ערוץ 10 נגד סוכני הנסיעות
כתבה משתלחת ופוגענית נגד סוכני הנסיעות בתוכנית הטלוויזיה "לילה כלכלי" בערוץ 10, ששודרה לפני שבוע, נענתה בתוך פחות מיממה במכתב חריף של עו"ד לימור חודיר ממשרד הרצוג, פוקס, נאמן, המייצג את ההתאחדות. תחת הכותרת "פרסום לשון הרע והטעיית הציבור" דרשה עו"ד חודיר להוריד לאלתר מאתר האינטרנט של ערוץ 10 את הקישור לכתבה, שטענה כי סוכני הנסיעות גובים כביכול מהנוסעים על פי שער המרה גבוהה מהמותר. כן דרשה פרסום הבהרה והתנצלות בפני סוכני הנסיעות, ולא - צפוי הערוץ להיתבע לדין. בעקבות המכתב, הקישור לכתבה אכן הוסר מהאתר. עורכי הכתבה התרשלו בהכנת שיעורי בית וטענו כי על פי החוק סוכני הנסיעות חייבים לחשב את מחיר שירותי התיירות הנקובים במטבע זר על פי השער היציג ביום שקדם לעיסקה - קביעה שהיא מופרכת וחסרת שחר. את המידע המטעה קישטו בדברי פרשנות מזלזלים ומשפילים כמו "הקומבינה של חברות הנסיעות", "בכל מקרה אנחנו יוצאים פראיירים" ו"השיטה הישראלית שגוזרת עלינו קופון". לא זו בלבד, אלא שהכתבה אף עודדה את הצופים לתבוע את סוכני הנסיעות עבור הנזק ולדרוש פיצוי לדוגמה בגובה 10,000 שקלים. במקום לבדוק את המצב החוקי, עורכי התוכנית הכלכלית של ערוץ 10 הצטרפו לספורט הלאומי למצוא שעיר לעזאזל תורן שנגדו אפשר להסית את הציבור. אילו בדקו את לשון החוק, או לפחות מבקשים את תגובת ההתאחדות לטענות, היו מגלים את העובדות הבאות: על פי חוק הגנת הצרכן התשמ"א - 1981, סוכני הנסיעות רשאים להציג, לפרסם ולנקוב מחיר כולל של שירותי חבילות תיירות ונופש היוצאות מישראל, או שירותי הולכת נוסעים באוויר, ביבשה או בים, מישראל או אליה, במטבע חוץ, ובלבד שמחירו במטבע ישראלי ייקבע על פי שער המכירה האחרון ביום העסקים שקדם למועד התשלום כפי שפורסם בעיתון יומי בישראל. לעניין זה, "שער המכירה" הוא שער המכירה להעברות והמחאות שבו מוכר בנק בישראל את מטבע החוץ. בשום מקום בחוק הגנת הצרכן בהקשר זה לא מוזכר שער יציג. 30/09/2009 |