רשות ההגבלים אוסרת על חברות התעופה לנתק במשותף סוכני נסיעות ממערכת הבי-אס-פי
מאת גיורא נוימן התפתחות דרמטית במערכת היחסים שבין סוכני הנסיעות וחברות התעופה: רשות ההגבלים תבדוק מחדש את חוקיות הסדר הבי-אס-פי (BSP) - מסלקת התשלומים והכרטוס המשותפת של חברות התעופה. הרשות אסרה השבוע על יאט"א לעשות שימוש בניתוק ממערכת הכירטוס האוטומטי, המשמשת את סוכני הנסיעות בישראל, כאמצעי לאכיפת הוראות יאט"א על הסוכנים. הדבר נעשה לאחר שבמשך תקופה ארוכה טוענת התאחדות סוכני הנסיעות כי חברות התעופה פועלות כקרטל, מנצלות לרעה את כוחן המשותף בעזרת יאט"א ומערכת הבי-אס-פי ופוגעות פגיעה קשה בסוכני הנסיעות. ברקע הבדיקה קיימת הפרה של ההסכם הקודם. יוסי פתאל, מנכ"ל ההתאחדות, אמר בתגובה: "המצב החדש משרת גם את חברות התעופה, וההנחיה החדשה של הממונה על ההגבלים העסקיים מחזירה את קבלת ההחלטות למנהלי החברות בישראל ומעבירה את מרכז הכובד של ההחלטות העסקיות בקשר לניתוקים של סוכנים מיאט"א לשיקול דעתו הבלעדי של כל מנהל חברת תעופה בנפרד." פתאל אמר עוד: "אנו רואים בכך הכרה של רשות ההגבלים העסקיים בטענות שאנו מעלים מזה זמן בנוגע להתנהגותן הבלתי-חוקית של חברות התעופה, ומצפים כי פניותינו לממונה בעניינים נוספים הנוגעים לנושא זה ייענו גם הן בקרוב". בחודש נובמבר 2007 פנתה ההתאחדות למשרדה של רונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים וטענה, בצירוף דוגמאות מן השטח, כי המערכת הממוחשבת שהוקמה על ידי איגוד חברות התעופה יאט"א כאמצעי לסליקה ממוחשבת ויעילה שלהן מול הסוכנים - משמשת למעשה את חברות התעופה לענישה אחידה וקולקטיבית של הסוכנים כלפי מי שאינו ממלא את הוראות יאט"א. בפניית ההתאחדות, באמצעות עו"ד דרור שטרום, נטען כי התנהגות זו מהווה קרטל אסור של חברות התעופה וכי לכך יש השלכה מהותית על הנעשה בשוק. ואכן, בעקבות פניות ההתאחדות בחודש דצמבר 2008 קיבלה הממונה על ההגבלים העסקיים את עיקר טענות ההתאחדות, וקבעה כי יאט"א מנצלת את מערכת הבי-אס-פי לשם אכיפה של תנאי יאט"א על סוכני הנסיעות וכאמצעי ענישה קולקטיבית (ניתוק מכלל חברות התעופה), וחורגת בכך מתנאי הפטור שניתן לה על ידי הממונה. יאט"א נדרשה על ידי הממונה לאשר עד לחודש אפריל 2009 כי תנהג בהתאם לעמדת הרשות. ואולם חרף קביעה זו, הצהירה לאחרונה יאט"א במפורש כי בניגוד להנחיית הממונה תוסיף להשתמש בסנקציה של ניתוק סוכנים ממערכת הבי-אס-פי כאשר לא יעמדו בחובם כלפי מי מחברות התעופה או יפרו הוראות אחרות של יאט"א. בתגובה, דרשה ההתאחדות כי הממונה תנקוט צעדים ברורים המעמידים את יאט"א על חומרת התנהגותה לנוכח ההפרות הבוטות והגלויות של חוק ההגבלים העסקיים ושל תנאי הפטור בעניין הבי-אס-פי. השבוע הודיעה רשות ההגבלים העסקיים להתאחדות על עמדתה בנוגע לדברי יאט"א כפי שנמסרה על ידי הרשות לבא כוח יאט"א, עו"ד אסף רזיאל (נוסח הודעת הרשות - ראו בהמשך). הרשות הודיעה עוד, כי בימים הקרובים תוגש בקשת יאט"א לפטור מחודש למערכת הבי-אס-פי וההתאחדות תתבקש להציג עמדתה.
"אשר על כן, נאסר על יאט"א..." במכתב ששיגרה בשבוע שעבר הרשות להגבלים עיסקיים ליאט"א, נאמר: "שלילת הזכות מסוכן נסיעות המחובר למערכת הבי-אס-פי לעשות שימוש ב-IETS (electronic ticket stock) כמוה למעשה כניתוקו של סוכן ממערכת הבי-אס-פי. כרטוס ה-IETS הנו כרטוס נייטרלי, שאינו ייחודי לחברת תעופה מסוימת. נכון להיום, היקף השימוש בכרטיסי נייר הנו מזערי בלבד והוא אינו מהווה תחליף של ממש ל-IETS. ראוי לציין, כי השימוש בכרטוס ה-IETS ככרטוס נייטרלי, היווה למעשה אחת מן התכליות למתן הפטור להסדר הכובל. "אשר על כן, כפי שנאסר על מערכת הבי-אס-פי לכפות על סוכן מורשה יאט"א את קיומן של הוראות יאט"א כתנאי להותרתו מחובר למערכת, כך נאסר על יאט"א למנוע ממנו באותן הנסיבות, את השימוש בכרטוס ה-IETS." 19/07/2009 |