09.05.2025
 
ישראייר וארקיע נגד שר התחבורה

 

מאת חגי רוזן

ישראייר וארקיע עתרו בשבוע שעבר לבג"ץ, בשתי עתירות נפרדות, בבקשה לצו על תנאי נגד החלטת שר התחבורה, ישראל כץ, לאפשר לחברת אל על להפעיל קו טיסות בין נתב"ג לאילת.

ישראייר טוענת בעתירתה שהסוגיה של הוספת מוביל נקוב לאילת לא נבחנה בצורה יסודית ועל פי הנדרש בחוק טרם קבלת החלטת השר, ועל כן החלטתו פסולה. החברה מבקשת לבחון את הנושא בכלים מקצועיים ובצורה יסודית, תוך בחינת מכלול המשמעויות.

בעתירת ישראייר, שהוגשה באמצעות עורכי הדין יורם בונן, מרב שיבק וברק גליקמן, טוענת ישראייר כי שאלת כניסתו של מוביל אווירי נוסף בקו לאילת היא שאלה כבדת משקל שיש לה השלכות רציניות על שוק התעופה בישראל בכלל, ועל שוק התעופה הפנים ארצי בפרט. החלטת השר ישראל כץ התקבלה, לדברי ישראייר, באופן שרירותי, מבלי שקדם לה הליך בחינה מסודר של כל ההשלכות האפשריות על שוק התעופה, על הציבור ועל המפעילים הנוספים בקו לאילת. כל זאת לאחר שבקשה דומה של אל על נדחתה על ידי רשות התעופה האזרחית בחודש אפריל 2009.

בעתירה טוענת ישראייר כי ההחלטה התקבלה מבלי שהשר התייעץ עם ועדה מייעצת כפי שנדרש ממנו בחוק, מבלי שניתן לישראייר להביע את טענותיה בפני השר טרם קבלת ההחלטה וללא איסוף נתונים רלבנטיים שיסייעו לשר בגיבוש ההחלטה. יתרה מזאת, החלטת השר ניתנה ללא נימוקים והסברים. לאור כל זאת מבקשת ישראייר לבטל את החלטת השר, ולדון מחדש באופן רציני ויסודי באפשרות הוספת מפעיל נוסף בקו לאילת.

בנוסף טוענת ישראייר, כי שר התחבורה גיבש את עמדתו בנושא באופן ש"המשחק מכור", ועל כן היא מבקשת שהנושא יידון על ידי שר אחר.

בעתירה נאמר בין השאר: "כמי  שנלחמת ללא לאות על הזכות לתחרות, ישראייר תומכת ומבינה את חשיבות התחרות בענף ותמשיך לפעול לקידומה. עם זאת, אנו מאמינים כי החלטה דרמטית כגון זו לא יכולה להתקבל בחטף וללא בחינה יסודית של כל ההיבטים הנדרשים. תהליך קבלתה פגום מן היסוד, ואנו מבקשים תהליך בחינה מחודש, מעמיק ורציני, על ידי גורם שיהיה נכון לדון בנושא בראייה כוללת של ההשלכות על התעופה הישראלית".

 

"הבטן הרכה"

בעתירה של ארקיע טוענת החברה כי התנהלות משרד התחבורה בפרשת הקו לאילת היא "שערורייתית ומזיקה לצרכן הישראלי". בנוסף חושפת ארקיע כי אל על איימה עליה קודם לכן לבל תתחרה בה בחו"ל.

ארקיע מבקשת כי בית המשפט יורה מיידית על ביטול החלטת שר התחבורה להתיר לאל על לטוס לאילת לא רק בהיותה בלתי חוקית בעליל, אלא גם בגלל התוצאה המעוותת שלפיה יוכל מונופול אל על להשתלט אף על הקו לאילת בעוד ארקיע חסומה מלטוס ל-99% מיעדי אל על.

בעתירה מפרטת ארקיע את משמעות ההחלטה שסופה השתלטות של אל על אף על הקו לאילת, השתלטות אשר לא תביא כל תועלת לצרכן הישראלי ולעיר אילת. ארקיע מדגישה בעתירתה את העובדה שלאל על ממילא מותר להטיס תיירים לאילת ככל שתחפוץ, ולפיכך ברור כי כל כוונתה להשתלט אף על שוק התעופה הפנים ארצי, ולא להוסיף ולו תייר אחד, לישראל או לאילת.

ארקיע חושפת בעתירתה כי גורם בכיר באל על אף איים עליה לאחרונה, כי אם ארקיע לא תחדל מטיסותיה לפריס, אל על תפגע בארקיע בבטנה הרכה - באילת. איימה ועשתה. 

ארקיע מפרטת בעתירתה, באמצעות עורכי הדין משה לשם, עו"ד אבנר (נרי) ירקוני ועו"ד דרור שטרום, השתלשלות דברים תמוהה וחריגה ביותר עובר למתן אישור שר התחבורה, ובין היתר - היעדר פרסום מכרז, אי קיום חובת היוועצות, סתירות פנימיות בדיווחי רשות התעופה ואי קיום שימוע של ממש, אלא תחתיו סוג של מפגש שהיה כשלעצמו פארסה הגובלת בציניות, בהתקיימו כשבוע לאחר פרסום החלטת שר התחבורה.

עוד חושפת ארקיע, כי ימים ספורים קודם להחלטת שר התחבורה כתב מנהל רשות התעופה למנכ"ל אל על: "...מתן הרישיון עלול לערער את יציבותן של שתי החברות בעלות הרישיון להפעלת הטיסות, ישראייר וארקיע, ולפגוע בשירות לנוסע... והחברות הללו עדיין מקיימות פעילות מצומצמת בלבד בתחום הבינלאומי, שבו ממשיכה אל על לשלוט. כתוצאה מכך נותרה פעילות הטיסות המקומיות פעילותן העיקרית והבסיס לקיומן של ארקיע וישראייר..."

ארקיע מציינת בעתירתה בזהירות המתבקשת, כי לא ברור בדיוק מה ו/או מי הביא למהפך דרמטי שכזה, של 180 מעלות, בתוך ימים ספורים בעמדת הגוף האמור להיות יועצו המקצועי האובייקטיבי של שר התחבורה, שעמדתו הבסיסית (כמו של כל שרי התחבורה וקודמיו לדורותיהם) תמכה באופן פרדוקסאלי, בעמדת ארקיע דווקא.

דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, פרסם בתגובה לעתירות את ההודעה הבאה:

"שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ ומשרדו ימשיכו לקדם את מדיניות הליברליזציה בענף התעופה ולעודד את התחרות שתשפר את השירות ותוזיל את תעריפי הטיסה לנוסעים. השיקול שעומד לנגד עיניו של שר התחבורה הוא טובת אזרחי מדינת ישראל, ואנו נכבד כל החלטה שתתקבל על ידי בג"ץ."

 

דובר אל על, רן רהב, מסר בתגובה לעתירת ארקיע:

"אל על מתייחסת בביטול לניסיונות ההכפשה של ארקיע. הדיון צריך להתקיים בין החברות למשרד התחבורה ולהתמקד בשאלה מה טוב לתיירות באילת, מה טוב לצרכן הישראלי, מה ישפר את רמת המחירים והשירות ומה יביא יותר תיירים לאילת."

30/09/2009