09.05.2025
 
חקירת הממונה על ההגבלים העיסקיים גרמה תדהמה בענף

 

מאת אוריאל ישיב וגיורא נוימן

החקירה שבה פתחה ביום שני השבוע הרשות להגבלים עיסקיים נגד ההתאחדות גרמה תדהמה בענף: הכותרת הראשית בעיתון "דה מארקר" הציגה את סוכני הנסיעות כמפירי חוק. על פי הדיווח,  חוקרי הרשות "פשטו" על משרדי ההתאחדות, תפסו מסמכים והחלו לחקור את ראשדי ההתאחדות. יוסי פתאל, המנכ"ל, התבקש להתלוות לחוקרים למשרדי הרשות בתל אביב להמשך החקירה.

על פי הפרסום, ברשות ההגבלים העסקיים, בראשות רונית קן, בודקים חשדות לכאורה שלפיהם ניסתה ההתאחדות "להגיע להסכמות" עם חברות תעופה כך שיגבו עמלת מינימום במכירת כרטיסי טיסה באינטרנט. "בדרך זו אמורים לעלות מחירי הכרטיסים לצרכנים - מהלך שהוא הסדר כובל הפוגע בתחרות ועבירה על חוק ההגבלים העסקיים."

באין כל הודעה רשמית מהרשות, מלבד הדלפה מגמתית בעיתון אחד, קשה היה להעריך מה באמת מתרחש.

ביום שלישי בצהריים פרסמה ההתאחדות את ההודעה הבאה:

 חקירת הרשות התקבלה בהתאחדות בפליאה רבה. ההערכות בהתאחדות הן כי מדובר בטעות ואולי אף חוסר הבנה שיתבהרו במהלך החקירה. ההתאחדות לא פעלה מעולם למנוע תחרות ולא עברה על הוראות חוק ההגבלים העיסקיים.

לטעון כי ניתן למנוע תחרות בתחום התיירות בכלל ובאינטרנט בפרט זו אי הבנה שאין בינה לבין המציאות דבר וחצי דבר. האינטרנט הוא כלי פתוח וחופשי שאינו מכיר מושגי זמן ומקום ואינו ניתן לשליטה או חסימה. כבר היום צרכנים רוכשים מוצרי תיירות ישירות באתרי אינטרנט מובילים בעולם, ולהתאחדות אין רצון ואין יכולת לחסום פעילות זו.

ההתאחדות קראה בעבר לרשות יותר מפעם אחת להגן על השוק החופשי ועל התחרות בתחום התיירות ולמנוע אפשרות לצמצום השוק החופשי, ולכן הופתעה מאוד מהמהלך של הרשות.

ההתאחדות אף פועלת מזה כמה שנים מול הרשות בעניין הספציפי של קרטל חברות התעופה, והרשות אף הכירה בחלק מהטענות שהציגה בפניה ההתאחדות, למרות שפעולותיה של הרשות בעניין זה טרם הסתיימו. בהתאחדות מצפים שהרשות תסיים את הטיפול בהסדרים הכובלים האמיתיים, כלומר אלה של חברות התעופה, שהוצגו בפניה.

עד כאן הודעת ההתאחדות.

 

"חדשות תיירות" שוחח עם כמה פעילים בוועד ההתאחדות. להלן תגובות של שניים מהם:

חנוך( נוקי ) שגב, סגן יו"ר ההתאחדות וגזבר האירגון, אמר: "הדברים טריים ולא ברורים מספיק כדי להגיב עליהם. צריך לחכות לסיום הבירור הראשוני, להמשיך להתייעץ עם היועצים המשפטיים כדי לקבוע את המשך הפעילות".

לגופו של עניין, שגב אומר כי אינו מבין על מה המהומה. "הרי הדברים נדונו בגלוי בבית המשפט, ולו היה זה בלתי חוקי השופטת היתה מעירה על כך."

יהודה זפרני, מאופיר טורס, חבר ועד טרי, השיב לשאלת חדשות תיירות שאין בידיו פרטים לגבי החקירה אך גם לו הכל נראה מוזר, "כי כל חברות התעופה גובות דמי טיפול והשיחות עם ההתאחדות היו לגבי מנגנון הגביה ולא לגבי גובה דמי הטיפול." לדעתו, הבדיקה של הרשות מקורה בתלונה לא הוגנת של אחת מחברות התעופה.

 

שתי עובדות, שתי שאלות

עובדה: היועץ המשפטי הבכיר של ההתאחדות בכל הקשור להגבלים עיסקיים הוא עו"ד דרור שטרום. בעבר שימש בעצמו כראש הרשות להגבלים עיסקיים.

שאלה: הייתכן שעו"ד שטרום בקיא ברזי חוק ההגבלים העיסקיים פחות מיורשיו ברשות? היעלה על הדעת שיתן ללקוחותיו עצות מקצועיות שיסבכו אותם עם הרשויות?

* * * * *

עובדה: בשנים האחרונות, במהלך המאבק עם יאט"א והבי-אס-פי, ולפני כן עם אל על, ההתאחדות הפעילה בהצלחה את נשק התלונות לרשות ההגבלים העיסקיים.

שאלה: הייתכן שמישהו באחת מחברות התעופה, שהיחסים איתה הגיעו לאחרונה למצב משברי, החליט לנסות את מזלו גם הוא ולנקום בהתאחדות באמצעות אותו הנשק - תלונה לממונה? והאם תלונה אפשרית כזו אכן מבוססת על עובדות של ממש? 

01/07/2009