים לאלה שהועלו בתביעות נגד לופטהנזה ושותפותיה ונגד בריטיש איירווייס. לשם כך יהיה עליהם לשכנע את בית המשפט כי העמדת העמלה על שיעור של 1% כמוה כביטולה המוחלט. נראה כי זה גם היה השיקול של אייר קנדה, מן הכיוון ההפוך - להקשות על תביעה אפשרית ולסרבל את הדיון המשפטי בטענה שהחברה ממשיכה לשלם עמלה. מכל מקום, בשלב המתקדם שבו נמצאות התביעות נגד חברות התעופה שביטלו את העמלה, מעריכים בענף, ההתאחדות כנראה תעדיף לחכות לתוצאות הדיונים לפני שתחליט על מהלכים משפטיים נוספים. 31/12/2009 |