09.05.2025
 
ישראייר עתרה לבג"ץ נגד החלטת שר התחבורה לאפשר לאל על לטוס לאילת

טוענת: "השר ישראל כץ גיבש את עמדתו באופן ש'המשחק מכור'." דורשת ששר אחר ידון מחדש בעניין

מאת עופרה גרסטמן

חברת ישראייר עתרה היום (ב') לבג"ץ בבקשה לצו על תנאי נגד החלטת שר התחבורה, ישראל כץ, לאפשר לחברת אל על להפעיל קו טיסות בין נתב"ג לאילת.

בעתירה טוענת ישראייר שהסוגיה של הוספת מוביל נקוב לאילת לא נבחנה בצורה יסודית ועל פי הנדרש בחוק טרם קבלת החלטת השר, ועל כן החלטתו פסולה. החברה מבקשת לבחון את הנושא בכלים מקצועיים ובצורה יסודית, תוך בחינת מכלול המשמעויות.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין יורם בונן, מרב שיבק וברק גליקמן, טוענת ישראייר כי שאלת כניסתו של מוביל אווירי נוסף בקו לאילת היא שאלה כבדת משקל שיש לה השלכות רציניות על שוק התעופה בישראל בכלל, ועל שוק התעופה הפנים ארצי בפרט. החלטת השר ישראל כץ התקבלה, לדברי ישראייר, באופן שרירותי, מבלי שקדם לה הליך בחינה מסודר של כל ההשלכות האפשריות על שוק התעופה, על הציבור ועל המפעילים הנוספים בקו לאילת. כל זאת לאחר שבקשה דומה של אל על נדחתה על ידי רשות התעופה האזרחית בחודש אפריל 2009.

בעתירה טוענת ישראייר כי ההחלטה התקבלה מבלי שהשר התייעץ עם ועדה מייעצת כפי שנדרש ממנו בחוק, מבלי שניתן לישראייר להביע את טענותיה בפני השר טרם קבלת ההחלטה וללא איסוף נתונים רלבנטיים שיסייעו לשר בגיבוש ההחלטה. יתרה מזאת, החלטת השר ניתנה ללא נימוקים והסברים. לאור כל זאת מבקשת ישראייר לבטל את החלטת השר, ולדון מחדש באופן רציני ויסודי באפשרות הוספת מפעיל נוסף בקו לאילת.

בנוסף טוענת ישראייר, כי שר התחבורה גיבש את עמדתו בנושא באופן ש"המשחק מכור", ועל כן היא מבקשת שהנושא יידון על ידי שר אחר.

בעתירה נאמר בין השאר: "כמי  שנלחמת ללא לאות על הזכות לתחרות, ישראייר תומכת ומבינה את חשיבות התחרות בענף ותמשיך לפעול לקידומה. עם זאת, אנו מאמינים כי החלטה דרמטית כגון זו לא יכולה להתקבל בחטף וללא בחינה יסודית של כל ההיבטים הנדרשים. תהליך קבלתה פגום מן היסוד, ואנו מבקשים תהליך בחינה מחודש, מעמיק ורציני, על ידי גורם שיהיה נכון לדון בנושא בראייה כוללת של ההשלכות על התעופה הישראלית".

דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, פרסם בתגובה את ההודעה הבאה:

"שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ ומשרדו ימשיכו לקדם את מדיניות הליברליזציה בענף התעופה ולעודד את התחרות שתשפר את השירות ותוזיל את תעריפי הטיסה לנוסעים. השיקול שעומד לנגד עיניו של שר התחבורה הוא טובת אזרחי מדינת ישראל, ואנו נכבד כל החלטה שתתקבל על ידי בג"ץ."

21/09/2009