09.05.2025
 
יונייטד מכה שוב - והסוכנים מאיימים בפעולות תגמול

 

מאת אוריאל ישיב

מזה מספר שבועות מקבלים סוכני נסיעות בארה"ב הודעות מחברת יונייטד על כך שהחל ב-20 ביולי הם יחוייבו בעמלת חברות כרטיסי האשראי (בשיעורים שבין 1.5 ל-3 אחוזים) בגין עיסקות ששולמו בכרטיסי אשראי של משרד הנסיעות או של הלקוחות.

טרוול ויקלי האמריקאי מדווח שהודעות כאלה מגיעות לסוכנים בצורה שנראית אקראית לגמרי, כאילו לניסיון, כדי לראות כיצד הסוכנים יגיבו. ההודעות לסוכנים מגיעות ללא סינון בין קטנים ובינוניים וללא מאפיינים מוגדרים אחרים. 

הסוכנים שקיבלו את ההודעות כמובן מתקוממים מאחר ואין הם רוצים לאבד עוד הכנסות בשוק החלש כל כך. הם טוענים שיקשה עליהם לגבות את העמלה מהלקוחות ואם יחפשו דרכים חלופיות עבור ההזמנות והכירטוס, זה יקשה על העבודה ועשוי גם לסבך אותת במקרה של הוצאה מחדש של הכרטיסים.

באנגליה, אוסטרליה וניו זילנד החוק מתיר לסוכנים לגבות את העמלה מהלקוחות המשלמים בכרטיסי אשראי, דבר המקל על הסוכנים המעוניינים לשמור את הכספים המתקבלים מהלקוחות עד התשלום במערכת הבי-אס-פי. בארה"ב הגבייה נעשית אחת לשבוע.

הסוכנים האמריקאים הזועמים הודיעו בתגובה כי ראשית, יצמצמו עד כמה שאפשר את ההזמנות ביונייטד. שנית, יחזרו להזמין במערכות ההפצה הגלובליות במקום באתר האינטרנט של יונייטד - פעולה שבגינה יונייטד תשלם עמלה למערכות ההפצה. ושלישית, הם יתחברו לקונסולידטורים וירכשו דרכם את הכרטיסים, דבר שיביא להקטנת התשואה ליונייטד. רביעית, בקווים שיש ליונייטד הסכמי קוד שייר עם חברה אחרת הם יזמינו ויכרטסו אצל החברה השנייה.

לדברי פרשנים, לא ברור אם יונייטד בכלל תרוויח ממהלך החיסכון הזה. מה גם שאסתא, התאחדות סוכני הנסיעות האמריקאית, הפעילה את קשריה בקונגרס וכבר החל מהלך של חברי קונגרס המטפלים בעסקים קטנים להביא את הצעד של יונייטד לדיון באחת הוועדות.

20/07/2009