09.05.2025
 
דאגה בענף מחידוש חרם הצרכנים על טורקיה

 

הפעילים בשוק התיירות היוצאת לטורקיה קיוו כי המשבר המדיני בין הממשלות בירושלים ובאנקרה חלף, כי חרם הצרכנים של הוועדים הגדולים בישראל התפוגג וכל הפרשה תישכח.

אבל בא הדיון במוסדות האו"ם בג'נבה בדוח גולדסטון, וההצבעה הטורקית בעד אימוץ הדוח והעברתו לדיון במועצת הביטחון ועורר את המתיחות מחדש, אולי ביתר עוצמה, והוכיח לכל הצדדים הם ממשיכים לשלם את מחיר המלחמה בעזה לפני עשרה חודשים. 

בין לבין, התברר שהצבא הטורקי ביטל תמרון משותף עם צה"ל, וכי ישראל לא עמדה בלו"ז בעיסקת נשק גדולה עם טורקיה. על רקע זה מצאו להם פוליטיקאים קלי לשון משני הצדדים הזדמנות זולה לצבור רייטינג אצל בוחריהם: ראש ממשלת טורקיה נזף בישראל במילים מעליבות, ושר החוץ הישראלי התנפל על סדרת טלוויזיה טורקית דלת צפיה ואף זימן את שגריר טורקיה ונזף בו בגללה.

לשגריר נאמיק טן היה זה השבוע האחרון לכהונתו בישראל. החל מהיום מכהן בתל אביב שגריר טורקי חדש, שבוודאי יהיה עמוס עבודה בתקופה הקרובה.

המתיחות החדשה עוררה שוב את העלבון הלאומי והאינסטינקט הפטריוטי בקרב צרכני הנופש הזול אך האיכותי בריביירה הטורקית. הפעילים בתחום התיירות טורקיה, שכל כך רצו לשכוח את המכות שספגו בראשית השנה, ראו השבוע שוב, בעיניים כלות, את מבול ההודעות ל הוועדים הגדולים על חידוש החרם על טורקיה.

 

סקר פלנטו

רשת פלנטו, בניהולו של עמוס סרי לוי, החליטה השבוע לבדוק בצורה מקצועית את השפעת המשבר המתחדש עם טורקיה. לשם כך ערכה סקר הן בקרב 88 הסוכנויות המאוגדות ברשת והן בקרב קהל הלקוחות. הסקר לגבי עמדות הקהל הרחב נערך באמצעות פנייה באתר האינטרנט שלה (www.planetto.co.il) ומוקד ההזמנות הטלפוני שלה. במקביל פנתה הרשת ל-800 סוכניה באמצעות הפורטל המיועד לחברי הרשת. שני הסקרים עלו לאתרים ביום רביעי לפני שבוע.

התוצאות: 273 סוכני הנסיעות השיבו ברובם כי המשבר המדיני ישפיע על היקף ההזמנות ליעדי בטורקיה, כאשר כ 31% מהם סבורים כי המשבר "בטוח ישפיע" ועוד 60% ציינו כי המשבר "ככל הנראה ישפיע". רק 7% העריכו כי המשבר המדיני "כנראה לא ישפיע" על היקף ההזמנות, ועוד 2% בלבד ציינו כי המשבר "לא ישפיע".

בסקר שהופנה לקהל הרחב לקחו חלק 634 איש. מהם 27% השיבו בחיוב לשאלה "האם המשבר המדיני בין טורקיה לישראל ישפיע על החלטתך לנסוע לטורקיה כיעד לחופשה הבאה", עוד 40% מהמשיבים ציינו כי המשבר "ככל הנראה ישפיע"  על החלטתם בהזמנת החופשה, ואילו 22% ציינו כי משבר "לא ישפיע" על החלטתם לנפוש במדינה זו. 11% נוספים טענו כי המשבר "כלל לא ישפיע" על החלטתם.

מנכ"ל פלאנטו עמוס סרי-לו אומר: "המעניין בתוצאות הסקר הוא שרוב מכריע של סוכני הנסיעות אינו בטוח שלמשבר תהיה השפעה ארוכת טווח על התנועה לטורקיה. כנראה שמניסיון השנה שעברה למדו סוכני הנסיעות שככל שמתקרבת העונה הבוערת, השיקולים המדיניים הולכים והופכים לרלוונטיים פחות לשיקולי עלות תועלת."

21/10/2009