09.05.2025
 
רומנו: ספק אם אל על תרצה לקנות את ה-787

 

מאת גיורא נוימן

עד כה לא היתה כל כוונה באל על להצטייד במטוסי בואינג 787  ("דרימליינר"), אמר השבוע חיים רומנו, המנכ"ל הפורש של אל על. לדבריו, דירקטוריון החברה והמנכ"ל החדש, אליעזר שקדי, עומדים לפתוח בימים הקרובים בדיון על צרכי ההצטיידות העתידיים של החברה, אולם ספק אם ה-787 יוכל לענות על צרכים אלה כי היצרנית לא תוכל לבצע הזמנות חדשות לפני שנת 2017.

לדבריו, שתי היצרניות העיקריות, בואינג ואיירבוס, הזניחו במשך תקופה ארוכה את פיתוח המטוסים הבינוניים והשקיעו את כל האנרגיה שלהן במטוסי הענק, 777 של בואינג ו-380 של איירבוס, לכן חברות התעופה לא מצאו תחליף למטוסים מדגמי בואינג 767 או איירבוס 330. כיום, עם הזדקנות צי מטוסי ה-767, תצטרך אל על להחליט האם לחפש תחליף כזה או להסתפק בשני ציים בלבד - ה-777 הגדולים וה-737 צרי הגוף. לאופציה השניה יש כמובן יתרונות כלכליים בתחזוקה והכשרת כוח אדם.

עוד אמר רומנו, כי בכל הקשור ל"חוויית הנוסע" במטוס הדרימליינר, אל על כבר שילבה את הטכנולוגיות שפותחו למענו במטוסי ה-777 החדשים שלה.

כזכור, ה-787 ערך את טיסת המבחן הראשונה שלו לפני שבועיים כשהמריא ממפעלי בואינג באוורט, שליד סיאטל. ההמראה התקיימה באיחור של שנתיים וחצי, בגלל תקלות בפיתוח ובייצור, עובדה שגרמה למצוקה ועצבנות בחברות התעופה שהזמינו מטוס זה בראשית העשור. עד כה נרשמו 840 הזמנות מ-55 לקוחות, בשווי של כ-140 מיליארד דולר.

אחת החברות הראשונות העומדות לקבל מטוסים מדגם זה היא אתיופיאן אייליינס, שהזמינה אותם בראשית העשור ומאז נותרה עם צי מזדקן. לפי לוח הזמנים החדש, יחלפו עוד שנתיים עד המסירה. הסמנכ"ל למסחר של אתיופיאן התייחס לכך במילים חריפות,  בעת ביקורו בישראל לפני כחצי שנה: מבחינתנו, הדרימליינר ("מטוס החלומות") הפך כבר מזמן לנייטמר ("חלום בלהות").

31/12/2009