מנהל יאט"א בישראל: "ועדה משותפת לסוכנים ולחברות התעופה תפתור הרבה בעיות"
מאת אוריאל ישיב "גם אם כוונות ההתאחדות במאבקים השונים הן במטרה לסייע לסוכנים הרי שלעתים התוצאה הפוכה," אומר קובי זוסמן, מנהל יאט"א בישראל. "הבעיה העיקרית העוברת כחוט השני בכל הנושאים היא שראשי ההתאחדות אינם מבינים או מסרבים לקבל שיש תהליכים המתרחשים בכל העולם ואין דברים שהם ייחודיים רק לישראל." זוסמן טוען שהכל יכול היה להיות נוח יותר ויעיל יותר אילו הסוכנים היו מצטרפים לוועדה המשותפת לחברות תעופה ולסוכנים הקרויה APJC ומלבנים שם את הבעיות והנושאים הנוגעים לאינטראקציה שבין חברות התעופה והסוכנים. "ועדה כזו קיימת בכל העולם, ובחלק מהמדינות (לדוגמה: אנגליה וסקנדינביה) יושב הראש שלה הוא דווקא סוכן נסיעות. הוועדה אמורה לקום מכוח החלטת יאט"א 818 שההתאחדות בארץ מסרבת לקבל. שנה וחצי עמלנו להביא ליישומה ועדיין זה תקוע. מטרות ההחלטה והוועדה הן ליצור דיאלוג, שותפות דרך לפתרון מחלוקות. לא תמיד מגיעים להסכמה. אבל עצם הישיבה ביחד עדיפה על מאבקים והתבצרות מבחוץ". כדוגמה מביא מנהל יאט"א את הפנייה של ההתאחדות ליו"ר פאנל חברות התעופה להעביר החלטה שתאפשר דחיית הגשת הדוחות הכספיים לשנת 2008 ליאט"א, וזאת עקב המשבר הכלכלי. ומוסיף: "אילו היתה כאן הוועדה המשותפת נושא זה היה עולה שם ובהתראה קצרה, לבטח אם יושב הראש היה סוכן. אפילו יו"ר ההתאחדות. שליחת המכתב (אגב, לכתובת הלא נכונה) לא הניבה דבר, אפילו לא דיון." בכלל, לדברי זוסמן אין דו שיח ברמה של שני ארגונים אלא דו שיח פרטני בין סוכן מסוים לחברת תעופה מסוימת ובבעיה ספציפית. תוצאה של דיאלוג בין ארגוני מחייבת את חברי הארגון ומיתרת דיונים פרטניים. עד שלא יהיה דו שיח כזה האווירה בשוק לא תשתנה, מאמין זוסמן. "למה אנו מצליחים לקיים דיאלוג עם כל הארגונים בעולם וגם בארץ - עם ארגון משלחי המטענים, עם הרשויות שונות, עם איגודי הטייסים ופקחי התעופה רק לא עם התאחדות סוכני הנסיעות?" זוסמן תוקף את הנושא הבוער בעצמותיו גם מזוית אחרת: "תראה את הבי-אס-פי. כמה נלחמו בזה, כמה זמן עבר עד שזה הופעל. והנה המערכת פועלת לשביעות רצון כולם. במערכת כיום 80 חברות תעופה, 420 סוכנים ומחזור של כמיליארד דולר והעסק עובד. מוסר התשלומים של הסוכנים בארץ הוא מהגבוהים בעולם. הסוכנים גילו שזה כלי יעיל , נוח וידידותי לניהול כל מערכת ההתחשבנות והתשלומים שאף עוזר לייצב את כל השוק, אפילו בתקופה של תחרות חריפה ומחירים המשתנים כל העת. את הבעיות הפרטניות שצצות מלבנים בין הצדדים. ובהיקפי העסקים כאן מספר הבעיות הוא קטן עד כדי זניח. יתר על כן, אנו ביאט"א פועלים כל העת ובתקיפות להביא לנוהלים אחידים של החברות ולאלצן לפרסם את הנוהלים כך שימנעו חילוקי דעות. עשינו זאת לאחרונה עם שתי חברות." לסיכום השנה מנהל יאט"א חוזר על הנתונים שפורסמו בדבר ירידה בהכנסות בשיעור ששבין 20 ל-40 אחוזים, וזאת בשבעת או שמונת החודשים האחרונים. מבצעי המכירות שהיו לאחרונה העלו את רמת הביקושים אבל לא פיצו על אובדן ההכנסות. אגב, הוא הזכיר את סילוקה של חברת ק-ד אוויה ממערכת הבי-אס-פי בעקבות פשיטת הרגל שלה. מתחום אחר לגמרי וכדי להדגיש את שטחי הפעילות הרחבים של יאט"א סיפר זוסמן שלאחרונה ביקר כאן צוות של מומחי יאט"א לשיפור הליכי טיפול בכבודה בנתב"ג בשיתוף פעולה של רש"ת ואל על. הוא גילה שכלל חברות התעופה הוציאו אשתקד סכום של 3.8 מיליארד דולר עקב טיפול לקוי ואובדן כבודה. לסיום איחל מנהל יאט"א לסוכנים שנה טובה, שנת עסקים מוצלחת והעיקר שנת שיתוף פעולה פורה. 16/09/2009 |