ספטמבר השחור בחברות התעופה הזרות: ירידות של עד 40% בהכנסות
מאת גיורא נוימן בחברות התעופה הזרות יעדיפו לשכוח את חודש ספטמבר האחרון, שבו רשמו ירידות חריפות של עד 40% בהכנסותיהן בישראל. כך גילה הערב אתר האינטרנט של העיתון הכלכלי דה מרקר, בהסתמך על מסמך פנימי. בכירים בענף התעופה אישרו ל"חדשות תיירות" את הנתון החמור. נתון זה מתייחס רק לחברות התעופה הזרות, השותפות במערכת הסליקה הענפית בי-אס-פי, ואינו כולל את נתוני אל על שאינה חברה עדיין בבי-אס-פי. היא עתידה להצטרף למערכת הסליקה ב-1 בינואר. מכל מקום, ההערכה בענף היא כי אל על לא השיגה בספטמבר תוצאות טובות יותר ממתחרותיה, וייתכן שמצבה אף קשה יותר, שכן במהלך התקופה האחרונה היא הובילה את מבצעי ההנחות המפליגים ונקטה באסטרטגיית מחירים אגרסיבית יותר מהאחרות. גורם בכיר בענף הסביר אתמול את הסיבות העיקריות לתוצאות הקשות בספטמבר: - ראשית, ירידה דרמטית במחירים שמוכנים לשלם חברות ואנשי עסקים תמורת טיסות במחלקת העסקים. - שנית, ירידה דרמטית לא פחות בהיקף הנסיעות העיסקיות. - שלישית, מבצעי מכירות מוקדמים בחודשי הקיץ לטיסות נופש בתקופת החגים. בדיעבד, אומר אותו גורם, מנהלים רבים בחברות התעופה התחרטו על מבצעי המכירות המוקדמים. בקיץ כולם חששו שבספטמבר המטוסים יהיו ריקים, אבל כשהגיעו החגים התברר שיש התאוששות מסויימת גם בתנועת התיירות הנכנסת וגם בתנועת הנופש של הישראלים לחו"ל. "מי שמכר במאי, יולי או אוגוסט כרטיסים לפריז לטיסות בספטמבר במחיר 300 דולר, הצטער על כך בספטמבר, כשגילה שאפשר למכור את הכרטיס ב-350 דולר. אבל ברור שזו חוכמה שלאחר מעשה." בכירים בענף התעופה פסימיים לגבי הסיכויים להתאוששות מהירה בתנועה ובהכנסות, וסבורים שתעבור עוד תקופה לא קצרה עד שההכנסות יחזרו לרמות של שנת 2008. "שם המשחק כיום הוא צמצום הוצאות," אמר אחד הפעילים בענף, "מי שישרוד את התקופה הקשה הוא מי שיידע לקצץ בהוצאות - ישבית מטוסים, יציב מטוסים קטנים במקום גדולים, יקטין את ההוצאה לספקים ויוציא עובדים לחופשות מאורגנות." 20/10/2009 |