קונטיננטל לא תקצץ בעמלה
מאת גיורא נוימן קונטיננטל איירליינס אינה עומדת לשנות את מדיניות העמלות שלה, כך מסר בשבוע שעבר לחדשות תיירות אבי פרידמן, מנכ"ל החברה בישראל. בכך הזים פרידמן הערכות עקשניות שרווחו בשוק, כי עם תחילתה של 2010 תלך קונטיננטל בעקבות שותפותיה במיזם החדש איי פלוס פלוס (A++), שביטלו או עומדות לבטל את עמלת הסוכן. לופטהנזה, השותפה בפרוייקט, כבר אינן משלמו עמלה מזה כשנה, וכמוה גם יונייטד, אותה לופטהנזה מייצגת בישראל. ואילו השותפה השלישית, אייר קנדה, הודיעה בשבוע שעבר כי תקטין את עמלת הסוכן ל-1% - שיעור זניח שמבחינה כלכלית כמוהו כמעט כביטול העמלה כליל. השינוי במדיניותה של אייר קנדה לא התקבל בענף בהפתעה, אבל משקיפים העירו כי העמדת העמלה על שיעור של 1% היא צעד מקורי שנועד מן הסתם לחסוך לחברה את התביעות המשפטיות שאיתן נאלצות להתמודד לופטהנזה, סוויס ויונייטד בהליך אחד, ובריטיש איירווייס בהליך נפרד. אם ירצו ההתאחדות וסוכני הנסיעות לתקוף את אייר קנדה בבית המשפט, ייאלצו לפתוח בהליך שלישי ולטעון טענות מסוג אחר - מן הסתם חלשות בהרבה מהטענות המשפטיות שהעלו בדיונים הנוכחיים. ההתאחדות, מכל מקום, טרם גיבשה החלטה כיצד להגיב לצעדה של אייר קנדה. מנכ"ל התאחדות, יוסי פתאל, הסתפק רק בהערה הבאה: "מוזר שבקנדה עצמה חברת אייר קנדה חוזרת לשלם עמלות לסוכנים ואילו בסניף הישראלי שלה היא פועלת בכיוון ההפוך." ההנחה המקובלת בענף עד השבוע שעבר היתה כי השותפות במיזם איי פלוס פלוס כבר הסכימו ביניהן על מדיניות אחידה בתחום העמלה. היתה זו הנחה טבעית ומתבקשת במצב שבו ארבע החברות מתאגדות לפעול בטיסות מעל האטלנטיק כחברת תעופה אחת לכל דבר - תוך תיאום קיבולת, תעריפים ולו"ז, איסוף ההכנסות לתוך סל אחד וחלוקתן על פי מפתח מוסכם. מדיניות עמלות שונה בין החברות תסרבל את התיאום, הדיווח וההליכים הפנימיים בין השותפות. מה עוד שקונטיננטל כבר ביטלה את העמלה בכל המדינות בהן היא פועלת, והסניף הישראלי נחשב כחריג בחברה. עם זאת, גורם המכיר את קונטיננטל מקרוב, אמר השבוע לחדשות תיירות: "בשנה האחרונה החברה הפיקה הרבה תועלת מסחרית מהעובדה שהמשיכה לשלם עמלה. ככל שיותר חברות יבטלו את העמלה כך המכירות והרווחים של קונטיננטל יגדלו. אז למה לקלקל?" 23/12/2009 |