יריד תיירות מוצלח לשווייץ
מאת אוריאל ישיב הם עורכים אותו כל שנתיים והוא תמיד מאורגן להפליא, מסודר ויעיל. הם - רשות התיירות של שווייץ, הוא - יריד התיירות STM. השנה היריד התקיים בעיר היפהפיה לוצרן. וכאילו לפי הזמנה גם מזג האוויר היה אביבי ונעים. השמים הכחולים, העצים הירוקים, ההרים העוטרים את העיר שבראשיהם עדיין רואים שלג , והאגם הגדול המרצד באדוות מנוקד בספינות, סירות מפרש וברבורים השטים בגאווה ליד החוף, אנשים בלבוש קיצי המטיילים לשפת האגם או ממלאים את בתי הקפה כמו בחג. זו לוצרן של אביב 2009. ביריד השנה שנמשך יומיים, השתתפו 480 קונים ועיתונאים מ-48 מדינות ו-380 ספקי תיירות שווייצרים חיכו להם באולם התערוכות עם שפע של מוצרים, הצעות ועסקות. החלוקה הגיאוגרפית של הקונים העידה על סדרי העדיפויות. 42 איש הגיעו מסין, שהופכת למקור תיירת חשוב לשווייץ , למרות השהות הקצרה שלהם - יומים עד יומים וחצי לאדם. 40 הגיעו מגרמניה שהיא מקור התיירות העיקרי, 39 מאנגליה (קבוצות התיירים הראשונות לשווייץ הגיעו ב 1860 מאנגליה). מארה"ב הגיעו 39 ומיפן 31. לראשונה השתתפו ביריד קונים מארגנטינה, כווית, קטאר ועומאן. מישראל השתתפו שישה קונים (שירי גורדון מסוויס 1 גורדון טורס, איתמר ניר מפגאסוס, עזמי עפיפי מנזרין טורס, מרינה קריימרזק מטורבו נסיעות, ויקטור יופה ממונה טורס, יותם רגב מרואים עולם - החברה להגנת הטבע, אבנר (נרי) גורדון מנהל סוויס בישראל, נעמי להמן מנהלת לשכת התיירות של שווייץ בישראל ושני עיתונאים. הסיסמה של היריד השנה היתה: שמירה על הסביבה ואיכות הסביבה כמניע תיירותי. ראשי התעשיה וראש העיר לוצרן הציגו תפיסה לפיה העולם, המערבי בעיקר, הופך את נושא איכות הסביבה לגורם בחיפוש אחרי יעדי תיירות. לדבריהם יותר ויותר אנשים מתענינים ובוחרים יעדי תיירות בהם שומרים על איכות הסביבה, על הטבע המקורי, על מיחזור, על מים נקיים, על שמוש במקורות אנרגיה נקיים ועוד פרמטרים. מבחינה זו, אומרים בכירי התיירות, שווייץ עומדת במקום הראשון בעולם בכל הנושאים הללו ולכן כבר כיום היא מושכת תיירות אקולוגית ובעתיד תמשוך עוד יותר. לכן הם מציעים למארגני התיירות להכיר היטב את היתרונות האקולוגיים והאטרקציות הטבעיות של שווייץ וכך להענות לביקושים שיילכו ויגדלו לתיירות אקולוגית. בחודש ספטמבר הקרוב אף יתקיים בשווייץ מפגש עיתונאים גדול עם דגש על תיירות טבע שזה יהיה הנושא העיקרי בשנים הקרובות בפעילות עידוד התיירות לשווייץ. במהלך יומיים התאפשר לקונים לקיים כ-50 פגישות בנות 20 דקות. חלק מהפגישות נקבע מראש עוד לפני היריד. חלק נקבע בכל בוקר בשעה הראשונה לפני תחילת המפגשים. יורג שמיד מנכ"ל רשות התיירות, שניהל את כל הארועים הרשמיים בכשרון וביעילות, אמר בפתיחה החגיגית שהציפייה היא לקידום עסקים שיביאו לתוספת של 235 אלף לינות שמשמעותם תוספת של 60 מיליון פרנקים שוויצרים להכנסות מתיירות. שמיד ציין בסיפוק את המספר הרב של הקונים שהגיעו, דבר המעיד לדעתו על הפוטנציאל הגדול של שווייץ כיעד תיירות מועדף. להערכתו הקונים מייצגים פוטנציאל כוח קניה של 2 מיליארד פרנקים או 8 מיליון לינות של 2 מיליון מבקרים. שמיד ציין "שהיריד משמש גם בסיס להפיכת מאגני התיירות מחו"ל למומחים לשווייץ. זאת מאחר ובארצות רחוקות האנשים המעונינים לבקר בשווייץ עושים זאת כמעט בלעדית דרך המארגנים. לכן", הוא הוסיף, "כדי להיות תחרותי זה חיוני לקיים נוכחות חזקה בקרב מארגני התיירות, ללא קשר לעובדה אם הלקוח מחליט להזמין מיד או רק לאסוף מידע לקראת נסיעה אפשרית לשווייץ". בשיחות עם כמה אנשי תיירות מקומיים ועם כמה קונים מחו"ל עולה שגם בתיירות לשווייץ יש פגיעה כתוצאה מהמשבר הכלכלי העולמי. ההערכות המספריות מדברות על ירידה של 10 עד 15 אחוזים בלינות תיירים בחורף האחרון, אבל אין הנתונים משקפים את כלל המבקרים משום שהם מתיחסים לתיירים הנרשמים במלונות בלבד. הנתונים מישראל שאף הם מוגבלים לרישומים במלונות ולאזרחים ישראלים בלבד. ליריד היו שותפים גם העיר לוצרן וגורמי התיירות של האיזור, מערכת התחבורה השווייצית, אמריקן אקספרס ועוד. לאחר היריד הוזמנו האורחים לסיורים ברחבי שווייץ. כל האורחים קיבלו את ה"סוויס טרוול פאס" שמאפשר נסיעה חופשית בכל אמצעי התחבורה הציבוריים שבשוויץ, כניסות למוזיאונים ועוד הטבות. לשכות התיירות המקומיות ארגנו לינות וארוחות וגם הדרכה מקומית. משהו נשאר גם לאורחים לעשות וזה בעיקר ליהנות. 23/06/2009 |