09.05.2025
 
מחירי הרגע האחרון מזיקים לענף התיירות

 

מאת גיורא נוימן

אשר רול, מנהל סניף איסתא קמפוס הפועל באוניברסיטת ת"א, מכיר היטב את המגמות בשוק, ולו בזכות העובדה שהמדובר בסניף גדול המשרת גם תנועת נופש וגם תנועה עיסקית. "חדשות  תיירות" ביקש לשמוע מפיו כיצד נראה לו מצב השוק בימים אלה.

מרגישים כבר את ההתאוששות?

המגמה היא לא חד משמעית ולא מסתמן גרף רציף בביקוש. יש ימים מאוד מוצלחים ויש ימים חלשים. בכל ערב אתה לא יכול לנחש מה יהיה מצב הדברים בבוקר שלמחרת. מבחינה זו אנחנו עוברים שנה מאוד יוצאת דופן.

מראשית השנה יש ירידה משמעותית, גם במספרי הנוסעים וגם בתמורה הכספית. הספקים נתקעים עם מוצרים שלא נמכרו. כך ראינו כבר כרטיסי טיסה לאירופה במחירים של 99 דולר. זה גורם ללקוחות להתבלבל - אנשים לא מבינים מה המחיר הסביר למוצרי תיירות ומחכים עד הרגע האחרון בתקווה להשיג עוד הנחה. גם הסוכנים מבולבלים.

הספקים מנסים להתמודד עם זה על ידי הנחות למזמינים בהרשמה מוקדמת, אבל המסר שלהם לא עקבי, שכן אחר כך הם יוצאים במבצעי הרגע האחרון. כך הם מאותתים ללקוחות שיש תמורה לדחייה. ולהיפך - מי שמזמין מראש ולקראת הנסיעה מגלה שהמחיר ירד, מאוד מתבאס. שנים הענף מנסה לחנך את השוק להזמין תקופה ארוכה מראש, ומה שקורה בימים אלה הורס את כל המאמץ.

 

טוב, בתקופת מיתון ייתכן שהלקוחות לא יכולים לשלם מחירים גבוהים יותר.

רול: רוב הלקוחות שלנו לא נפגעו מהמיתון, אבל הם חיים באווירה של חששות.

 

איך עברתם את השפל הגדול של ראשית השנה?

רול: באיסתא החלטנו כבר בתחילת השנה לא לפטר עובדים. אבל כדי להקטין עלויות, בחודשים ינואר, פברואר ומרס הוצאנו את כולם ליום חופש בשבוע, בסך הכל 12 יום. ממאי הקטנו את שכר המנהלים ב-5%, ואת השכר של ההנהלה הבכירה ב-20%.

   

אז העובדים הזוטרים לא נפגעו?

רול: בוודאי שנפגעו. הסוכנים עובדים על פרמיות, כך שהשכר שלהם בחורף נפגע בצורה משמעותית.

 

יש שינוי בתמהיל היעדים?

רול: החבילות לטורקיה ירדו מאוד. אבל לא נוצר לה תחליף ברור ומובהק - יש עלייה בחבילות לכרתים, רודוס, בורגאס ווארנה בבולגריה, ברלין, ברצלונה וכמובן ארה"ב.

סניף קמפוס של איסתא הוא קצת שונה מהסניפים האחרים בכך שהרבה מהלקוחות שלנו נהגו לנסוע למקסיקו. מדובר בעיקר בהורים שנוסעים לפגוש את הילדים התרמילאים שלהם. אחרי שפעת החזירים התנועה הזו עברה יותר לגואטמלה, קוסטה ריקה ופרו. עוד מגמה שכדאי לציין היא הרנסנס של הטיולים המאורגנים. אחרי כמה שנים של שפל פתאום יש עליה בביקוש, וגם זו כמובן תוצאה של ירידת המחירים.

10/07/2009